Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Finansal Okuryazarlık ve Bireylerin Finansal Teknoloji Kullanma Konusundaki Tutumları

Year 2019, 18. UİK Özel Sayısı, 867 - 889, 31.08.2019
https://doi.org/10.26466/opus.584628

Abstract

Finansal hizmetlerin daha hızlı ve kolay bir şekilde kullanılması için finans ve teknolojinin bir araya gelmesiyle oluşan yeni akım “FinTech” olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş 102 kişinin öncelikle dijital finans alanındaki okuryazarlıkları ölçülmüştür. Aynı zamanda FinTech’in beraberinde getirdiği dijital finansal ürün ve hizmetlere karşı katılımcıların tutumları ve kullanım oranları incelenmiştir. Anket sorularıyla katılımcıların finansal teknolojileri kullanma tutumu üzerinde etkili olduğu düşünülen yedi faktör belirlenmiştir: (1) Algılanan risk, (2) Operasyonel risk, (3) Güvenlik riski, (4) Hukuki risk, (5) Aracısız İşlem Yapma, (6) Algılanan Fayda ve (7) Ekonomik faydadır. Çalışmada elde edilen bulgularda; katılımcıların dijital finansal ürün ve hizmetlerin büyük bir kısmı hakkında bilgi sahibi olduğu ancak kullanımı için daha fazla bilgi gerektiren uygulama ve araçlar için ise eğitim ve bilgilendirmenin gerekli olduğu ortaya çıkmaktadır. Bunun yanında aracısız işlem yapma kolaylığının, katılımcıların dijital finansal ürün ve hizmetlere karşı tutum ve davranışları üzerinde oldukça etkili olduğu görülmektedir.Öncelikli olan konu, gençlere dijital teknolojileri, uygulamaları ve ürünleri öğrenmeleri için eğitim vermektir. Yenilik ve marka yaratmak için girişimcilere teşvikler verilmelidir. Dijital dönüşüm ve dijital finansal yenilikler gerçekleştirilemezse gelişmekte olan ülkeler için rekabet daha zor olacaktır.

References

  • Abromova, S. ve Böhme, R. (2016). Perceived benefits and risk as multidimensional determinants of bitcoin use: A quantitative exploratory study, International Conference on Information System, Dublin, 11-14 December. 1-20.
  • Arner, D.W., Barberis, J.N. ve Buckley, R.P. (2015). The evolution of fintech: A new post crisis paradigm?. SSRN Papers, 15.12.2018 tarihinde http://ssrn.com/abstract=2676553 adresinden erişilmiştir.
  • Ateş, A. B. (2016). Kripto para birimleri, bitcoin ve muhasebesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 349-366.
  • Bilir, H. ve Çay, Ş.(2016). Elektronik para ve finansal piyasalar arasındaki ilişki, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 21-31.
  • Deloitte(2017). Türkiye fintech ekosistemi raporu, (Rapor No:Nisan 2017), Nisan, 1-12.
  • Fettahoğlu, S. (2015). Hane halkının finans eğitimi ve finansal okuryazarlık düzeyleri üzerine Kocaeli’nde bir araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 67, 101-115.
  • Fettahoğlu, S. (2017a). E-finans. İzmit: Umuttepe Yayınları.
  • Fettahoğlu, S. ve Khusayan, S. (2017b). Yeni finansman olanağı: Kitle fonlama, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 497-521.
  • Kim, D.J., Ferrin, D.L. ve Rao, H.R. (2008). A trust based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk and their antecedents, Decision Support Systems, 44(2), 544-564.
  • Lee, M.C. (2009). Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefits. Electronic Commerce Research and Applications, 8(3), 130-141.
  • Lee, T.H. ve Kim, H.W. (2015). An Exploratory study on fintech industry in Korea: Crowdfunding case. 2nd International Conference on Innovative Engineering Technologies, Bangkok, 25.12.2018 tarihinde iieng.org/images/proceedings_pdf/7333E0815045.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Liu, Y., Yang, Y. ve Li, H. (2012). A unified risk-benefit analysis framework for investigating mobile payment adoption. International Conference on Mobile Business.Paper 20.
  • Mackenzie, A. (2015). The fintech revolution. London Business School Review, 26(3), 50-53.
  • Okazaki, S. ve Mendez, F. (2013). Exploring convenience in mobile commerce: Moderating effects of gender, Computers in Human Behavior, 29, 1234-1242.
  • Ryu, H.S. (2017). What makes users willing or hesitant to use fintech?: The moderating effect of user type. Industrial Management & Data Systems, 118(3), 541-569.
  • Sato, S. ve Hawkins, J. (2001). Electronic finance: An overview of the issues, BIS Papers, 7, 1-12.
  • Şeker, M. (2011). Elektronik ödeme sistemleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 53-75.
  • Zavolokina, L., Dolata, M ve Schwabe, G. (2016). FinTech-what’s in a name?, Proceedings in International Conference on Information Systems, Dublin, 11-14 December, 1-19.
  • Zengin, B. ve Güngördü A. (2013). Elektronik ödeme sistemlerinin olası etkileri üzerine bir inceleme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 129-150.

Digital Financial Literacy and Attitudes of Individuals about Using Financial Technologies

Year 2019, 18. UİK Özel Sayısı, 867 - 889, 31.08.2019
https://doi.org/10.26466/opus.584628

Abstract



’Fintech’’ is defined as a new stream that is comprised by the combination of finance and technology in order to use of financial services easier and faster. In this study, 102 people were selected by random sampling method and primarily their literacy in finance was measured. At the same time the attitudes and usage rates of the participants about the digital financial products and services have been examined. Seven factors were determined as effected to individuals’ attitudes about using financial technologies: (1) Perceived risk, (2) Operational risk, (3) Security risk, (4)Legal risk, (5) Seamless transaction, (6) Perceived benefit and (7) Economic benefits. The results of the study showed that participants have information about a large part of digital financial products and services but more education and information are necessary for using applications and tools that require more information for their use. Besides, it was seen that the seamless transaction factor was quite effective on participants' attitudes and behaviors towards using digital financial products and services. Primary matter is to give education to young people to learn digital technologies, applications and products. Incentives must be given to startups for create innovations and brands. If digital transformation and digital financial innovations cannot be realized, competition will be more hard for developing countries.

References

  • Abromova, S. ve Böhme, R. (2016). Perceived benefits and risk as multidimensional determinants of bitcoin use: A quantitative exploratory study, International Conference on Information System, Dublin, 11-14 December. 1-20.
  • Arner, D.W., Barberis, J.N. ve Buckley, R.P. (2015). The evolution of fintech: A new post crisis paradigm?. SSRN Papers, 15.12.2018 tarihinde http://ssrn.com/abstract=2676553 adresinden erişilmiştir.
  • Ateş, A. B. (2016). Kripto para birimleri, bitcoin ve muhasebesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 349-366.
  • Bilir, H. ve Çay, Ş.(2016). Elektronik para ve finansal piyasalar arasındaki ilişki, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 21-31.
  • Deloitte(2017). Türkiye fintech ekosistemi raporu, (Rapor No:Nisan 2017), Nisan, 1-12.
  • Fettahoğlu, S. (2015). Hane halkının finans eğitimi ve finansal okuryazarlık düzeyleri üzerine Kocaeli’nde bir araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 67, 101-115.
  • Fettahoğlu, S. (2017a). E-finans. İzmit: Umuttepe Yayınları.
  • Fettahoğlu, S. ve Khusayan, S. (2017b). Yeni finansman olanağı: Kitle fonlama, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 497-521.
  • Kim, D.J., Ferrin, D.L. ve Rao, H.R. (2008). A trust based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk and their antecedents, Decision Support Systems, 44(2), 544-564.
  • Lee, M.C. (2009). Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefits. Electronic Commerce Research and Applications, 8(3), 130-141.
  • Lee, T.H. ve Kim, H.W. (2015). An Exploratory study on fintech industry in Korea: Crowdfunding case. 2nd International Conference on Innovative Engineering Technologies, Bangkok, 25.12.2018 tarihinde iieng.org/images/proceedings_pdf/7333E0815045.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Liu, Y., Yang, Y. ve Li, H. (2012). A unified risk-benefit analysis framework for investigating mobile payment adoption. International Conference on Mobile Business.Paper 20.
  • Mackenzie, A. (2015). The fintech revolution. London Business School Review, 26(3), 50-53.
  • Okazaki, S. ve Mendez, F. (2013). Exploring convenience in mobile commerce: Moderating effects of gender, Computers in Human Behavior, 29, 1234-1242.
  • Ryu, H.S. (2017). What makes users willing or hesitant to use fintech?: The moderating effect of user type. Industrial Management & Data Systems, 118(3), 541-569.
  • Sato, S. ve Hawkins, J. (2001). Electronic finance: An overview of the issues, BIS Papers, 7, 1-12.
  • Şeker, M. (2011). Elektronik ödeme sistemleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 53-75.
  • Zavolokina, L., Dolata, M ve Schwabe, G. (2016). FinTech-what’s in a name?, Proceedings in International Conference on Information Systems, Dublin, 11-14 December, 1-19.
  • Zengin, B. ve Güngördü A. (2013). Elektronik ödeme sistemlerinin olası etkileri üzerine bir inceleme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 129-150.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sibel Fettahoğlu 0000-0003-0783-9776

Duygu Kıldıze This is me 0000-0002-8819-9573

Publication Date August 31, 2019
Acceptance Date August 22, 2019
Published in Issue Year 2019 18. UİK Özel Sayısı

Cite

APA Fettahoğlu, S., & Kıldıze, D. (2019). Dijital Finansal Okuryazarlık ve Bireylerin Finansal Teknoloji Kullanma Konusundaki Tutumları. OPUS International Journal of Society Researches, 12, 867-889. https://doi.org/10.26466/opus.584628