Social support
is the psychological source for individuals to deal with problems. In our
knowledge, there is no measurement instrument to measure psychological
dimension of community support for university students in Turkey despite the importance
of the community support emphasized both in normal and clinical population in
literature. For this reason, in the study, the validity and reliability of
community subscale of Perceived Social Support Scale developed by Yıldırım
(1997) in high school sample was examined in university student sample. For
this purpose, data were collected from 300 university students who continue
their education in various faculties in Ordu University. As a result of the
confirmatory factor analysis, it has been observed that single factor structure
of the scale had acceptable coefficients. The correlations between Perceived
Community Support Subscale, Perceived Social Support from Family Subscale and
Warwick-Edinburgh Mental Wellbeing Scale were examined to determine the
criterion based validity of the scale and these values were found as
significant. In addition, within the scope of the reliability studies of
Perceived Community Support Subscale, Cronbach alpha internal consistency
coefficient and the equivalence coefficient was calculated and it was found as
.93 and .93, respectively. Also, it is found that community support levels of
university students do not vary by gender. These findings are discussed in the
light of the related literature.
Social support Community support Perceived community support Perceived family support Mental wellness
Sosyal destek bireylerin sorunlarla başa çıkmalarında
psikolojik bir kaynaktır. Alanyazında toplum desteğinin gerek normal gerekse
klinik popülasyonda vurgulanan önemine karşın Türkiye’de üniversite
örnekleminde toplum desteğinin psikolojik boyutunu ölçebilecek bir ölçme
aracına ulaşılamamıştır. Bu sebeple, bu çalışmada Algılanan Sosyal Destek
Ölçeği’nin Toplum Desteği Alt Ölçeği Üniversite Formunun geçerlik ve güvenirlik
çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Bu amaçla Ordu Üniversitesi’nin çeşitli
fakültelerinde öğrenim gören toplam 300 üniversite öğrencisinden veri
toplanmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında gerçekleştirilen
doğrulayıcı faktör analizi ölçeğin tek boyutlu yapısının kabul edilebilir uyum
indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. Ölçüte dayalı geçerlik için yapılan
analiz sonucunda Toplum Desteği Alt Ölçeği, Aileden Algılanan Sosyal Destek Alt
Ölçeği ve Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği’yle
arasında anlamlı düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Bununla birlikte güvenirlik
çalışması kapsamında hesaplanan Cronbach alfa (0.93) ve eşdeğerlik kat sayıları
(0.93) ölçeğin güvenirliğine kanıt olarak değerlendirilmiştir. Buna ek olarak
cinsiyete göre üniversite öğrencilerinin toplum desteği algıları arasında fark
bulunamamıştır. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.
Sosyal destek Toplum desteği Aileden algılanan sosyal destek Mental iyi oluş Üniversite öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |