Bu çalışmanın
amacı ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi sportmenlik
davranışlarının bazı değişkenlere göre incelemektir.Bu araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 215'i kız, 236'sı erkek
olmak üzere toplamda 451 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak kişisel bilgi formu ile Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Ölçeği’nden
yararlanılmıştır. Araştırmada istatistiksel program olarak SPSS-20 paket
programı kullanılmıştır.Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini
belirlemek için Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmış ve elde edilen p değerleri
incelendiğinde ise verilerin nonparametrik dağılıma uygun olduğu
görülmüştür.Verilerin analizinde frekans, yüzdelik gibi betimleyici
istatistikler ile Mann Whitney U ve Kruskall Wallis analizi
kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin pozitif davranışları
sergileme ve negatif davranışlardan kaçınma davranışlarını çok sık
sergiledikleri görülmüştür. Genel ortalamaya bakıldığında ise öğrencilerin
sportmenlik davranışlarını çok sık sergiledikleri saptanmıştır.Cinsiyete göre
kız öğrencilerin sportmenlik toplam puanlarının, erkek öğrencilerin
puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.Spor yapan
öğrencilerin beden eğitiminde pozitif davranışları sergileme puanları, spor
yapmayan öğrencilerin puanlarından
anlamlı düzeyde yüksektir. 5. sınıf öğrencilerin pozitif davranışları
sergileme ve sportmenlik toplam puanları 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerin puanlarından
anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Temaslı spor yapan öğrencilerin
pozitif davranışları sergileme puanlarının, temassız spor yapanların ve spor
yapmayan öğrencilerin puanlarından
anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır.
The aim of
this study is to investigate the sportsmanship behaviors of secondary school
students in physical education and sports lessons in terms of some variables.
The survey research method was employed in this study. The study group consists
of 451 secondary school students, 215 of whom are girls and 236 of whom are
boys. The data for this study was collected through “The Personal Data Form”and
"Physical Education Course Sport Scale" and it was analyzed with
SPSS 20.0 statistical program. First some tests were run to see
whether the data was normally distributed or not. When it was found that the
distribution was non normal; nonparametric tests were run.Descriptive
statistics such as frequency, percentage analysis and Mann Whitney U and
Kruskall Wallis tests were used to analyze the data. According to the findings
of the study, It was observed that students exhibited positive behaviors and
avoidance behaviors very frequently. Based on the general mean, the
participants exhibit sportsmanship behaviors very often. In addition, the total
score of female students was found to be significantly higher than the scores
of male students.The exhibiting positive behaviors in physical education scores
of students who do sport were found to be significantly higher than those of
students who do not do sports.It was also found that the 5th grade
students'exhibiting positive behaviorsand total sportsmanship scores were
significantly higher than 6th, 7th and 8th grade students' scores.It was
determined that the exhibiting positive behaviors scores of the students who do
contact sports were significantly higher than those who do non-contact sports
and do not do any sports.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |