Individuals undergo stress for reasons such as
inequality in organizations, role ambiguity, time pressure, workload density
etc. Stress encountered in organizations is of capital importance for managers,
employees and organization’s benefits. However, although reasonable stress
creates positive effects, organizational stress often leads to negativity in
organizational issues such as motivation, performance, job satisfaction,
communication and organizational commitment. In this context, the aim of this
study is to investigate the relationship between organizational stress,
organizational commitment and learned resourcefulness. Within the scope of this
aim, a questionnaire was applied to 291 research assistants and lecturers
working at public universities. The collected data were analyzed with SPSS 23.0
program. The obtained data were analyzed by factor, correlation and regression
analysis. Results of analysis, organizational stress has been shown to reduce
organizational commitment. In addition, it has been determined that the learned
resourcefulness has an effect on prevention of organizational stress. Finally,
it has also been found that learned resourcefulness has an effect that
increases organizational commitment. The study aims to contribute to the
literature in terms of combining the concepts of organizational commitment,
organizational stress and learned resourcefulness.
Bireyler örgütlerde
yaşanan eşitsizlik, rol belirsizliği, zaman baskısı, iş yükünün fazla olması
gibi nedenlerden dolayı strese maruz kalabilmektedirler. Örgütlerde yaşanan
stres; yöneticiler, çalışanlar ve örgütün çıkarları açısından oldukça önem
taşımaktadır. Çünkü makul seviyede stres olumlu etkiler ortaya çıkarmasına
rağmen örgütsel stres motivasyon, performans, iş tatmini, iletişim ve örgütsel
bağlılık gibi örgütsel konularda çoğu kez olumsuzluklara neden olabilmektedir. Bu
bağlamda çalışmanın temel amacı; örgütsel stres, örgütsel bağlılık ve
öğrenilmiş güçlülük arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaç çerçevesinde kamu
üniversitelerinde çalışan 226 öğretim elemanı üzerinde anket çalışması
gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiştir.
Elde edilen verilere faktör, korelasyon ve regresyon analizleleri uygulanarak
hipotezler test edilmiştir. Analizler sonucunda; örgütsel stresin örgütsel
bağlılığı azalttığı görülmüştür. Ayrıca öğrenilmiş güçlülüğün örgütsel stresi
önleme noktasında etkisinin olduğu bulunmuştur. Son olarak öğrenilmiş
güçlülüğün örgütsel bağlılığı arttırıcı bir etkiye sahip olduğu da tespit
edilmiştir. Çalışma örgütsel bağlılık, örgütsel stres ve öğrenilmiş güçlülük
kavramlarını birlikte ele alması açısından yazına katkıda bulumayı
hedeflemektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |