Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination of the Teachers’ Attitudes Towards The Refugee Students in Terms of Various Variables Within the Scope of Inclusive Education

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 20, 1336 - 1368, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.612341

Öz

The purpose of this study is to examine the
teachers’ attitude regarding the refugee students according to their gender,
professional seniority, their situation for being class or other branch
teacher, education status, the existence of refugee students in their classes
and receiving education related with refugee students. Descriptive and relational
survey models were used together in the research. Totally 110 (60 female, 50
male) teachers who are assigned in various stages of the education in a
province in Southeastern Anatolia attended into the study which was conducted
in 2018-2019 academic year. In the research process, “Refugee Student Attitude
Scale” which was developed by Sağlam and Kanbur (2017) was used. In this study,
the Cronbach Alpha coefficient which is determined for the entire scale is;
.89. For the analysis of the data, descriptive statistic (frequency, percentage
and average), Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H tests were used. For the
comparison of data, significance level was accepted as; .05. When the findings
of the study are examined; it is hereby seen that; the attitudes of the
teachers towards the refugee students are generally at “I attend” level.
However, independent findings of the study hereby revealed that; significant
variations occurred in favor of the class teachers in competence sub-dimension
according to professional seniority variable, in the communication
sub-dimension according to the variable of existence of refugee students in
their classes and according to variable of being a class or other branch
teacher.

Kaynakça

  • Alharbi, B.H.M. (2017). Psychological security and self-efficacy among Syrian refugee students inside and outside the camps. Journal of International Education Research, 13(2), 59-68.
  • Aslan, M. ve Kozikoğlu, İ. (2017). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları: Van ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 729-737.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Balkar, B., Şahin, S. ve Işıklı Babahan, N. (2016). Geçici eğitim merkezlerinde (GEM) görev yapan Suriyeli öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1290-1310.
  • Baltacı, H. (2014). Göçmen öğrencilerin başarı durumunu etkileyen etmenlerin okul yöneticisi, öğretmen, veli ve öğrencilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kıbrıs.
  • Başar, M., Akan, D. ve Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1571-1578.
  • Bouton, B. (2016). Understanding the unique needs of adolescent refugee students. Middle Grades Review, 3(2), 1-6.
  • Börü, N. ve Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Electronic Turkish Studies, 11(14), 123-158.
  • Bulut, S., Soysal, Ö.K. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cohen, J.W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Croce, K.A. (2018). Refugee students arrive at a school: What happens next?. Global Education Review, 5(4), 7-16.
  • Dooley, Karen T. (2009). Re-thinking pedagogy for middle school students with little, no or severely interrupted schooling. English Teaching : Practice and Critique, 8(1), 5-22.
  • Dooley, Karen T. ve Thangaperumal, P. (2011). Pedagogy and participation: Literacy education for low-literate refugee students of African origin in a western school system. Language and Education. (In Press).
  • Er, A. R. ve Bayındır, N. (2015). İlkokula giden mülteci çocuklara yönelik sınıf öğretmenlerinin pedagojik yaklaşımları. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-185.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Erdem, M.D., Kaya, İ. ve Yılmaz, A. (2017). Örgün eğitim kapsamındaki Suriyeli çocukların eğitimleri ve okul yaşantıları hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(5), 463-476.
  • Ferris, E. ve Winthrop, R. (2010). Education and displacement: Assessing conditions for refugees and internally displaced persons affected by conflict. UNESCO.
  • Fisher, C.B., Wallace, S.A. ve Fenton, R.E. (2000). Discrimination distress during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(6), 679-695.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM) (2016). Geçici korumamız altındaki Suriyeliler. 20.06.2019 tarihinde http://www.goc.gov.tr/ icerik3/gecici-korumamiz-altindaki-suriyeliler_409_558_560 adresinden erişildi.
  • Gömleksiz, M.N. ve Aslan, S. (2018). The views of secondary school teachers about refugee students. Education Reform Journal, 3(1), 32-44.
  • Gülüm, K. ve Akçalı, H. (2017). Balıkesir’deki mülteci çocukların eğitim sorunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1(1), 127-136.
  • Güngör, F. ve Şenel, E.A. (2018). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 124-173.
  • INEE (2010). http://www.ineesite.org/en/minimum-standards/handbook, Erişim Tarihi: 11.06.2019.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kiremit Filiz, R., Akpınar, Ü. ve Tüfekci Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149.
  • Kirk, J. ve Cassity, E. (2007). Minimum standards for quality education for refugee youth. Youth Studies Australia, 26(1), 50-56.
  • Kuzu Jafari, K., Tonga, N. ve Kışla, H. (2018). Suriyeli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve uygulamaları. Academy Journal of Educational Sciences, 2(2), 134-146.
  • Li, M. (2003). Culture and classroom communication: A case study of Asian students in New Zealand language schools. The joint NZARE-AARE Conference, Hyatt Regency Hotel & University of Auckland, New Zealand. Retrieved May 19, 2019.
  • Mackinnon, H. (2014). Education in emergencies: The case of the Dadaab refugees camp. Policy Brief, 47, 1-12.
  • MacNevin, J. (2012). Learning the way: Teaching and learning with and foryouth from refugee backgrounds on Prince Edward Island. Canadian Journal of Education, 35(3), 46-63.
  • McParker, M.C. (2018). Experiences of female refugee students from Burma in multicultural middle school classrooms. Middle Grades Review, (2), 4, 1-18.
  • Martín-Pastor, E., Gönzález-Gil, F., Río, C. J., Röbaina, N. F., ve Castro, R. P. (2013). Influence of immigrant students’ communication skills on their teaching and learning process. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 93, 789-793.
  • MEB (2018). Kapsayıcı eğitim projesi, https://oygm.meb.gov.tr/www/-kapsayici-egitim-projesi-inclusive-education/icerik/679 Erişim Tarihi: 03.06.2019.
  • Mercan Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Miller, J., Mitchell, J. ve Brown J. (2005). African refugees with interrupted schooling in the high school mainstream: Dilemmas for teachers. Prosoect, 20(2), 19-33.
  • Öztürk Zayimoğlu, F. (2018). Mülteci öğrencilere sunulan eğitim-öğretim hizmetinin sosyal bilgiler öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 52-79.
  • Öztürk, M., Tepetaş Cengiz, G.Ş., Köksal, H. ve İrez, S. (2017). Sınıfında yabancı uyruklu öğrenci bulunan öğretmenler için el kitabı. (Ed.: Semih Aytekin). Ankara: MEB Yayınları.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 76-110.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu: Spss ile adım adım veri analizi. Balcı, S. ve Ahi, B. (Çev.). Ankara: Anı Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research evulation methods. California: SAGE Publications.
  • Pigozzi, M. J. (1999). Education in emergencies and for reconstruction: A developmental approach. New York: United Nations Children’s Fund Working Paper Series.
  • Sinclair, M. (2007). Education in emergencies: Common wealth education partnerships 2007. Nexus Strategic Partnerships, 52-56.
  • Şeker, B. D. ve Arslan Z. (2015). Eğitim sürecinde mülteci çocuklar: Sosyal psikolojik bir değerlendirme. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şeker, B. D. ve Sirkeci, I. (2015). Challenges for refugee children at school in Eastern Turkey. Economics and Sociology, 8(4), 122-133.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134.
  • Taşkın, P., ve Erdemli, O. (2018). Suriyeli öğrencilerin eğitimi: Türkiye'de öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 155-178.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Baloğlu, M. (Çev.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Talbot, C. (2013). Education in conflict emergencies in light of the post-2015 MDGs and EFA Agendas. Switzerland: NORRAG.
  • Tomczak, M. ve Tomczak, E. (2014). The need to report effect size estimates revisited. An overview of some recommended measures of effect size. Trends in Sport Sciences, 1(21), 19-25.
  • Tosun, A., Yorulmaz, A., Tekin, İ. ve Yıldız, K. (2018). Mülteci öğrencilerin eğitim sorunları, eğitim ve din eğitiminden beklentileri: Eskişehir örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 107-133.
  • Türmen, T. (2012). Afet zamanlarında eğitim: Eğitim izleme raporu. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi (ERG). URL-1 (2019). 10.05.2019 tarihinde http://www.goc.gov.tr adresinden erişildi.
  • UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. 10.05.2019 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000140224 adresinden erişildi.
  • UNESCO (2006). Education in emergencies: The gender implications- advocacy Brief. 12.05.2019 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/ark: /48223/ pf0000148908 adresinden erişildi.
  • UNHCR (2001). Learning for a future: Refugee education in developing countries. 19.05.2019 tarihinde https://www.unhcr.org/4a1d5ba36.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF (2009). Policy guidelines on inclusion in education. 20.06.2019 tarihinde http://www.edchreturkeyeu.coe.int/Source/Resources /Policy_Guidelines_on_inclusion_in_education_EN.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF (2016). Türkiye’deki Suriyeli mülteciler bilgi notu. 20.06.2019 tarihinde http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiye deki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklarBilgi%20Notu%20Subat%202016_3 adresinden erişildi.
  • Windle, J. ve Miller, J. (2012). Approaches to teaching low literacy refugee-background students. Australian Journal of Language and Literacy, 35(3), 317-333.
  • Yavuz, Ö. ve Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

Kapsayıcı Eğitim Bağlamında Öğretmenlerin Mülteci Öğrencilere İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 20, 1336 - 1368, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.612341

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin mülteci
öğrencilere ilişkin tutumlarını cinsiyet, kıdem, sınıf ya da diğer branş
öğretmeni olma durumu, öğrenim durumu, sınıflarında mülteci öğrenci bulunma
durumu ve mülteci öğrencilerle ilgili eğitim alma durumuna göre incelemektir.
Araştırmada betimsel ve ilişkisel tarama modelleri birlikte kullanılmıştır.
2018-2019 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilen araştırmaya, Güneydoğu Anadolu
Bölgesi’nde yer alan bir ilde eğitimin çeşitli kademelerinde görevli toplam 110
(60 kadın, 50 erkek) öğretmen katılmıştır. Araştırma sürecinde ölçme aracı
olarak “Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçeğin
tamamı için belirlenen Cronbach Alpha katsayısı .89’dur. Verilerin analizinde
betimleyici istatistik (frekans, yüzde ve ortalama), Mann Whitney U testi ve
Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında
anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın bulguları
incelendiğinde; öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının genel
olarak “katılıyorum” düzeyinde olduğu; kıdem açısından yeterlik alt boyutunda,
sınıflarında mülteci öğrenci bulunma açısından iletişim alt boyutunda ve sınıf ya
da diğer branş öğretmeni olma açısından sınıf öğretmenleri lehine anlamlı
farklılıkların olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Alharbi, B.H.M. (2017). Psychological security and self-efficacy among Syrian refugee students inside and outside the camps. Journal of International Education Research, 13(2), 59-68.
  • Aslan, M. ve Kozikoğlu, İ. (2017). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları: Van ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 729-737.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Balkar, B., Şahin, S. ve Işıklı Babahan, N. (2016). Geçici eğitim merkezlerinde (GEM) görev yapan Suriyeli öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1290-1310.
  • Baltacı, H. (2014). Göçmen öğrencilerin başarı durumunu etkileyen etmenlerin okul yöneticisi, öğretmen, veli ve öğrencilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kıbrıs.
  • Başar, M., Akan, D. ve Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1571-1578.
  • Bouton, B. (2016). Understanding the unique needs of adolescent refugee students. Middle Grades Review, 3(2), 1-6.
  • Börü, N. ve Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Electronic Turkish Studies, 11(14), 123-158.
  • Bulut, S., Soysal, Ö.K. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cohen, J.W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Croce, K.A. (2018). Refugee students arrive at a school: What happens next?. Global Education Review, 5(4), 7-16.
  • Dooley, Karen T. (2009). Re-thinking pedagogy for middle school students with little, no or severely interrupted schooling. English Teaching : Practice and Critique, 8(1), 5-22.
  • Dooley, Karen T. ve Thangaperumal, P. (2011). Pedagogy and participation: Literacy education for low-literate refugee students of African origin in a western school system. Language and Education. (In Press).
  • Er, A. R. ve Bayındır, N. (2015). İlkokula giden mülteci çocuklara yönelik sınıf öğretmenlerinin pedagojik yaklaşımları. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-185.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Erdem, M.D., Kaya, İ. ve Yılmaz, A. (2017). Örgün eğitim kapsamındaki Suriyeli çocukların eğitimleri ve okul yaşantıları hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(5), 463-476.
  • Ferris, E. ve Winthrop, R. (2010). Education and displacement: Assessing conditions for refugees and internally displaced persons affected by conflict. UNESCO.
  • Fisher, C.B., Wallace, S.A. ve Fenton, R.E. (2000). Discrimination distress during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(6), 679-695.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM) (2016). Geçici korumamız altındaki Suriyeliler. 20.06.2019 tarihinde http://www.goc.gov.tr/ icerik3/gecici-korumamiz-altindaki-suriyeliler_409_558_560 adresinden erişildi.
  • Gömleksiz, M.N. ve Aslan, S. (2018). The views of secondary school teachers about refugee students. Education Reform Journal, 3(1), 32-44.
  • Gülüm, K. ve Akçalı, H. (2017). Balıkesir’deki mülteci çocukların eğitim sorunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1(1), 127-136.
  • Güngör, F. ve Şenel, E.A. (2018). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 124-173.
  • INEE (2010). http://www.ineesite.org/en/minimum-standards/handbook, Erişim Tarihi: 11.06.2019.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kiremit Filiz, R., Akpınar, Ü. ve Tüfekci Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149.
  • Kirk, J. ve Cassity, E. (2007). Minimum standards for quality education for refugee youth. Youth Studies Australia, 26(1), 50-56.
  • Kuzu Jafari, K., Tonga, N. ve Kışla, H. (2018). Suriyeli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve uygulamaları. Academy Journal of Educational Sciences, 2(2), 134-146.
  • Li, M. (2003). Culture and classroom communication: A case study of Asian students in New Zealand language schools. The joint NZARE-AARE Conference, Hyatt Regency Hotel & University of Auckland, New Zealand. Retrieved May 19, 2019.
  • Mackinnon, H. (2014). Education in emergencies: The case of the Dadaab refugees camp. Policy Brief, 47, 1-12.
  • MacNevin, J. (2012). Learning the way: Teaching and learning with and foryouth from refugee backgrounds on Prince Edward Island. Canadian Journal of Education, 35(3), 46-63.
  • McParker, M.C. (2018). Experiences of female refugee students from Burma in multicultural middle school classrooms. Middle Grades Review, (2), 4, 1-18.
  • Martín-Pastor, E., Gönzález-Gil, F., Río, C. J., Röbaina, N. F., ve Castro, R. P. (2013). Influence of immigrant students’ communication skills on their teaching and learning process. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 93, 789-793.
  • MEB (2018). Kapsayıcı eğitim projesi, https://oygm.meb.gov.tr/www/-kapsayici-egitim-projesi-inclusive-education/icerik/679 Erişim Tarihi: 03.06.2019.
  • Mercan Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Miller, J., Mitchell, J. ve Brown J. (2005). African refugees with interrupted schooling in the high school mainstream: Dilemmas for teachers. Prosoect, 20(2), 19-33.
  • Öztürk Zayimoğlu, F. (2018). Mülteci öğrencilere sunulan eğitim-öğretim hizmetinin sosyal bilgiler öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 52-79.
  • Öztürk, M., Tepetaş Cengiz, G.Ş., Köksal, H. ve İrez, S. (2017). Sınıfında yabancı uyruklu öğrenci bulunan öğretmenler için el kitabı. (Ed.: Semih Aytekin). Ankara: MEB Yayınları.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 76-110.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu: Spss ile adım adım veri analizi. Balcı, S. ve Ahi, B. (Çev.). Ankara: Anı Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research evulation methods. California: SAGE Publications.
  • Pigozzi, M. J. (1999). Education in emergencies and for reconstruction: A developmental approach. New York: United Nations Children’s Fund Working Paper Series.
  • Sinclair, M. (2007). Education in emergencies: Common wealth education partnerships 2007. Nexus Strategic Partnerships, 52-56.
  • Şeker, B. D. ve Arslan Z. (2015). Eğitim sürecinde mülteci çocuklar: Sosyal psikolojik bir değerlendirme. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şeker, B. D. ve Sirkeci, I. (2015). Challenges for refugee children at school in Eastern Turkey. Economics and Sociology, 8(4), 122-133.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134.
  • Taşkın, P., ve Erdemli, O. (2018). Suriyeli öğrencilerin eğitimi: Türkiye'de öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 155-178.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Baloğlu, M. (Çev.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Talbot, C. (2013). Education in conflict emergencies in light of the post-2015 MDGs and EFA Agendas. Switzerland: NORRAG.
  • Tomczak, M. ve Tomczak, E. (2014). The need to report effect size estimates revisited. An overview of some recommended measures of effect size. Trends in Sport Sciences, 1(21), 19-25.
  • Tosun, A., Yorulmaz, A., Tekin, İ. ve Yıldız, K. (2018). Mülteci öğrencilerin eğitim sorunları, eğitim ve din eğitiminden beklentileri: Eskişehir örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 107-133.
  • Türmen, T. (2012). Afet zamanlarında eğitim: Eğitim izleme raporu. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi (ERG). URL-1 (2019). 10.05.2019 tarihinde http://www.goc.gov.tr adresinden erişildi.
  • UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. 10.05.2019 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000140224 adresinden erişildi.
  • UNESCO (2006). Education in emergencies: The gender implications- advocacy Brief. 12.05.2019 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/ark: /48223/ pf0000148908 adresinden erişildi.
  • UNHCR (2001). Learning for a future: Refugee education in developing countries. 19.05.2019 tarihinde https://www.unhcr.org/4a1d5ba36.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF (2009). Policy guidelines on inclusion in education. 20.06.2019 tarihinde http://www.edchreturkeyeu.coe.int/Source/Resources /Policy_Guidelines_on_inclusion_in_education_EN.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF (2016). Türkiye’deki Suriyeli mülteciler bilgi notu. 20.06.2019 tarihinde http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiye deki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklarBilgi%20Notu%20Subat%202016_3 adresinden erişildi.
  • Windle, J. ve Miller, J. (2012). Approaches to teaching low literacy refugee-background students. Australian Journal of Language and Literacy, 35(3), 317-333.
  • Yavuz, Ö. ve Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hilal Kazu 0000-0001-9380-331X

Emrullah Deniz 0000-0002-3763-2234

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 19 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Kazu, H., & Deniz, E. (2019). Kapsayıcı Eğitim Bağlamında Öğretmenlerin Mülteci Öğrencilere İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 1336-1368. https://doi.org/10.26466/opus.612341

Cited By