Türkiye’de çocuk edebiyatının öneminin fark
edilmesiyle çocuklara yönelik eserler gelişmiş, sayıca artmış bununla birlikte
akademik düzlemde de çeşitli yönlerden incelemeye tabi tutulmuştur. Bu
araştırmada Türkiye’de çocuk edebiyatı hakkında yapılmış olan lisansüstü
çalışmaların yıl, üniversite, enstitü, bilim dalı, yazıldığı dil, konu, konu
alınan yazar/şair/çocuk edebiyatçısı, incelenen tema, kullanılan yöntem, veri
kaynakları, veri analiz teknikleri bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma 2011-2018 yılları ile sınırlandırılmıştır. Yapılmış lisansüstü
çalışmaların Türk çocuk edebiyatı ve eserlerini kapsaması noktasında
sınırlandırmaya gidilmemiş, YÖK’e kayıtlı olan “çocuk edebiyatı” odaklı tezler
dikkate alınmış ve araştırmaya 278 tez dâhil edilmiştir. Derlenen tezler içerik
analizine uygun olarak çalışmanın amacı çerçevesinde kodlanmış, kodlanan tezler
kategorik verilere dönüştürülmüş elde edilen sonuçlar grafik, frekans ve yüzde
tabloları olarak betimsel olarak gösterilmiştir. Analiz bulgularından bazıları
çocuk edebiyatı odaklı lisansüstü tezlerinin 2017’ye kadar artış gösterdiği,
büyük oranda eğitim bilimleri ve sosyal bilimler enstitülerinde hazırlandığı,
eğitsellik ve değer aktarımına ağırlık verdiği ve yöntem olarak nitel yöntemin
tercih edildiğidir. Ayrıca ulaşılan sonuçlar bağlamında gelecek araştırmalar
için öneriler sunulmuştur.
By realizing the importance of children's literature
in Turkey, works for children have been developed, increased in number and
examined in various aspects of the academic plane. In this study, it is aimed
to examine the post-graduate studies about children's literature in Turkey in
the context of years, university, institute, field, language, subject,
author/poet/teacher of children's literature of subject, method, data sources,
data analysis techniques. The thesis focused on “children's literature” which are
registered to the Turkish Higher Education Council (YÖK) are taken into
consideration and 278 thesis are included in the study. The compiled theses are
coded within the framework of the purpose of the study in accordance with the
content analysis. These coded theses are transformed into categorical data and
the results are shown as graphs, descriptive tables of frequencies and
percentages. Some of the analysis findings are that thesis focused on
“children's literature” showed an increase from 2013 to 2017; high ratio is
prepared in educational science institutes, concentrate on educational message
and value transfer, and the qualitative method is preferred in studies.
Proposals for future researches are presented in the context of the results
achieved.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | February 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |