Bu çalışmada Türk
Eğitim Sisteminin örgüt yapısı
biçimselleşmesi, merkezileşmesi ve denetimi açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Eğitim örgütleri insan merkezli örgütler olduğu için aşırı biçimselleştirilmiş
kurallar ve prosedürler kabul görmemektedir. Türk milli eğitim sisteminde zaman
zaman biçimselleştirmeye yönelik girişimler olsa da süreç içerisinde esnemeler
olduğu görülmektedir. Özellikle yönetsel açıdan bakıldığında resmi iş ve
işlemlerin belli prosedürler yerine getirilmek suretiyle uygulanmaya başlandığı
söylenebilir.Örnek vermek gerekirse kurumların resmi yazışmalarda izleyeceği
yol ve yöntemler en ince ayrıntısına kadar Bakanlık tarafından
belirlenmektedir. Yetkinin kullanılması açısından bakıldığında yetkinin örgütün
üst kademelerinde toplandığı ve alt kademelere devredilmediği örgütler
merkezileşme derecesi yüksek örgütler, yetkinin alt kademelere devredildiği
örgütler ise merkezileşme derecesi düşük örgütler olarak adlandırılır.
Örgütlerde merkezileşme derecesini kararlara katılım ve yetki kademesi olmak
üzere iki temel ölçüt belirlemektedir. Kararlara katılım, çeşitli kademelerdeki
çalışanların örgüt kaynaklarının dağıtımı ve örgüt politikalarının belirlenmesi
gibi örgütün bütününü ilgilendiren konulardaki kararlara katılım derecesidir. Belirli
amaçlara ulaşmak amacıyla kurulan örgütlerin, amaçlara ulaşma düzeyini
belirlemek için denetime yer verilmektedir. Denetim kavramının birçok tanımı
bulunmaktadır. Yapılan tanımlarda denetimin değişik yönlerine vurgu
yapılmaktadır. Bir görevin yolunda gidip gitmediğini anlamak için yapılan
araştırma; kamu yararına davranışı kontrol etme süreci; örgütlerde kabul edilen
amaçlar doğrultusunda, belirlenen kurallara uygun olup olmadığının anlaşılması
süreci şeklinde denetimin farklı tanımları bulunmaktadır.
In this study, it is aimed to examine the Turkish Education System in
terms of organizational structure, centralization and inspection. Over-stylized
rules and procedures are not accepted because educational organizations are
human-centered organizations. Even though there are attempts to formalize the
Turkish national education system from time to time, it is seen that there are
stretchings in the process. From a managerial point of view, it can be said
that formal works and transactions have started to be implemented by performing
certain procedures. Particularly from the administrative point of view, it can
be said that formal works and transactions have started to be implemented by
performing certain procedures. In terms of the use of authority, organizations where authority is
concentrated in the upper echelons of the organization and not transferred to
lower echelons are called organizations with high degree of centralization, and
organizations where power is transferred to lower echelons are called low-level
organizations. The degree of centralization in organizations is determined by
two basic criteria: participation in decisions and level of authority.
Participation in decisions is the degree to which employees at various levels
participate in decisions concerning the organization as a whole, such as the
distribution of organizational resources and the determination of
organizational policies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |