Capabilities of
qualified personnel, such as having knowledge of the job, job experience and
tendency to job etc. play an active role in the success of businesses.
Therefore, the employment of qualified personnel is seen as an important
process. The aim of the personnel evaluation is to measure the performance of
the candidates applying to the opened position while considering the
appropriate criteria and to determine the most suitable candidate for the
position. Since multiple criteria are taken into consideration in the selection
and evaluation of personnel, MCDM (multi-criteria decision-making) methods can
be utilized. In this study, an MCDM model consisting of Entropy and MABAC
(multi-attributive border approximation area comparison) methods was proposed.
This study aims to contribute to the literature from two sides. Firstly, there
are few publications in the Turkish literature about the MABAC method.
Additionally, the number of articles related to the use of Entropy and MABAC
methods together in the literature is few. This study aims to contribute to the
literature by filling the gaps above-mentioned. The MCDM model proposed in the
study was used to determine the most suitable marketing manager for a furniture
workshop. Future studies may use the MABAC method for different MCDM problems.
Kalifiye personelin iş ile
ilgili bilgiye sahip olması, iş deneyiminin olması ve işe yatkınlığı vb.
yetenekleri işletmelerin başarısında etkin bir rol oynamaktadır. Bu sebepten
dolayı kalifiye personel istihdamının yapılması mühim bir süreç olarak görülmektedir.
Personel değerlendirmesinde amaç; açılan pozisyona başvuran adayları uygun
kriterler göz önünde bulundurularak adayların performanslarını ölçmek ve
pozisyona en uygun adayı belirlemektir. Personel değerlendirmesinde ve
seçiminde birden fazla kriter göz önünde bulundurulduğu için ÇKKV (çok kriterli
karar verme) yöntemlerinden faydalanılabilir. Bu çalışmada Entropi ve MABAC
yöntemlerinden oluşan bir ÇKKV modeli önerilmiştir. Bu çalışma iki açıdan
literatüre katkı sunmayı hedeflemektedir. İlk olarak MABAC yöntemi ile ilgili
Türkçe literatürde az sayıda yayın bulunmaktadır. Ayrıca Entropi ve MABAC
yöntemlerinin birlikte kullanımı ile ilgili makale sayısı literatürde az
sayıdadır. Bu çalışma yukarıdaki araştırma boşluklarını doldurarak literatüre
katkı sunmayı amaçlamaktadır. Çalışmada önerilen ÇKKV modeli bir mobilya
atölyesi için en uygun pazarlama yöneticisi belirlenmesinde kullanılmıştır.
Gelecek çalışmalar MABAC yöntemini farklı ÇKKV problemleri için
kullanabilirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | August 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |