Research Article
BibTex RIS Cite

Girişimcilerin E-Ticarete Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi: Aksaray İli Örneği

Year 2019, Volume: 13 Issue: 19, 1502 - 1527, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.567860

Abstract

Bilgi teknolojilerinin hızlı bir şeklide gelişmesi önceden olmayan birçok yeniliğin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Girişimciliğin yeniden dizayn edilmesine ve başka bir perspektif kazanmasına neden olan en önemli yeniliklerden birisi e-ticarettir. Bu çalışma e-ticaret yapmayan girişimcilerin e-ticarete yönelik farkındalıkları ile e-ticaret yapan girişimcileri e-ticaret yapmaya iten nedenler ve e-ticaretten fayda sağlayıp sağlamadıklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda Aksaray ilinde faaliyet gösteren girişimcilerden anket vasıtasıyla veri toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS 20.0 programı ile yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre girişimcilerin önemli bir kısmının e-ticaretin avantajlar sağladığını ve başarılı olabilmeleri için gelecekte daha da önemli bir yer edineceğini bildikleri tespit edilmiştir. Yine e-ticaret yapan girişimcileri, e-ticaret yapmaya iten en önemli nedenler olarak müşteri hizmetlerini geliştirmek (%74,2), müşterilerle diyaloğa girebilmek (%67,7) ve küresel pazarlara erişebilmek (%58,0) olduğu tespit edilmiştir. Analizler neticesinde ayrıca girişimciler için e-ticaretin en çok “yurt içinden yeni müşteriler bulma” (%71) ve “etkili reklam ve marka hizmeti oluşturma” (%70,9) konularında fayda sağladığı tespit edilmiştir.

References

  • Ahmad, N. ve R. G. Seymour (2008). Defining entrepreneurial activity: definitions supporting frameworks for data collection. OECD Statistics Working Paper, Paris: OECD. 17 Nisan 2019 tarihinde http://search.oecd.org/officialdocuments/displaydocumentpdf-/?doclanguage=en&cote=std/doc(2008) adresinden erişildi.
  • Akın, H. B. (2005). Yeni ekonomi: Strateji, rekabet, teknoloji yönetimi. Konya: Çizgi Kitabevi
  • Aksu, M. ve Gürbüz, A. (2018). Türkiye hayvancılık sektöründe e-ticaret engelleri. Journal of History Culture and Art Research, 7(5), 726-735.
  • Alyoubi, A. A. (2015). E-commerce in developing countries and how to develop them during the introduction of modern systems. Procedia Computer Science, 65, 479-483.
  • Aslan, Ş., ve Özata, M. (2007). Kobi'lerde bilgi teknolojisi kullanımının, rekabet gücü, yenilikçilik, girişimcilik ve pazarlama kapasitesiyle ilişkileri: Otomotiv sektöründe bir araştırma. Journal Of The Cukurova University Institute Of Social Sciences, 16(2), 15-28.
  • Aydın, A. (2018). KOBİ yöneticilerinin web tabanlı e-ticaret hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları: TRB1 Bölgesi Örneği. Bingöl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 65-89.
  • Bakirtaş, H., ve Tekinşen, A. (2006). E-ticaretin girişimcilik üzerindeki etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 125-138
  • Bellek, M. (2016). Stratejik yönetimde kobi’lerin sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlamasında e-ticaret uygulamaları ve kayseri organize sanayi bölgesinde faaliyet gösteren işletmeler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Butler, P. ve Peppard, J. (1998) Consumer purchasing on the internet: Processes and prospects. European Management Journal, 16(5), 600–10.
  • Canpolat, Ö. (2001). E-ticaret ve Türkiye’deki gelişmeler, Ankara: T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Hukuk Müşavirliği. 20 Nisan 2019 tarihinde http://my.beykoz.edu.tr/serkang/files/2010/12/e-ticaret-ve-Turkiye.pdf adresinden erişildi
  • Coşkun, N. (2004). Elektronik ticaretin gelişiminde temel dinamikler ve gelişimi önündeki engeller. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 243-258.
  • Daniel, E. M., ve Grimshaw, D. J. (2002). An exploratory comparison of electronic commerce adoption in large and small enterprises. Journal of Information Technology, 17(3), 133-147.
  • Daniel, E.M., Wilson, H.N. ve Myers, A. (2002) Adoption of e-commerce by SMEs in the UK: towards a stage model. International Small Business Journal, 20(3). 253-270.
  • Delone, W. H., ve Mclean, E. R. (2004). Measuring e-commerce success: Applying the DeLone & McLean information systems success model. International Journal of electronic commerce, 9(1), 31-47.
  • Dutta, S. and Evrard, P. (1999) Information technology and organisation within European small enterprises. European Management Journal, 17(30), 239–51.
  • Elibol, H., ve Kesici, B. (2004). Çağdaş işletmecilik açisindan elektronik ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303-329.
  • Falk, M., ve Hagsten, E. (2015). E-commerce trends and impacts across Europe. International Journal of Production Economics, 170, 357-369.
  • Gökçen, H. (2007) Yönetim bilgi sistemleri. Ankara:Palme Yayıncılık.
  • Hussain, A. (2003). E-Commerce and Beyond: Opportunities for developing country SMEs. International Trade Forum, no. 4. 29 Nisan 2019 tarihinde http://www.intracen.org/article/E-Commerce-and-Beyond-Opportunities-for-developing-country-SMEs/ adresinden erişildi.
  • İşler, D. B. (2008). Rekabetçi avantaj yaratma çerçevesinde kobi’lerde e-ticaret ve e-ticaretin stratejik kullanımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 277-291.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O., ve Cavlak, C. (2017). Dijitalleşen dünyada ekonominin itici gücü: E-ticaret. İstanbul: TUSIAD Yayınları,
  • Kurnia, S., Choudrie, J., Mahbubur, R. M., ve Alzougool, B. (2015). E-commerce technology adoption: A Malaysian grocery SME retail sector study. Journal of Business Research, 68(9), 1906-1918.
  • Marangoz, M. (2011). Girişimciler için sınırsız ticaret: E-ticaret, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6 (1), 181 – 201
  • Molla, A., ve Heeks, R. (2007). Exploring e-commerce benefits for businesses in a developing country. The Information Society, 23(2), 95-108.
  • Nanehkaran, Y. A. (2013). An introduction to electronic commerce. International journal of scientific & technology research, 2(4), 190-193.
  • Özdemir Ş. ve Kerse G. (2018). Girişimcilikte başarının anahtarı: Nitelikli iş fikri geliştirme. Konya:Eğitim Yayınevi.
  • Özdemir, Ş., Yılmaz, N., Arsu, T., ve Polat, Y. (2016). A review on entrepreneurship education in Turkey Türkiye’de girişimcilik eğitimi üzerine bir inceleme. Journal of Human Sciences, 13(1), 569-581.
  • Özeroğlu, A. C. (2018). Girişimcilik faaliyetlerinde e ticaret uygulamaları: inovasyon ve dijital girişimcilik. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Poon, S., ve Jevons, C. (1997). Internet‐enabled international marketing: a small business network perspective. Journal of Marketing Management, 13(1-3), 29-41.
  • Premkumar, G. ve Robers, M. (1999) Adoption of new information technologies in rural small businesses. The International Journal of Management Science (OMEGA), 27, 467–84.
  • Qasim, D., Mohammed, A. B., ve Liñán, F. (2018). The role of culture and gender in e-commerce entrepreneurship: Three Jordanian Case studies. In Entrepreneurship Ecosystem in the Middle East and North Africa (MENA) (p. 419-432). Springer, Cham.
  • Rahayu, R., ve Day, J. (2015). Determinant factors of e-commerce adoption by SMEs in developing country: evidence from Indonesia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 142-150.
  • Ray, S. Jeffrey. (2011). Leveling e-commerce opportunities for developing countries. 29 Nisan 2019 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/256026445_Leveling_E-Commerce_Opportunities_for_Developing_Countries adresinden erişildi.
  • Sarısakal, M. N., ve Aydın, M. A. (2003). E-ticaretin yeni yüzü mobil ticaret. Journal of Aeronautics and Space Technologies, 1(2), 83-90.
  • Sebora, T. C., Lee, S. M., ve Sukasame, N. (2009). Critical success factors for e-commerce entrepreneurship: an empirical study of Thailand. Small Business Economics, 32(3), 303-316.
  • Türkoğlu, T., Tetik, S., ve Açıkgöz, A. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyo-demografik özellikleri ile girişimci kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin araştırılması. Journal Of Yaşar University, 12(45), 76-92.
  • Ueasangkomsate, P. (2015). Adoption e-commerce for export market of small and medium enterprises in Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 111-120.
  • Ulukan, G. (2018). TÜBİSAD'ın raporuna göre e-ticaret hacmi yüzde 37 büyüyerek 42,2 milyar TL'ye ulaştı. Webrazzi. Erişim tarihi: 21 Nisan 2019 tarihinde https://webrazzi.com/2018/05/22/tubisadin-raporuna-gore-e-ticaret-hacmi-yuzde-37-buyuyerek-422-milyar-tlye-ulasti/ adresinden erişildi
  • Yaralı, E. S., ve Kırık, A. M. (2017). Türkiye’de facebook üzerinden e-ticaret uygulamaları: Tesbihane ve Çaykur örneği’. The Journal of Academic Social Science Studies, 55, 525-542.

Examining Entrepreneurs Opinions about E-Commerce: The Case of Aksaray

Year 2019, Volume: 13 Issue: 19, 1502 - 1527, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.567860

Abstract

Many innovations have been ensued from the rapid development of the information technologies. One of the most important of them that has caused entrepreneurship to be redesigned and gain another perspective is e-commerce. This research aims to find out the awareness of entrepreneurs that do not carry out e-commerce operations towards it, reasons that lead entrepreneurs with e-commerce operations to carry out them and if they profit from e-commerce. The data was collected from entrepreneurs that operate in Aksaray city through questionnaire. The data were analyzed with SPSS 20.0 program. According to the results, majority of the entrepreneurs acknowledge that e-commerce provides advantages and it will hold a more important place for success in the future. Moreover, the most important reasons that lead entrepreneurs to carry out e-commerce operations are improving relations with customers (74,2%) and communicating with them (67,7%) and reaching global markets (58,0%). Results also indicate that e-commerce provides benefits for entrepreneurs mostly in finding new domestic customers (71%) and creating effective advertisement and brand service (70,9%). 

References

  • Ahmad, N. ve R. G. Seymour (2008). Defining entrepreneurial activity: definitions supporting frameworks for data collection. OECD Statistics Working Paper, Paris: OECD. 17 Nisan 2019 tarihinde http://search.oecd.org/officialdocuments/displaydocumentpdf-/?doclanguage=en&cote=std/doc(2008) adresinden erişildi.
  • Akın, H. B. (2005). Yeni ekonomi: Strateji, rekabet, teknoloji yönetimi. Konya: Çizgi Kitabevi
  • Aksu, M. ve Gürbüz, A. (2018). Türkiye hayvancılık sektöründe e-ticaret engelleri. Journal of History Culture and Art Research, 7(5), 726-735.
  • Alyoubi, A. A. (2015). E-commerce in developing countries and how to develop them during the introduction of modern systems. Procedia Computer Science, 65, 479-483.
  • Aslan, Ş., ve Özata, M. (2007). Kobi'lerde bilgi teknolojisi kullanımının, rekabet gücü, yenilikçilik, girişimcilik ve pazarlama kapasitesiyle ilişkileri: Otomotiv sektöründe bir araştırma. Journal Of The Cukurova University Institute Of Social Sciences, 16(2), 15-28.
  • Aydın, A. (2018). KOBİ yöneticilerinin web tabanlı e-ticaret hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları: TRB1 Bölgesi Örneği. Bingöl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 65-89.
  • Bakirtaş, H., ve Tekinşen, A. (2006). E-ticaretin girişimcilik üzerindeki etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 125-138
  • Bellek, M. (2016). Stratejik yönetimde kobi’lerin sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlamasında e-ticaret uygulamaları ve kayseri organize sanayi bölgesinde faaliyet gösteren işletmeler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Butler, P. ve Peppard, J. (1998) Consumer purchasing on the internet: Processes and prospects. European Management Journal, 16(5), 600–10.
  • Canpolat, Ö. (2001). E-ticaret ve Türkiye’deki gelişmeler, Ankara: T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Hukuk Müşavirliği. 20 Nisan 2019 tarihinde http://my.beykoz.edu.tr/serkang/files/2010/12/e-ticaret-ve-Turkiye.pdf adresinden erişildi
  • Coşkun, N. (2004). Elektronik ticaretin gelişiminde temel dinamikler ve gelişimi önündeki engeller. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 243-258.
  • Daniel, E. M., ve Grimshaw, D. J. (2002). An exploratory comparison of electronic commerce adoption in large and small enterprises. Journal of Information Technology, 17(3), 133-147.
  • Daniel, E.M., Wilson, H.N. ve Myers, A. (2002) Adoption of e-commerce by SMEs in the UK: towards a stage model. International Small Business Journal, 20(3). 253-270.
  • Delone, W. H., ve Mclean, E. R. (2004). Measuring e-commerce success: Applying the DeLone & McLean information systems success model. International Journal of electronic commerce, 9(1), 31-47.
  • Dutta, S. and Evrard, P. (1999) Information technology and organisation within European small enterprises. European Management Journal, 17(30), 239–51.
  • Elibol, H., ve Kesici, B. (2004). Çağdaş işletmecilik açisindan elektronik ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303-329.
  • Falk, M., ve Hagsten, E. (2015). E-commerce trends and impacts across Europe. International Journal of Production Economics, 170, 357-369.
  • Gökçen, H. (2007) Yönetim bilgi sistemleri. Ankara:Palme Yayıncılık.
  • Hussain, A. (2003). E-Commerce and Beyond: Opportunities for developing country SMEs. International Trade Forum, no. 4. 29 Nisan 2019 tarihinde http://www.intracen.org/article/E-Commerce-and-Beyond-Opportunities-for-developing-country-SMEs/ adresinden erişildi.
  • İşler, D. B. (2008). Rekabetçi avantaj yaratma çerçevesinde kobi’lerde e-ticaret ve e-ticaretin stratejik kullanımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 277-291.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O., ve Cavlak, C. (2017). Dijitalleşen dünyada ekonominin itici gücü: E-ticaret. İstanbul: TUSIAD Yayınları,
  • Kurnia, S., Choudrie, J., Mahbubur, R. M., ve Alzougool, B. (2015). E-commerce technology adoption: A Malaysian grocery SME retail sector study. Journal of Business Research, 68(9), 1906-1918.
  • Marangoz, M. (2011). Girişimciler için sınırsız ticaret: E-ticaret, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6 (1), 181 – 201
  • Molla, A., ve Heeks, R. (2007). Exploring e-commerce benefits for businesses in a developing country. The Information Society, 23(2), 95-108.
  • Nanehkaran, Y. A. (2013). An introduction to electronic commerce. International journal of scientific & technology research, 2(4), 190-193.
  • Özdemir Ş. ve Kerse G. (2018). Girişimcilikte başarının anahtarı: Nitelikli iş fikri geliştirme. Konya:Eğitim Yayınevi.
  • Özdemir, Ş., Yılmaz, N., Arsu, T., ve Polat, Y. (2016). A review on entrepreneurship education in Turkey Türkiye’de girişimcilik eğitimi üzerine bir inceleme. Journal of Human Sciences, 13(1), 569-581.
  • Özeroğlu, A. C. (2018). Girişimcilik faaliyetlerinde e ticaret uygulamaları: inovasyon ve dijital girişimcilik. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Poon, S., ve Jevons, C. (1997). Internet‐enabled international marketing: a small business network perspective. Journal of Marketing Management, 13(1-3), 29-41.
  • Premkumar, G. ve Robers, M. (1999) Adoption of new information technologies in rural small businesses. The International Journal of Management Science (OMEGA), 27, 467–84.
  • Qasim, D., Mohammed, A. B., ve Liñán, F. (2018). The role of culture and gender in e-commerce entrepreneurship: Three Jordanian Case studies. In Entrepreneurship Ecosystem in the Middle East and North Africa (MENA) (p. 419-432). Springer, Cham.
  • Rahayu, R., ve Day, J. (2015). Determinant factors of e-commerce adoption by SMEs in developing country: evidence from Indonesia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 142-150.
  • Ray, S. Jeffrey. (2011). Leveling e-commerce opportunities for developing countries. 29 Nisan 2019 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/256026445_Leveling_E-Commerce_Opportunities_for_Developing_Countries adresinden erişildi.
  • Sarısakal, M. N., ve Aydın, M. A. (2003). E-ticaretin yeni yüzü mobil ticaret. Journal of Aeronautics and Space Technologies, 1(2), 83-90.
  • Sebora, T. C., Lee, S. M., ve Sukasame, N. (2009). Critical success factors for e-commerce entrepreneurship: an empirical study of Thailand. Small Business Economics, 32(3), 303-316.
  • Türkoğlu, T., Tetik, S., ve Açıkgöz, A. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyo-demografik özellikleri ile girişimci kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin araştırılması. Journal Of Yaşar University, 12(45), 76-92.
  • Ueasangkomsate, P. (2015). Adoption e-commerce for export market of small and medium enterprises in Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 111-120.
  • Ulukan, G. (2018). TÜBİSAD'ın raporuna göre e-ticaret hacmi yüzde 37 büyüyerek 42,2 milyar TL'ye ulaştı. Webrazzi. Erişim tarihi: 21 Nisan 2019 tarihinde https://webrazzi.com/2018/05/22/tubisadin-raporuna-gore-e-ticaret-hacmi-yuzde-37-buyuyerek-422-milyar-tlye-ulasti/ adresinden erişildi
  • Yaralı, E. S., ve Kırık, A. M. (2017). Türkiye’de facebook üzerinden e-ticaret uygulamaları: Tesbihane ve Çaykur örneği’. The Journal of Academic Social Science Studies, 55, 525-542.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şefik Özdemir 0000-0003-3005-0570

Publication Date September 30, 2019
Acceptance Date August 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 13 Issue: 19

Cite

APA Özdemir, Ş. (2019). Girişimcilerin E-Ticarete Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi: Aksaray İli Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 1502-1527. https://doi.org/10.26466/opus.567860