The main purpose of this study is to test the
effectiveness of a program to develop focused and selective attention skills of
grade 4 students in primary school. The research is in the experimental model.
The study group consists of 28 students divided into seven groups of four.
Students are between the ages of 9.0 and 9.11. In this study, a 13-session
program was applied to the experimental group. The applied educational program
is the independent variable of the research, while the selective and focused
attention levels are the dependent variables of the research. In the study,
'pre-test-post-test' experimental model was used. The data collection tools of
this study are d2 Test, WISC-R Intelligence Test and Demographic Information
Form. The Wilcoxon Signed Ranks Test was used to test the significance of the
difference between pre-test and post-test scores as a result of the training
conducted by the experimental group. As a result of this study, TN (total
number of items marked), E1 (number of correct answers skipped without being
marked), E2 (number of incorrect answers), CP (concentration performance), TN-E
(total number of markings-sum of errors) and FR (highest marking number-lowest
marking number) in the sub-dimensions of the d2 attention test were different
in favor of post-test scores.
Bu çalışmanın ana
amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinde yoğunlaştırılmış ve seçici dikkat
becerilerini geliştirmeye yönelik bir programın etkililiğinin sınanmasıdır.
Araştırma deneme modelindedir. Çalışma grubu,
dörder kişiden oluşan yedi gruba ayrılmış 28 öğrenciden oluşmaktadır.
Öğrenciler 9.0 ile 9.11 yaşları
arasındadır. Çalışmada deney grubuna 13
oturumluk bir program uygulanmıştır.
Uygulanan eğitim programı araştırmanın bağımsız değişkeni, seçici ve yoğunlaştırılmış
dikkat düzeyleri ise araştırmanın bağımlı değişkenleridir. Araştırmada ‘öntest-
sontest’ deneysel model kullanılmıştır. Çalışmanın veri toplama araçları d2
testi, WISC-R Zeka Testi ve demografik
bilgi formudur. Deney grubuyla yapılan
eğitim çalışması sonucunda öntest-sontest puanları arasındaki farkın
anlamlılığını test etmek için Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler Testi (Wilcoxon
Signed Ranks Test) kullanılmıştır.
Uygulanan çalışma sonucunda d2 dikkat
testinin alt boyutlarından TN (işaretlenen toplam item sayısı), E1 (yapılmadan
atlanılan doğru cevapların sayısı), E2 (yanlış cevapların sayısı), CP
(konsantrasyon performansı), TN-E (toplam işaretleme sayısı-hatalar toplamı) ve
FR (en yüksek işaretleme sayısı- en
düşük işaretleme sayısı) puanlarında sontest lehine farklılaşma olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | August 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |