This research was
conducted to determine the level of knowledge and awareness of teachers working
in special education institutions about child neglect and abuse. For this
general purpose, the study was conducted on a total of 31 teachers, 18 women
and 13 men working in special educational institutions / schools in central
districts of In this research, the purposed sampling method was used. Konya. In
this research, qualitative research model was preferred to determine the views,
attitudes and experiences of the participants about child neglect and abuse. As
part of the qualitative research, the interview technique was used as it would
provide access to a lot of information about the participants and to examine
the subject in different dimensions. The data obtained as a result of the
interviews were collected and interpreted under certain themes and headings
with descriptive analysis method. As a result of research; working in special
education settings teachers, themselves and their colleagues on children's
rights, child abuse and neglect sensitive about they saw, but the information
is insufficient, they are not sufficient in diagnosing abuse or neglect, cases
of abuse or neglect will provide notification in the event of encountering, and
in the school environment concluded that sufficient information regarding the
subject of the study is not done. Recommendations have been developed in line with
these results.
Bu araştırma, özel eğitim
kurumlarında çalışan öğretmenlerin, çocuk ihmal ve istismarına ilişkin bilgi ve
farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu genel amaç
doğrultusunda araştırma, Konya ili merkez ilçelerinde bulunan, özel eğitim
kurum/okullarında görev yapan 18 kadın 13 erkek olmak üzere toplam 31 öğretmen
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada amaç örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada, katılımcıların çocuk ihmal ve istismarına ilişkin
görüş, tutum ve deneyimlerini derinlemesine belirlemek amacı ile nitel
araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Nitel araştırma kapsamında, katılımcılar
hakkında birçok bilgiye ulaşılmasını ve konunun farklı boyutlarıyla
incelenmesini sağlayacağından, görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler
sonucunda elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile belli tema ve
başlıklar altında toplanarak anlamlı hale getirilmiş ve yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda; özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin,
kendilerini ve meslektaşlarını çocuk hakları, çocuk ihmal ve istismarı
konusunda duyarlı gördükleri fakat bilgilerinin yetersiz olduğu, ihmal ya da
istismarı tanılamada yeterli olmadıkları, ihmal ya da istismar vakasıyla
karşılaşmaları durumunda bildirimde bulunacakları, okul ortamlarında konuya
yönelik yeterli bilgilendirme çalışmalarının yapılmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | February 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |