Internet use of individuals is defined as
problematic internet use if the amount of use is more than normal, usual or
planned. This study aimed to examine the opinions and feelings of adolescents
with problematic internet use regarding their internet use. The research group
of the study consisted of 16 students, 8 girls and 8 boys, who were studying in
the 9th class in two state high schools in Istanbul. The content analysis
method was used to analyze the data obtained in the face-to-face interview made
by the students and to reveal the themes. As a result of the analysis, the
themes (socialization, self-control, leisure time activity, etc.) were examined
from the obtained findings. It was concluded that adolescents with problematic
internet use experienced various feelings during the use of the internet and
had difficulty expressing these feelings. The obtained results were discussed
in the light of the literature and various suggestions were presented.
Bireylerin internet kullanım
miktarının normalden, alışılagelmiş olandan veya planlanandan daha fazla olarak
kullanılması problemli internet kullanımı olarak tanımlanmaktadır. Bu
çalışmada; problemli internet kullanımı olan ergenlerin internet kullanımları
ile ilgili görüşlerinin ve duygularının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu, İstanbul ilinde bulunan iki devlet lisesinde 9. sınıfta
öğrenim görmekte olan 8 kız, 8 erkek olmak üzere toplam 16 öğrenci oluşturmuştur.
Çalışma grubunu oluşturan öğrencilerle yapılan birebir görüşme sonucunda elde
edilen verilerin derinlemesine analiz edilmesi ve temaların ortaya çıkarılması
amacıyla içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen
bulgulardan, temalar (sosyalleşme, otokontrol, boş vakitleri değerlendirme
gibi) oluşturularak incelenmiştir. Problemli internet kullanan ergenlerin,
internet kullanımı esnasında çeşitli duygular yaşadıkları ve bu duyguları ifade
etmede güçlük çektikleri sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar literatür
eşliğinde tartışılıp çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | June 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |