The purpose of this study is to examine the
teachers’ attitude regarding the refugee students according to their gender,
professional seniority, their situation for being class or other branch
teacher, education status, the existence of refugee students in their classes
and receiving education related with refugee students. Descriptive and relational
survey models were used together in the research. Totally 110 (60 female, 50
male) teachers who are assigned in various stages of the education in a
province in Southeastern Anatolia attended into the study which was conducted
in 2018-2019 academic year. In the research process, “Refugee Student Attitude
Scale” which was developed by Sağlam and Kanbur (2017) was used. In this study,
the Cronbach Alpha coefficient which is determined for the entire scale is;
.89. For the analysis of the data, descriptive statistic (frequency, percentage
and average), Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H tests were used. For the
comparison of data, significance level was accepted as; .05. When the findings
of the study are examined; it is hereby seen that; the attitudes of the
teachers towards the refugee students are generally at “I attend” level.
However, independent findings of the study hereby revealed that; significant
variations occurred in favor of the class teachers in competence sub-dimension
according to professional seniority variable, in the communication
sub-dimension according to the variable of existence of refugee students in
their classes and according to variable of being a class or other branch
teacher.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin mülteci
öğrencilere ilişkin tutumlarını cinsiyet, kıdem, sınıf ya da diğer branş
öğretmeni olma durumu, öğrenim durumu, sınıflarında mülteci öğrenci bulunma
durumu ve mülteci öğrencilerle ilgili eğitim alma durumuna göre incelemektir.
Araştırmada betimsel ve ilişkisel tarama modelleri birlikte kullanılmıştır.
2018-2019 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilen araştırmaya, Güneydoğu Anadolu
Bölgesi’nde yer alan bir ilde eğitimin çeşitli kademelerinde görevli toplam 110
(60 kadın, 50 erkek) öğretmen katılmıştır. Araştırma sürecinde ölçme aracı
olarak “Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçeğin
tamamı için belirlenen Cronbach Alpha katsayısı .89’dur. Verilerin analizinde
betimleyici istatistik (frekans, yüzde ve ortalama), Mann Whitney U testi ve
Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında
anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın bulguları
incelendiğinde; öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının genel
olarak “katılıyorum” düzeyinde olduğu; kıdem açısından yeterlik alt boyutunda,
sınıflarında mülteci öğrenci bulunma açısından iletişim alt boyutunda ve sınıf ya
da diğer branş öğretmeni olma açısından sınıf öğretmenleri lehine anlamlı
farklılıkların olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |