The aim of this research is to determine the level
of happiness of the students of vocational schools to investigate the
relationship between grit levels and happiness levels. In this study,
quantitative research methods from general screening models were used as a
relational screening technique. The study group consists of students studying
at Kazım Karabekir Vocational School of Karamanoğlu Mehmetbey University in the
2018 - 2019 academic year. A total of 354 students, 273 of whom were female and
81 of whom were male, were selected with appropriate sampling method. Research
data were obtained by using the Short Grit Scale Form, the Oxford Happiness
Scale Short Form and the personal information form created by the researcher.
Data were analyzed by using Spss program and Pearson moment product correlation
and t test techniques for independent groups. As a result of the study, no
significant difference was found between male students and female students in
terms of grit levels and happiness levels. On the other hand, it was found that
there was a low level of meaningful relationship between the levels of grit and
happiness of the vocational school students participating in the research. Suggestions
were made according to the results of the research.
Bu araştırmanın amacı meslek yüksekokulu
öğrencilerinin azim düzeyleri ile mutluluk düzeylerini belirlemeye yönelik olup
azim düzeyleri ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelenmektir. Araştırmada
nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modellerinden ilişkisel tarama
tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunu
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Kazım Karabekir Meslek Yüksekokulu’da 2018-
2019 eğitim öğretim yılında öğrenim gören
öğrenciler oluşturmaktadır. Farklı bölümlerde öğrenim görmekte 273’ ü
kadın, 81’ i erkek olan toplam 354 öğrenci uygun örnekleme yöntemiyle
seçilmiştir. Araştırma verileri Kısa Azim Ölçeği Formu, Oxford Mutluluk Ölçeği
Kısa Formu ve araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu
kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizi, Spss programı ile Pearson
momentler çarpım korelasyonu ve bağımsız gruplar için t testi teknikleri kullanılarak yapılmıştır.
Araştırma sonucunda cinsiyet açısından, erkek öğrenciler ile kız öğrenciler
arasında azim düzeyleri ve mutluluk düzeyleri arasında anlamlı düzeyde bir fark
bulunmamıştır. Bununla birlikte araştırmaya katılan meslek yüksekokulu öğrencilerinin
azim düzeyleri ile mutluluk düzeyleri arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki
olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |