The aim of this study is to
identify the problems faced in teaching Turkish as a foreign language to Syrian
refugee children according to the opinions of the teachers working as Turkish
teachers in the PICTES project. For this purpose, written documents containing
the opinions of teachers teaching Turkish to Syrian refugee children were
examined. Research documents were obtained in the course of “Problems in
Turkish Teaching as a Foreign Language” given by the researcher at Erciyes
University Continuing Education Center (ERSEM) as the part of the trainer
training courses organized by ERSEM and MoNE as part of PICTES projects aiming
at promoting the integration of Syrian children into Turkish education system.
The data handled through the document review conducted within the framework of
the qualitative research approach were examined by content analysis. A total of
30 information categories were obtained with this analysis and they were
classified under six themes. It has been found that the
problems faced in teaching Turkish as a foreign language to the Syrian refugee
children originate from the children's affective situation, target language,
materials, classroom management, classroom environment and family
co-operation. It is seen that the
results obtained within this study show a great similarity with those in the
literature.
Syrian refugee children foreign language teaching teaching Turkish as a foreign language problems
Bu araştırmanın amacı, PICTES projesi kapsamında Türkçe öğreticisi olarak
çalışan öğretmen görüşlerine göre Suriyeli mülteci çocuklara yabancı dil olarak
Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunları tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Suriyeli
mülteci çocuklara Türkçe öğreten öğretmenlerin görüşlerini içeren yazılı
dokümanlar incelenmiştir. Araştırma dokümanları, Suriyeli çocukların Türk
eğitim sistemine entegrasyonunun desteklenmesi için yürütülen PICTES projesi
kapsamında Erciyes Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi (ERSEM) ile MEB tarafından
organize edilen ve ERSEM’de düzenlenen eğitimcilerin eğitimi kursunda
araştırmacı tarafından verilen “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde
Karşılaşılan Sorunlar” adlı derste elde edilmiştir. Nitel araştırma yaklaşımı
çerçevesinde gerçekleştirilen doküman incelemesi yoluyla ele alınan veriler
içerik analizi ile incelenmiştir. Bu analizle toplam 30 bilgi kategorisi elde
edilmiş ve bunlar altı tema altında sınıflandırılmıştır. Suriyeli çocuklara yabancı dil olarak Türkçe
öğretiminde karşılaşılan sorunların çocukların duyuşsal durumundan, hedef
dilden, materyallerden, sınıf yönetiminden, sınıf ortamından ve aile
işbirliğinden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Bu araştırma kapsamında ulaşılan sonuçların,
literatürdeki çalışmalarla büyük ölçüde benzerlik gösterdiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | August 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |