Reflective thinking can be defined as recalling
previous experiences, thinking and discussing them, producing suitable ideas,
and evaluating them. In this study, it is aimed to determine reflective
thinking levels of teachers and to examine whether there is a significant
difference between teachers' branches, gender, education level, type of school
and professional seniority and determine which of teachers' branches, gender,
education level, type of school and professional seniority were more effective
on the reflective thinking skills scores of the teachers. The sample of this
study constitutes a total of 630 teachers working in different branches at
different levels in different provinces of Turkey. This study is a descriptive
research study conducted using the screening model. A personal information form
was created by the researchers to collect the data. In addition, “Reflective
Thinking Tendency Scale (YANDE)” was used in the study. In the analysis of the
data, “independent group t test”, one-way variance analysis (ANOVA), “Tukey
test”, one of the post-hoc techniques were used for the purpose of the study.
At the end of the study, it was determined that there was a significant
difference in terms of the reflective thinking levels of the teachers according
to their branches, gender, level of education and the type of school they
served. The results of the study were discussed with the results of similar
studies on teachers’ reflective thinking.
Yansıtıcı düşünme, önceki deneyimleri hatırlama, onları düşünme ve
tartışma, uygun düşünceler üretme ve değerlendirme süreci olarak
tanımlanabilir. Bu çalışmada, öğretmenlerin yansıtıcı düşünme düzeylerini belirlemek,
öğretmenlerin branş, cinsiyet, öğrenim düzeyi, okul türü ve mesleki kıdemlerine
göre bu düzeylerin anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemek ve
öğretmelerin yansıtıcı düşünme becerileri puanları üzerinde branş, cinsiyet,
öğrenim düzeyi, görev yapılan okul türü ve mesleki kıdem değişkenlerinden
hangisinin daha çok etkili olduğu tespit etmek amaçlanmıştır. Bu araştırmanın
örneklemini, Türkiye’nin farklı illerinde farklı kademelerde farklı branşlarda
görev yapan toplam 630 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırma tarama modeli
kullanılarak yürütülen betimsel bir araştırma çalışmasıdır. Verilerin
toplanması için araştırmacılar tarafından kişisel bilgi formu oluşturulmuştur.
Ayrıca araştırmada “Yansıtıcı Düşünme Eğilim Ölçeği” (YANDE) kullanılmıştır.
Veri analizinde çalışmanın amacı doğrultusunda “bağımsız grup t testi” “varyans
analizi” ve post-hoc tekniklerden biri olarak “Tukey testi” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin yansıtıcı düşünme düzeyleri açısından
branşlarına, cinsiyetlerine, öğrenim düzeylerine ve görev yaptıkları okul
türüne göre anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları,
yansıtıcı düşünme üzerine yapılan benzer araştırma sonuçlarıyla
ilişkilendirilerek tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |