Diyalektik Davranış Terapisi (DDT) üçüncü dalga terapiler içinde yer alan
ve deneysel olarak farklı gruplarla sınanmış yaklaşımlardan biridir. Marsha
Linehan tarafından 1990’ların başında sınırda kişilik bozukluğu tanısı konmuş
hastaların iyileştirilmesi amacı ile geliştirilen bu yaklaşım daha sonra farklı
problem ve davranış sorunlarıyla da baş etmek için kullanılmıştır. Son yıllarda
DDT’nin ergenlerle kullanımı ve ergenlerle çalışan uzmanlara yönelik
geliştirilen kaynaklar açısından önemli artış vardır. Biyososyal teoriye göre
ergenlerin beyni biyolojik olarak farklı çalışmaktadır; bu yüzden, geçici
duygular konusunda diğer insanlardan daha kırılgandırlar. Bu çalışma da DDT’nin
gelişiminin yanı sıra ergenlerle kullanım alanları, DDT’nin uygulanması ve terapinin
basamakları üzerinde durulmuştur. DDT’de danışmaya başlamadan önce danışanın
hangi basamakta olduğu tanılanır; bu, daha sonra uygulanacak olan teknik ve
yöntemlerin ve terapi süresinin belirlenmesi açısından önem arz etmektedir. DDT
dört farklı modül (Bireysel terapi, Beceri eğitimleri, Telefon görüşmeleri,
Konsültasyon ekibi toplantıları) halinde uygulanabilmektedir. Ergenlerle en sık
kullanılan modül beceri eğitimleri modülüdür. Bunun yanı sıra “standart DDT”
olarak adlandırılan ve bireysel terapi ve beceri eğitimlerinin aynı anda
kullanıldığı yöntem de çok yaygındır. Ayrıca bu çalışmada alanyazında son
yıllarda yapılmış çalışmaların taraması yapılmış ve DDT’nin ergenler üzerindeki
etkililiği tartışılmıştır. Çalışmanın, Türkiye’de filizlenmekte olan DDT ve DDT
yaklaşımını benimseyen alan uzmanlarına, ruh sağlığı çalışanlarına ve
yetişmekte olan öğrencilere kaynak olacağı düşünülmektedir.
Dialectic Behavior Therapy (DBT) is one of the third
wave therapies and has been experimentally tested with different groups. This
approach, which was developed by Marsha Linehan in the early 1990s to improve
patients with borderline personality disorder, was later used to deal with
different problems and behavioral issues. In recent years, there has been a
significant increase in the use of DBT with adolescents and the resources
developed for specialists working with adolescents. According to the biosocial
theory, the brain of adolescents work biologically differently; therefore, they
are more vulnerable to temporary emotions than other people. In this study, the
developments of DBT, as well as its use with adolescents, implementation of DBT
and the stages of therapy were emphasized. Before starting counseling in DBT,
it is determined which step the client is in. This is important for determining
the techniques and methods to be applied and the duration of therapy. DBT can
be implemented in four different modules (Individual therapy, Skill trainings,
Phone calls, Consultation team meetings). The most commonly used module with
adolescents is the skill training module. In addition, the so-called standard
DBT, which uses individual therapy and skills training at the same time, is
very common. In addition, recent studies in the literature were reviewed and
the effectiveness of DDT on adolescents was discussed. It is thought that the
study will be a resource for field experts, mental health workers and students
who adopt DDT approach.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |