This study is
aimed to examine the perceptions of leadership skills and leadership of special
talented students attending to Science and Art Centers in terms of some
variables. The Mixed method was used in the study. The sample consisted of 135
students from 5th.6th.7th and 8th grade, attending to Kayseri Çetin Şen Science
and Art Center in 2016-2017 academic year. The Leadership Skills Scale by
Ogurlu (2012) and a semi-structured form and personal information form were
used. The data were analyzed using SPSS 22 software and content analysis
technique. In the quantitative dimension of the study, the leadership skill levels of
the students were examined in terms of gender, school type, class,
participation in active participation and family income variables. In the
qualitative dimension, a total of 68 valid metaphors were created by special
talented students regarding the concept of "leadership" and these
metaphors were grouped under three conceptual categories.
Bu araştırmada, Bilim ve Sanat
Merkezlerine devam eden özel yetenekli öğrencilerin liderlik becerilerinin ve
liderliğe ilişkin algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2016-2017
eğitim öğretim döneminde Kayseri Çetin Şen Bilim ve Sanat Merkezine devam eden,
5.6.7 ve 8. sınıf seviyesinde toplam 135 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada,
Ogurlu (2012) tarafından geliştirilen Liderlik Becerileri Ölçeği, yarı
yapılandırılmış form ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma verileri
SPSS istatistik paket programı ve içerik analizi tekniğinden faydalanılarak
analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda öğrencilerin liderlik becerisi
düzeyleri cinsiyet, okul türü, sınıf, etkinliklere katılım durumu ve aile
geliri değişkenleri açısından ele alınmıştır. Nitel boyutta ise, özel yetenekli
öğrenciler tarafından “liderlik” kavramı ile ilgili olarak toplam 68 adet
geçerli metafor üretilmiş ve bu metaforlar üç kavramsal kategori altında
toplanmıştır.
Subjects | Psychology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |