Research Article
BibTex RIS Cite

The Investigation of Authentic Leadership in Terms of Demographic Characteristics

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 1081 - 1110, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.439692

Abstract

Authentic leadership are a positive type of
leadership that can contribute to the formation of  positive outcomes by creating a common force
within the organization, giving priority to teamwork, to ethics, loyalty and
common values. In this research aim to explain authentic leadership and reveal
the relationship between four dimensions of authentic leadership, self-awareness,
relational transparency, balanced processing, internalized moral perspective
and demographic characteristics. The questionnaire was carried out 513 people
working in hospitals Gaziantep, Adıyaman and Kilis provinces. SPSS program was
used for the analysis of the obtained data, T-Test and ANOVA (one way variance
analysis) analyzes were conducted to determine whether the authentic leadership
perceptions of the employees who participated in the research differ according
to their demographic characteristics. According to the results of the research;
it was determined that dimensions of the authentic leadership (self-awareness,
relational transparency, balanced processing and internalized moral
perspective) vary significantly among employees’ gender, ages, hospitals they
work in, positions in the hospitals, provinces where the hospital in; dimension
of the authentic leadership (self-awareness) vary significantly among
educational status. 

References

  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership devolopment: getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16 (3), 315-338.
  • Avolio, B. J. ve Wernsing, T. S. (2007). Practing authentic leadership, S. J. Lopez, (Ed.). Positive Psychology: Exploring the Best in People, (ss. 148-158), Westport, CT: Greenwood Publishing Company.
  • Avolio, B. J., Walumbwa, F. O. ve Weber, T. J. (2009). Leadership: Current theories, research, and future directions. Annual Review of Psychology, 60 (1), 421-449.
  • Bakan, İ. ve Doğan, İ. F. (2013). Liderlik güncel konular ve yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bayıksel, Ş. Ö. (2009). Otantik liderin yükselişi, Capital İş ve Ekonomi Dergisi, 3, 160-165, 01 Mayıs 2014 tarihinde http://www.algoritmaconsulting.com/resimler/Capital_0309.pdf adresinden erişildi.
  • Bryman, A. (1992). Charisma and leadership in organizations. London: Sage.
  • Can, H., Kavuncubaşı, Ş. ve Yıldırım, S. (2012). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi.Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 7. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Chan, A., Hannah, S. T. ve Gardner., W. L. (2005). Veritable authentic leadership: Emergence, functioning, and impacts. Monographs in Leadership and Management, 3, 3-41.
  • Coşar, S. (2011). Otantik liderlik kavramı ve ardılları üzerine bir araştırma. Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü Savunma Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Darvish, H. ve Rezaei, F. (2011). The impact of authentic leadership on job satisfaction and team commitment. Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 6 (3), 421-436.
  • Eraslan, L. (2004). Liderlik olgusunun tarihsel evrimi, temel kavramlar ve yeni liderlik paradigmasının analizi. Milli Eğitim Dergisi, 162, 01 Şubat 2014 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/162/eraslan.htm adresinden erişildi.
  • Eren, E. (2014). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi, 14.Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yönetim-analiz, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Güriş S. ve Astar, M. (2014). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik. İstanbul: DER Yayınları.
  • Ilies, R., Morgeson, F. P. ve Nahrgang, J. D. (2005). Authentic leadership and eudaemonic well‐being: Understanding leader‐follower outcomes. The Leadership Quarterly, 16, 373‐394.
  • Kalaycı, Ş. (2014). Faktör analizi, Ş.Kalaycı, (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 6. Baskı, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (kavramlar–ikeler–teknikler). Ondördüncü Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, XIV (1), 1-26.
  • Kesken J. ve Ayyıldız N. A. (2008). Liderlik yaklaşımlarında yeni perspektifler: Pozitif ve otantik liderlik. Ege Akademik Bakış/Ege Academic Review, 8 (2), 729-754.
  • Klenke, K. (2007). Authentic leadership: A self, leader, and spiritual identity perspective. International Journal of Leadership Studies, III (1), 68-97.
  • Korkmaz, O. (2017). Otantik liderlik ve örgütsel güven. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 437-454.
  • Mazutis, D. (2011). Authentic leadership, 10 Chapter, Sage Publications, 284-311, 07 Ekim 2013 tarihinde http://ebooks.narotama.ac.id/files/Cases%20in%20Leadership%20(2nd%20Edition)/Chapter%2010%20%20Authentic%20Leadership.pdf adresinden erişildi.
  • Memiş, A. Ç., Aydın, K. G., Kabasakal, H. ve Saraçer, E. B. (2009). Türkiye’de otantik liderlik üzerine bir keşif çalışması. 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi 21‐23 Mayıs 2009, Eskişehir Osman-gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü, 294-302.
  • Nunally, J. C. (1978). Psychometric theory, McGraw-Hill, New York.
  • Özdamar, K. (2001). SPSS ile biyoistatistik, 4. Baskı, Kaan Yayınları, Eskişehir.
  • Sağlık bakanlığı sağlık istatistikleri yıllığı, (2013). 159-160, 31 Aralık 2014 tarihinde http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/sa%C4%9Fl%C4%B1k%20istatistik%20y%C4%B1ll%C4%B1%C4%9F%C4%B1%202013.pdf adresinden erişildi.
  • Savur, N. (2013). Otantik liderlik ve çalışanların psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • Saylı, H. ve Baytok, A. (2014). Örgütlerde liderlik teori uygulama ve yeni perspektifler. Ankara: Nobel Yayın.
  • Stahl, G. (1962). Public personnel administration.
  • Stogdill, R. M. (1974). Handbook of leadership: A survey of theory and research. New York: Free Press.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tabak, A., Polat, M., Coşar, S. ve Türköz, T. (2012). Otantik liderlik ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14 (4), 89-106.
  • Tütüncü, Ö. ve Akgündüz, Y. (2012). Seyahat acentelerinde örgüt kültürü ve liderlik arasındaki ilişki: Kuşadası bölgesinde bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (1), Bahar, 59-72.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Walumbwa, F. O., Avolio, B .J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S. ve Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership devolopment and validation of a theory-based measure. Journal of Management, 34 (1), 89-126.
  • Wang, H., Sui, Y., Luthans, F. D., Wang, D. ve Wu, W. Y. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers’ positive psychological capital, and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35, 5-21.
  • Whitehead, G. (2009). Adolescent leadership development building a case for an authenticity framework. Educational Management Administration & Leadership, 37 (6), 847-872.
  • Yeşiltaş, M., Kanten, P. ve Sormaz, Ü. (2013). Otantik liderlik tarzının prososyal hizmet davranışları üzerindeki etkisi: Konaklama işletmelerine yönelik bir uygulama. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42 (2), 333-350.

Otantik Liderliğin Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 1081 - 1110, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.439692

Abstract

Otantik liderlik, örgüt içerinde ortak bir güç
oluşturarak, ekip çalışmasını ön planda tutarak, etiğe, bağlılığa ve ortak
değerlere önem vererek, olumlu çıktıların oluşumuna katkı sağlayabilen pozitif
bir liderlik türüdür. Otantik liderliği açıklamayı ve otantik liderliğin dört
boyutu olan öz farkındalığın, ilişkisel şeffaflığın, karar almada bilginin
dengeli değerlendirilmesinin, içselleştirilmiş ahlak anlayışının demografik
özelliklerle ilişkisini ortaya koymayı amaçlayan bu araştırmada,
Gaziantep,  Adıyaman ve Kilis illerinde
faaliyette bulunan hastanelerde çalışan 513 kişi ile anket uygulaması
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizleri için SPSS programından
yararlanılmış olup, araştırmaya katılan çalışanların otantik liderlik algılarının
demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini tespit
edebilmek adına T-Testi ve ANOVA analizleri (tek yönlü varyans analizi)
uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; otantik liderlik boyutlarının (öz
farkındalık, ilişkisel şeffaflık, karar almada bilginin dengeli değerlendirilmesi
ve içselleştirilmiş ahlak anlayışı), çalışanların cinsiyetlerine, yaşlarına,
görev yaptıkları hastanelere, hastanelerdeki pozisyonlarına, görev yaptıkları
hastanelerin bulundukları illere göre; otantik liderlik boyutunun (öz
farkındalık) ise eğitim durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı
farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.

References

  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership devolopment: getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16 (3), 315-338.
  • Avolio, B. J. ve Wernsing, T. S. (2007). Practing authentic leadership, S. J. Lopez, (Ed.). Positive Psychology: Exploring the Best in People, (ss. 148-158), Westport, CT: Greenwood Publishing Company.
  • Avolio, B. J., Walumbwa, F. O. ve Weber, T. J. (2009). Leadership: Current theories, research, and future directions. Annual Review of Psychology, 60 (1), 421-449.
  • Bakan, İ. ve Doğan, İ. F. (2013). Liderlik güncel konular ve yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bayıksel, Ş. Ö. (2009). Otantik liderin yükselişi, Capital İş ve Ekonomi Dergisi, 3, 160-165, 01 Mayıs 2014 tarihinde http://www.algoritmaconsulting.com/resimler/Capital_0309.pdf adresinden erişildi.
  • Bryman, A. (1992). Charisma and leadership in organizations. London: Sage.
  • Can, H., Kavuncubaşı, Ş. ve Yıldırım, S. (2012). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi.Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 7. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Chan, A., Hannah, S. T. ve Gardner., W. L. (2005). Veritable authentic leadership: Emergence, functioning, and impacts. Monographs in Leadership and Management, 3, 3-41.
  • Coşar, S. (2011). Otantik liderlik kavramı ve ardılları üzerine bir araştırma. Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü Savunma Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Darvish, H. ve Rezaei, F. (2011). The impact of authentic leadership on job satisfaction and team commitment. Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 6 (3), 421-436.
  • Eraslan, L. (2004). Liderlik olgusunun tarihsel evrimi, temel kavramlar ve yeni liderlik paradigmasının analizi. Milli Eğitim Dergisi, 162, 01 Şubat 2014 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/162/eraslan.htm adresinden erişildi.
  • Eren, E. (2014). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi, 14.Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yönetim-analiz, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Güriş S. ve Astar, M. (2014). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik. İstanbul: DER Yayınları.
  • Ilies, R., Morgeson, F. P. ve Nahrgang, J. D. (2005). Authentic leadership and eudaemonic well‐being: Understanding leader‐follower outcomes. The Leadership Quarterly, 16, 373‐394.
  • Kalaycı, Ş. (2014). Faktör analizi, Ş.Kalaycı, (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 6. Baskı, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (kavramlar–ikeler–teknikler). Ondördüncü Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, XIV (1), 1-26.
  • Kesken J. ve Ayyıldız N. A. (2008). Liderlik yaklaşımlarında yeni perspektifler: Pozitif ve otantik liderlik. Ege Akademik Bakış/Ege Academic Review, 8 (2), 729-754.
  • Klenke, K. (2007). Authentic leadership: A self, leader, and spiritual identity perspective. International Journal of Leadership Studies, III (1), 68-97.
  • Korkmaz, O. (2017). Otantik liderlik ve örgütsel güven. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 437-454.
  • Mazutis, D. (2011). Authentic leadership, 10 Chapter, Sage Publications, 284-311, 07 Ekim 2013 tarihinde http://ebooks.narotama.ac.id/files/Cases%20in%20Leadership%20(2nd%20Edition)/Chapter%2010%20%20Authentic%20Leadership.pdf adresinden erişildi.
  • Memiş, A. Ç., Aydın, K. G., Kabasakal, H. ve Saraçer, E. B. (2009). Türkiye’de otantik liderlik üzerine bir keşif çalışması. 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi 21‐23 Mayıs 2009, Eskişehir Osman-gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü, 294-302.
  • Nunally, J. C. (1978). Psychometric theory, McGraw-Hill, New York.
  • Özdamar, K. (2001). SPSS ile biyoistatistik, 4. Baskı, Kaan Yayınları, Eskişehir.
  • Sağlık bakanlığı sağlık istatistikleri yıllığı, (2013). 159-160, 31 Aralık 2014 tarihinde http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/sa%C4%9Fl%C4%B1k%20istatistik%20y%C4%B1ll%C4%B1%C4%9F%C4%B1%202013.pdf adresinden erişildi.
  • Savur, N. (2013). Otantik liderlik ve çalışanların psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • Saylı, H. ve Baytok, A. (2014). Örgütlerde liderlik teori uygulama ve yeni perspektifler. Ankara: Nobel Yayın.
  • Stahl, G. (1962). Public personnel administration.
  • Stogdill, R. M. (1974). Handbook of leadership: A survey of theory and research. New York: Free Press.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tabak, A., Polat, M., Coşar, S. ve Türköz, T. (2012). Otantik liderlik ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14 (4), 89-106.
  • Tütüncü, Ö. ve Akgündüz, Y. (2012). Seyahat acentelerinde örgüt kültürü ve liderlik arasındaki ilişki: Kuşadası bölgesinde bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (1), Bahar, 59-72.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Walumbwa, F. O., Avolio, B .J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S. ve Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership devolopment and validation of a theory-based measure. Journal of Management, 34 (1), 89-126.
  • Wang, H., Sui, Y., Luthans, F. D., Wang, D. ve Wu, W. Y. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers’ positive psychological capital, and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35, 5-21.
  • Whitehead, G. (2009). Adolescent leadership development building a case for an authenticity framework. Educational Management Administration & Leadership, 37 (6), 847-872.
  • Yeşiltaş, M., Kanten, P. ve Sormaz, Ü. (2013). Otantik liderlik tarzının prososyal hizmet davranışları üzerindeki etkisi: Konaklama işletmelerine yönelik bir uygulama. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42 (2), 333-350.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bengü Hırlak 0000-0001-6345-0074

Mustafa Taşlıyan 0000-0003-1141-9846

Publication Date August 31, 2018
Acceptance Date August 18, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 15

Cite

APA Hırlak, B., & Taşlıyan, M. (2018). Otantik Liderliğin Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 1081-1110. https://doi.org/10.26466/opus.439692