Bu araştırma, hemşirelik 1. ve 4.
sınıf öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı
tipte tasarlanan bu çalışma Kasım 2015-Mart 2016 tarihlerinde Muğla Sıtkı
Koçman Üniversitesi’nde, 233 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir.
Veriler sosyo-demografik form ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği (YATÖ) ile
sınıf ortamında toplanmıştır. Vefikuluçay (2008) tarafından geliştirilen YATÖ,
yaşlının yaşamını sınırlama (9 madde), yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık (8
madde) ve yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık (6 madde) olmak üzere üç alt
boyutu olan beşli likert tipi bir ölçektir. Ölçekten alınan toplam puan
ortalamasının yüksek olması, yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumun olumlu
olduğunu gösterir. Araştırma öncesinde ilgili kurumdan, etik kuruldan ve
öğrencilerden izin alınmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş
ortalamasının 20.16±2.09 (min:17, max:28) olduğu, % 75.5’inin kadın, %
56.2’sinin birinci sınıf ve %45.5’inin şimdiye kadar yaşlı ile birlikte
yaşadığı belirlenmiştir. YATÖ toplam puan ortalaması 69.51±7.13, yaşlının
yaşamını sınırlama 19.90±4.00, yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık 31.05±4.65 ve
yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık 18.55± 3.59 olarak saptanmıştır. Çalışmada
birinci sınıflar ile dördüncü sınıfların toplam ölçek puan ortalaması farkı
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Katılımcıların cinsiyeti,
yetiştiği sosyal çevre, gelir durumu, anne-baba eğitim durumu, yaşlı ile
birlikte yaşamış olma durumuna göre ölçek puan ortalamasındaki fark
istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Araştırmaya katılan
öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin orta düzeyde olumlu tutuma sahip
oldukları sonucuna varılmıştır. Hemşirelik eğitimi sürecinde konuyla ilgili
farkındalığın artırılmasının yaşlı sağlığına, dolayısıyla toplum sağlığına
katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
This study was conducted to examine
freshman and senior nursing students’ attitudes towards elderly discrimination.
The study which was conducted in descriptive design was
carried out with 223 students in Muğla Sıtkı Koçman University during November
2015-March 2016 period. The data were obtained through socio-demographic form
and Elderly Discrimination Attitude Scale (YATÖ) in classrooms. The scale
developed by Vefikuluçay (2008) is a 5- Likert type scale consisting limiting
elderly’s life (9 items), positive discrimination towards elderly (8 items),
and negative attitudes towards elderly (6 items) sub dimensions. High mean
value resulted from the data shows that the discrimination towards elderly is
positive. Before procedure, ethical permisions were provided and students
responded voluntarily. It was found that the mean value of the participant
students ages was 20.16±2.09 (min:17, max:28), % 75.5 was
female, % 56.2 was freshman students, and %45.5 participants lived with
elderly. The total scale mean value was 69.51±7.13, limiting
elderly’s life mean value was 19.90±4.00, positive discrimination towards
elderly mean value was 31.05±4.65, and negative discrimination mean value
towards elderly was 18.55± 3.59 based on the analysis. There was found a
statistically significant difference between freshman and senior students’
total scale points (p<0.05). There
was not a significant difference between participants’ gender, social
environment, income, parents’ educational background, living with an elderly
and total scale points (p>0.05). It
was concluded that there was a middle level positive discrimination attitude
towards elderly among students. Therefore, it was considered that raising
awareness to the topic during nursing education would contribute to elderly’s
wellness, accordingly, to the public’s health.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | March 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |