Especially in the 1980s,
the increase in environmental awareness and the decrease of existing resources
have created the consciousness that unlimited development cannot be possible in
a limited environment. The concept of sustainable development emerged in this
context has been reflected in transportation policies, as in many other areas.
In general, sustainable transportation is defined as meeting the mobility needs
for both present and future with the condition of protecting and developing
human and ecosystem health, economic development, and social justice. The
concept of sustainable urban transportation refers basically to a comprehensive
transportation system that provides equal access to all individuals of the
society and fosters integration of public transportation and non-motorized
transportation alternatives with other types (modes) of transportation. Today,
both in developed countries and developing countries such as Turkey, efforts
are spent to establish sustainable transport systems and various policies are
implemented to this end. The present study examines the parking meter and exclusion of a part of Cumhuriyet
Street, which is one of the two main streets of Van central business district
(CBD) from public transportation route by the Transportation and the
Coordination Center department of the local government in order to reduce the
current traffic density. From this perspective, the implementation and policy
of the local government's change of route are discussed both in terms of
sustainable transport policies and legislation.
Özellikle 1980li yıllarda
çevre bilincinin artması ve var olan kaynakların azalması gibi nedenler sınırlı
bir ortam içinde sınırsız bir gelişmenin olamayacağı farkındalığını oluşturmuştur.
Bu bağlamda ortaya çıkan "sürdürülebilir gelişme" kavramı birçok
alanda olduğu gibi ulaşım politikalarında da kendini göstermiştir. Genel olarak "sürdürülebilir bir
ulaşım" insan ve ekosistem sağlığını, ekonomik gelişmeyi ve sosyal adaleti
koruyup geliştirmek koşulu ile hem günümüz hem gelecek için hareketlilik
ihtiyacının karşılanması olarak tanımlanmaktadır. Sürdürülebilir kent içi
ulaşım kavramı ise temelde toplumun tüm bireylerine eşit erişim imkânı sunan,
toplu taşımayı ve motorsuz ulaşım alternatiflerini ön planda tutan, diğer
ulaşım türleri(modları) ile entegrasyonunu sağlayan kapsamlı bir ulaşım
sistemidir. Günümüzde hem gelişmiş hem de Türkiye gibi gelişmekte olan
ülkelerde sürdürülebilir ulaşım sistemleri oluşturulması hususunda çabalar
gösterilmekte ve çeşitli politikalar uygulanmaktadır. Bu çalışmada, Van kent
merkezi iş alanında (MİA) ilgili yerel yönetimin ilgili birimi olan Ulaşım ve
Koordinasyon Merkezi tarafından mevcut trafik yoğunluğunu azaltmak amacı ile
parkomat uygulaması ve kent merkezinin iki ana caddelerinden biri olan
Cumhuriyet Caddesi’nin bir kısmının toplu taşım güzergâhı kapsamından
çıkarılması ele alınmaktadır. Buradan
hareketle çalışmada, yerel yönetimin bu düzenlemeleri sürdürülebilir ulaşım
politikaları bağlamında mevzuat ve mekânsal açısından tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |