Modernleşme ile
birlikte kalabalıklaşan şehirler ve bu yaşamın sunduğu tektipleşen hayatlar,
kişilerin turizmden beklentisini değiştirerek özellikle kırsal alanlardaki
yaşantıyı deneyimlemeyi çekici hale getirmiştir. Özgünlüğünü koruyabilmiş
kırsal alanların bağlı olduğu yönetimlerin ve yerel halkının bu arayıştan
faydalanarak turizm amaçlı hizmete yönelmesi de bu durumun sonucunda ortaya
çıkmıştır. Farklı deneyimler arayan turist otantik olanı keşfetmek isterken,
yerel yönetimler ve halk da bu keşiften ekonomik açıdan faydalanmayı
amaçlamaktadır. Bu sistem, turistin, yerel halkın ve yönetimin beklentileri
üzerine kurulmuştur. Söz konusu yerlerin beklentilere cevap vererek
sürdürebilirliğinin sağlanması ile koruma anlamında nispeten olumlu sonuçlar
alınabilse de bu sistem planlı bir şekilde yürütülmediği takdirde bahsi geçen yerleri
ticari bir araç haline getirerek yok olmaya mahkûm edecektir. Bu çalışma;
kültürü, dokusu, halkı ile günümüze dek var olabilmeyi başarmış bu yerlerin,
turizmin etkisiyle adeta bir pazarlama aracı haline gelmesini ve otantiklikten
uzaklaşıp meta haline dönüşmesini konu edinmiştir. Alan çalışması olarak
Bursa’nın 700 yıllık geçmişe sahip Cumalıkızık Köyü ve özgünlüğünü yitirmeden
bugüne ulaşmış olan “Yavaş Şehir” unvanına sahip Sakarya’nın Taraklı ilçesi
incelenmiştir. Güncel verilerin değerlendirilmesinin ardından kişisel gözlemler
doğrultusunda gelecekle ilgili öngörülerde bulunularak otantiklik ve metalaşma
kavramlarıyla yerler arasında ilişki kurulmaya çalışılmıştır.
With the increase of urbanization, almost
standardized lifestyles directed people to different quests in terms of tourism
and it became especially attractive to experience life in rural areas. This is
the result of the fact that the administrations that have continued to exist
while maintaining their originality and the local people who still live here,
have taken advantage of this quest and started to serve for tourism purposes.
On the one hand, tourists seeking different experiences tend to explore authentic
areas, while local governments and the public aim to provide economic benefits
from this discovery. This system, which is based on the expectations of the
tourist, local people and the administration, can provide relatively positive
results in terms of protection in order to maintain this cycle, but these
places will be sentenced to be seen as a commercial vehicle unless the system
is planned. In this study, it is explained that these places, which have been
able to exist with their culture, texture and people until today, become a
marketing tool and become a commodity. In the field study, The Cumalıkızık
Village of Bursa with a history of 700 years and the Taraklı district of
Sakarya, which is still able to preserve its originality and has been named as
Slow City, has been investigated. Following to the current data on these
places, the relationship between authenticity and commodification concepts of
locations was tried to be established by making predictions about the future in
accordance with personal observations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | July 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |