Gelecek nesillerin yetiştirilmesinde önemli bir yere
sahip olan öğretmenlerin farkında olarak ya da olmayarak yaptıkları bazı
davranışlar öğrenciler üzerinde bir takım olumsuz etkiler bırakabilmektedir. Bu
olumsuz etkiler öğretmenin mesleki anlamda yeterli donanıma sahip olmamasından,
öğrencilerle etkili iletişim kuramamasından ya da sınıf yönetimini etkili bir
şekilde sağlayamamasından kaynaklanabilmektedir. Alan yazın incelendiğinde
olumlu öğretmen davranışlarına yönelik çok sayıda çalışmanın yapıldığı ancak
olumsuz öğretmen davranışlarına yönelik yeterli sayıda çalışmanın bulunmadığı
dikkat çekmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmada okul yöneticilerinin görüşlerine
göre ortaokul kurumlarında görev yapan öğretmenlerin olumsuz davranışlarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 öğretim
yılında Konya ilinde bulunan kamu ortaokullarında görev yapan dokuz okul
yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde kartopu örnekleme
ve maksimum çeşitlilik yöntemleri kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmış ve çalışmadan elde
edilen bulgular ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır. Çalışmadan elde
edilen sonuçlara göre, eğitim-öğretim süreçleri kapsamında öğrenci öğrenmelerini
güçleştiren, sınıf yönetimi kapsamında öğrencilerin derse karşı
motivasyonlarını, tutumlarını ve katılımlarını olumsuz yönde etkileyen,
rehberlik kapsamında öğrencilerin olumsuz duygular yaşamalarına neden olan ve
son olarak başarının değerlendirilmesi kapsamında öğrencilerin başarılarını tam
olarak yansıtmalarını engelleyen davranışlar yöneticiler tarafından olumsuz
öğretmen davranışları olarak ifade edilmiştir
Some of the
behaviors of the teachers who play an important role in the training of future
generations, whether they are aware or not, may have some negative effects on
the students. These negative effects may be due to the fact that the teacher is
not professionally equipped, cannot communicate effectively with the students
or does not provide classroom management effectively. When the literature is
examined, it is noteworthy that there are many studies on positive teacher
behaviors but there are not enough studies on negative teacher behaviors. In
this context, in this study, it was aimed to determine the negative behaviors
of teachers working in secondary schools according to the opinions of school
principals. The study group of the research consists of nine school principals
working in public secondary schools in Konya in 2017-2018 academic year.
Snowball sampling and maximum diversity methods were used to determine the
study group. Data were collected with a semi-structured interview form which
was developed by the researcher. Content analysis technique was used in the
analysis of the data and the findings obtained from the study were discussed
within the framework of the relevant literature. According to the results obtained
from the study, behaviors that make student learning difficult in the context
of education-teaching processes, negatively affect students' motivation,
attitudes and participation in classroom management, cause students to
experience negative emotions within the scope of guidance and finally prevent
students from fully reflecting their achievements in the context of assessment
of achievement are expressed as negative teacher behaviors by the principals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |