We have a widespread image of ’natural’ children,
which is now very natural to us. This image is based on the adult gaze that
allocates a hierarchical power relationship by making a distinction between
adult and child. The adult gaze degrades the child to pleasant performances by
forcing him to follow a set of templates he wishes to see. In this power
relationship, which is defined as adultism, adults inspect, control and
manipulate children by abusing their weakness, confidence, romance and
idealization. ‘’Çocuktan Al Haberi’’ quiz show reproduces this kind of point of
view through both the visual structure and the discourses established on
children. Instead of seeing children as independent individuals and unique,
their developmental symbolic expressions are transformed into pleasurable
performances with pre-prepared scenarios and a new kind of dominance is
allocated. For this reason, critical discourse analysis and semiotic analysis
were synthesized as part of a descriptive analysis. In the quiz show, children
are mostly presented as living creatures through charming and smarty
representations. There is a latent relationship between the images of children
and dominant ideologies in society. The perspectives developed against children
reflect the ways in which adult society tells themselves ‘who’ they are.
Toplumsal algıda çok yaygın bir ‘doğal’ çocuk imgesi bulunmaktadır. Bu
imge yetişkin ve çocuk arasında bir ayrım yaparak hiyerarşik bir güç ilişkisi
tahsis eden yetişkin bakışına dayanmaktadır. Yetişkin bakışı çocuğu, onda
görmeyi arzuladığı bir takım şablonlara uymaya zorlayarak keyif verici
performanslara indirger. Yetişkincilik olarak tanımlanan bu güç ilişkisinde
yetişkinler çocuğun zayıflığını, güvenini, romantizmini ve idealleştirmelerini
kötüye kullanarak çocukları denetler, kontrol eder ve yönlendirirler.
‘’Çocuktan Al Haberi’’ yarışma programı da bu tür bir bakış açısını hem
programın görsel yapısı hem de çocuklar üzerine kurulan söylemler üzerinden
yeniden-üretir. Çocukları bağımsız bireyler, benzersiz kendilikler olarak
görmek yerine, gelişimsel açıdan gösterdikleri sembolik dışavurumlar önceden
hazırlanmış senaryolarla keyif verici performanslara dönüştürülür ve yeni bir
tür hakimiyet tahsis edilir. Bu sebeple çalışmada eleştirel söylem analizi ve
göstergebilimsel çözümleme, betimsel bir analizin parçası olacak biçimde
sentezlenmiştir. Programda çocuklar tipik olarak sevimli ve bilmiş temsiller
yoluyla, daha çok seyirlik canlılar olarak sunulurlar. Çocuk imgeleri ile
toplumda yaygın ideolojiler arasında gizli bir ilişki vardır. Çocuklara karşı
geliştirilen bakış açıları aynı zamanda yetişkin toplumun kendisine ‘kim’
olduğunu söyleme tarzlarını yansıtır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |