The aim of this study is to determine the views of parents about the adaptation process that was initially experienced in pre-school education. In this study, the case study method was used from qualitative research designs. The study group of the study consisted of volunteers who want to support the study voluntarily among the parents of children between the ages of 36-48 months who started their preschool education institutions for the first time in three central districts of Erzurum province in 2018/2019 academic year. The sample of the study consisted of thirty-three women and seven men. The semi-structured interview form developed by the researcher was used in the data collection process. According to the results of the study, they stated that their children are in a concern of separation and do not want to go to school. During the same period, they stated that their children were in close contact with their teacher, that the children were staying with him at school until they were used to school, and that they frequently visited their children during this period, and that they were questioning themselves during the process and that they were nervous throughout the process.Parents expressed their children's communication with their teachers and school administrations positively in relation to the same process and expressed that they expected more support from the school guidance services. In addition, parents emphasized the need to be patient and determined throughout the process, and that all members of the family should act together in this process. However, the parents who participated in the study stated that preschool education should be compulsory. The research findings were discussed and explained based on the literature.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime başlangıçta yaşanılan uyum sürecine ilişkin ebeveynlerin görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018/2019 eğitim öğretim yılında Erzurum iline bağlı üç merkez ilçede, çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına ilk defa başlayan ve devam eden 36-48 aylık yaş aralığına sahip çocukların ebeveynleri arasından gönüllü olarak çalışmaya destek vermek isteyenlerden oluşturulmuştur. Bu araştırma örnekleminin otuz üçünü bayan ve yedisini erkek olmak üzere toplam kırk ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ebeveynlerin okula uyum sürecinde yaşadıklarına ilişkin olarak en çok çocuklarının ayrılık kaygısı içerisinde olduklarını ve okula gitmek istemediklerini belirtmişlerdir. Aynı süreçte çocuklarının öğretmeniyle yakın iletişim içerisinde olduklarını, çocuklarının okula alışıncaya kadar okulda onunla birlikte kaldıklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte çocuklarını bu dönemde sık sık ziyaret ettiklerini, kendilerini sorguladıklarını ve süreç boyunca gergin olduklarını belirtmişlerdir. Ebeveynler aynı süreçle ilgili olarak çocuklarının öğretmeniyle ve okul yönetimleriyle iletişimlerini olumlu cümlelerle ifade ederken okul rehberlik servislerinden konuyla ilgili daha fazla destek beklediklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca ebeveynler bu süreci yaşayacak olan diğer ailelere süreç boyunca sabırlı ve kararlı olmalarını, ailenin bütün üyelerinin bu süreçte birlikte hareket etmesinin gerekliliğini vurgulamışlardır. Bununla birlikte çalışmaya katılan ebeveynlerin okul öncesi eğitimin zorunlu olması yönünde görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Araştırma bulguları literatüre dayandırılarak tartışılmış ve açıklanmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |