In Nigde,
wedding ceremonies, instruments played by musicians and the songs they sing
have an important place in preserving and transmitting the tradition. Niğde is the
focal point of the study as it hosts a strong tradition of musicianship and
many musicians have grown up in this environment. Wedding rituals performed in
Niğde vary according to many wedding rituals in our country in terms of both
the length of the day during the day and the traditional anonymous folk songs
of the Turkish Folk Music repertoire, long and broken melody, which continue at
the weddings. In this context, the
practices of musicians performing at weddings in proportion to the difference
in wedding ritual are also suitable for these differences. As a result of these
differences, Niğde weddings are of great importance for the sustainability of
tradition and act as cultural transmitters for musicians in these weddings. In
addition, the fact that there are 3 different wedding cultures in Niğde, which
has a small geographic area, gives a special importance to the study. The aim
of this study is to determine the position of the musicians in the wedding,
their musical practices, the literary texts that are hidden in their memories
and the songs that are lost from these texts and to evaluate the general
situation of the present day weddings through the types of weddings.
Niğde Wedding Tradition Sustainability of Tradition Transfer of Cultural Heritage Wedding Musicians.
Niğde düğün törenleri müzisyenlerin
çaldıkları enstrümanlar ve söyledikleri türküler açısından geleneğin korunması
ve aktarılmasında önemli bir yere sahiptir. Niğde ilinin güçlü bir müzisyenlik
geleneğine ev sahipliği yapması ve birçok müzisyenin bu çevrede yetişmiş olması
çalışmanın odak noktasını teşkil etmektedir. Niğde ilinde yapılan düğün
ritüelleri günümüzde halen devam eden sokak düğünlerinde gerek gün içerisindeki
süre uzunluğu ile gerekse düğünlerde halen devam eden Türk halk müziği
repertuvarındaki geleneksel anonim türkülerin –uzun hava ve kırık havalar-
okunuyor olması açısından ülkemizdeki pek çok düğün ritüelinden farklılıklar
göstermektedir. Bu bağlamda düğün ritüelindeki farklılıkla orantılı olarak
düğünlerde icracılık yapan müzisyenlerin uygulamaları da bu oranda
farklılıklara gebedir. Bu farklılıkların neticesi olarak Niğde düğünleri
geleneğin sürekliliği açısından büyük önem arz etmekte ve bu düğünlerde
müzisyenlik yapanlarda kültürel aktarıcı görevi görmektedir. Ayrıca coğrafi
olarak küçük bir alana sahip olan Niğde’de 3 farklı düğün kültürünün bulunması
da çalışmayı önemli kılmaktadır. Çalışmanın amacı, düğün müzisyenliğinin genel
tanımından hareketle, yöre müzisyenlerinin düğün içerisindeki konumlarını,
müziksel pratiklerini, belleklerinde saklı kalmış edebi metinleri ve bu
metinlerden kopan türküleri tespit etmek ve Niğde düğün tipleri üzerinden
günümüzdeki düğünlerin genel durumunu gözler önüne sermektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |