In recent years, it has been suggested that the
education should be restructured in line with the requirements of the economy
both national and international level
and in order to do this, regulations are made at the global level under
the leadership of international organizations. The history of education’s role
in economy by functioning in the training of qualified workforce necessary for
the production goes back to the industrial revolution. There is a parallelism
between the function expected from education with the acceleration of
industrialization in the nineteenth century and the function expected from
education to provide changing workforce qualities with the development of
technology in recent years. Today, however, this function has a more centralized
position and the educational policies shaped entirely by the economy are being
accelerated. While existing change is defined as a requirement of developing
technology, it is pointed out that providing these qualities by education is
important because new technologies require new qualifications. It is argued
that a new industrial revolution has been experienced, defined by the concepts
such as smart factories, internet of things, cyber-physical systems. With this
revolution, it is claimed that on the one hand, the nature of work, the quality
of the workforce, the organization of production will change on the other hand
education must be transformed into this axis. This study first examines the
historical development of technology and production organizations, and then it
discusses the changes in labour qualities in parallel with the experienced
changes by a historical approach around the concepts of skill and employment.
Finally, it deals with the reconstruction of education in the context of
previous discussions and evaluates the changes in the functions of education on
the basis of knowledge economy and lifelong learning conceptualizations. Thus,
it analyses the relationship between developing technologies, changing labour
qualities and education historically and theoretically.
Son yıllarda gerek ulusal gerekse
uluslararası alanda eğitimin ekonominin gereksinimleri doğrultusunda yeniden
yapılandırılması gerektiği öne sürülmekte ve bunu yerine getirmek için
uluslararası örgütlerin öncülüğünde küresel boyutta düzenlemeler yapılmaktadır.
Üretim için gerekli nitelikli işgücünün yetiştirilmesinde işlev görerek
eğitimin ekonomide rol oynamasının tarihi Sanayi Devrimi’ne kadar uzanır. 19.
yüzyılda sanayileşmenin hızlanmasıyla birlikte eğitimden beklenen işlev ile son
yıllarda teknolojinin gelişmesiyle birlikte değişen işgücü niteliklerini
sağlamak üzere eğitimden beklenen işlev arasında bir paralellik söz konusudur.
Ancak, günümüzde bu işlev daha merkezi bir konumda bulunmakta, eğitimin
tamamıyla ekonomiye göre şekillenmesine yönelik politikalara küresel düzeyde
hız verilmektedir. Yaşanan değişim gelişen teknolojinin bir gereği olarak
tanımlanırken, yeni teknolojilerin yeni nitelikler gerektirmesi dolayısıyla
eğitimin bu nitelikleri sağlamasının önemine işaret edilmektedir. Akıllı
fabrikalar, nesnelerin interneti, siber fiziksel sistemler gibi kavramlarla
tanımlanan yeni bir endüstri devriminin yaşandığı öne sürülmektedir. Bu
devrimle bir yandan işin, işgücü niteliklerinin, üretim örgütlenmesinin
değişeceği, diğer yandan eğitimin bu eksende dönüşmesi gerektiği iddia
edilmektedir. Bu çalışmada öncelikle teknolojinin ve üretim örgütlenmelerinin
tarihsel gelişimi ana hatlarıyla ele alınacak, sonrasında ise yaşanan değişime
paralel işgücü niteliklerinde ortaya çıkan değişimler vasıf ve istihdam
kavramları etrafında tarihsel bir yaklaşımla tartışmaya açılacaktır. Son
olarak, eğitimin yeniden yapılanması yapılan tartışmalar bağlamında ele
alınarak eğitime yüklenen işlevdeki değişimler bilgi ekonomisi ve yaşam boyu
öğrenme kavramsallaştırmaları ekseninde değerlendirilecektir. Böylece gelişen
teknolojiler, değişen işgücü niteliği ve eğitim arasındaki ilişkiler tarihsel
ve kuramsal olarak çözümlenmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | April 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |