The main objective of this study is to determine the
factors that affect the students' choice of higher education program and their
situations of preferring teacher education programs. The sample of the study
consisted of 100 students studying in the twelfth grade of the public schools
in the central districts of Kahramanmaraş. In the research, interview method,
that is one of the qualitative research methods, was used. Content analysis
method was utilized to analyze the data obtained through interviews. According
to the findings of the data analysis it was concluded that the most of the high
school students’ personal characteristics, interests and abilities could be
effective in their selection of higher education program. In addition, it was
found that the opportunities of employment and financial gain that the
university provides for its students, universities' opportunities of
scholarship, dormitory and overseas education, the image and reputation of
higher education programs on the society and the academic staff of the
university could be effective on the choice of higher education program.
However, it was concluded that most students’ families and friends wouldn’t be
effective in their choice of higher education program. It was found
that most of the students would not include teacher education
programs in their choices due to various reasons such as seeing the teaching
profession as a difficult and very demanding profession and finding it
difficult to teach the same subject again.
Bu çalışmanın genel amacı on ikinci sınıf
öğrencilerinin, yükseköğretim programı seçimlerini etkileyen faktörleri ve
öğretmenlik programlarını tercih etme durumlarını belirlemektir. Araştırmanın
örneklemini Kahramanmaraş ili merkez ilçelerindeki devlet okullarının on ikinci
sınıfında öğrenim gören 100 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler yoluyla
elde edilen verilerin çözümlenmesi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Verilerin analizi sonucunda ulaşılan bulgulara göre; araştırmaya katılan on
ikinci sınıf öğrencilerinin çoğunun kişisel özelliklerinin, ilgi ve
yeteneklerinin yükseköğretim programı seçimlerinde etkili olabileceği sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca yükseköğretim programlarının mezunlarına sağlayabileceği
iş imkânı ve maddi kazancın, üniversitelerin yurt dışı eğitim, burs, yurt gibi
olanaklarının, yükseköğretim programlarının toplum üzerindeki imajı ve
saygınlığının, yükseköğretim programının ve bağlı olduğu üniversitenin akademik
kadrosunun öğrencilerin yükseköğretim programı seçiminde etkili olabileceği
yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Ancak öğrencilerin çoğunun yükseköğretim
programı seçimlerinde aile ve arkadaşlarının etkili olmadığı sonucuna varılmıştır.
Öğrencilerden çoğunun öğretmenlik mesleğini hem zor hem de çok fazla emek
isteyen bir meslek olarak görmesi ve aynı konuyu tekrar anlatmayı zor bulmaları
gibi çeşitli nedenlere bağlı olarak, seçimlerinde öğretmenlik programlarına yer
vermeyecekleri yönünde bulgulara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |