Akdeniz
Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde yapılan bu çalışma, öğrencilerin meslek
seçimi, bölüm tercihi ve gelecek beklentisi üzerinedir. Edebiyat Fakültesi
bünyesinde bulunan her bölümden (Alman Dili ve Edebiyatı, İngiliz Dili ve
Edebiyatı, Arkeoloji, Felsefe, Coğrafya, Psikoloji, Sanat Tarihi, Sosyoloji,
Tarih, Gerontoloji, Türk Dili ve Edebiyatı, Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri)
toplamda 35 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen bu çalışmada
yarı-yapılandırılmış soru formu ve görüşme tekniği kullanılmıştır. Aynı zamanda
Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin yaşam memnuniyetlerine, boş zaman
etkinliklerine, hayallerine, kaygılarına, ikili ilişkilerin onlar için ne ifade
ettiğine, kendi kuşakları hakkındaki görüşlerine, kuşaklararası diyaloglarına
yer verilmiş ve öğrencileri hayata nelerin bağladığı, nelere tutundukları da
irdelenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda farklı bölümden öğrencilerin gelecek
beklentileri, kaygıları vb. konularının ne ölçüde değiştiği sosyo-ekonomik
faktörler göz önünde bulundurularak incelenmesi amaçlanmıştır. Sonuçta Akdeniz
Üniversitesi Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin yaşamlarından bir kesit sunularak
betimleyici bir çalışmanın ortaya konması hedeflenmiştir.
Gelecek beklentisi Kuşaklararası diyalog Meslek seçimi Üniversite gençliği Yaşam memnuniyeti
This study, conducted at
the Faculty of Letters of Akdeniz University, is about students’ career choice,
department preference and future expectation. Semi-structured questionnaire and
interview technique were used in this study, which was conducted with the
participation of 35 students at total in each department (German Language and
Literature, English Language and Literature, Archaeology, Philosophy,
Geography, Psychology, History of Art, Sociology, History, Gerontology, Turkish
Language and Literature, Ancient Languages and Cultures) in the Faculty of
Letters. At the same time the students’ life satisfaction, leisure activities,
dreams, concerns, close relationships, opinions about generations and
intergenerational dialogue have been involved in this study. Also in this
study, it has been tried to understand how the students are connected to life
and how they cope with the challenges. Within this context, considering the
socio-economic factors, it has been aimed to examine the future expectations
and concerns of the students from different departments. As a result, by
representing a descriptive study, it has been tried to show a chapter of the
lives of the students of the Faculty of Letters of Akdeniz University.
Career choice Future expectation Intergenerational dialogue Life satisfaction University youth
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 5, 2018 |
Acceptance Date | March 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Youth Researches Special Issue |