Schools are one of the organizations in which
communication is most intense. Students, teachers, administrators and other
stakeholders are constantly interacting and communicating in educational
institutions. For the effectiveness of schools, all communication resources
should be used in the most efficient way. Organizational communication climate,
which consists of emotions, thoughts and perceptions of the employees about
organizational communication processes, is one of the factors that shape the
communication in educational organizations. In this study, it is aimed to
determine the views of school principals, teachers and support staff on
organizational communication climate in schools. The study group of this
research, which is a qualitative study, was conducted with the participation of
5 school principals, 5 teachers and 5 support staff. Data was obtained by semi-structured
interview technique and content analysis was performed. Findings suggest that
the participants' ideas about trust, openness in downward communication,
ability to listen in upward communication and attention to high-performance
goals dimensions indicate more positive and open organizational communication
climate when they indicate more negative and close organizational communication
climate about joint decision-making and honesty dimensions.
Organizational communication climate communication climate in schools organizational communication organizational climate
İletişimin en yoğun yaşandığı örgütler arasında yer alan eğitim
kurumlarında öğrenciler, öğretmenler, yöneticiler ve diğer paydaşlar sürekli
olarak etkileşim ve iletişim içerisindedir. Okulların etkililiği için tüm
iletişim kaynaklarının en verimli şekilde kullanılması gerekmektedir. Örgütte
çalışanların örgütsel iletişim süreçlerine yönelik duygu, düşünce ve
algılarından oluşan örgütsel iletişim iklimi eğitim örgütlerindeki iletişime
yön veren etmenler arasında yer almaktadır. Bu araştırmada okul müdürleri,
öğretmenler ve yardımcı personelin görev yaptıkları okullardaki örgütsel
iletişim iklimine yönelik görüşlerini derinlemesine belirlemek amaçlanmıştır.
Nitel bir çalışma olan bu araştırma 5 okul müdürü, 5 öğretmen ve 5 yardımcı
personel ile gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği
ile elde edilmiş ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda
katılımcıların güven, açıklık (aşağı yönlü iletişimde), dinleme isteği (yukarı
yönlü iletişimde) ve yüksek performanslı hedeflere dikkat boyutlarındaki
paylaşımlarının daha açık ve olumlu, ortak karar verme ve dürüstlük
boyutlarında ise daha kapalı ve olumsuz bir iletişim iklimini işaret eder yönde
olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |