In this study, a
scale was developed to measure the piano study habits of students studying in
music departments. The scale is important in terms of determining the piano
study habits of students who are involved in formal or informal education
during the piano study process. The scale was applied to a total of 188 students
studying in different music programs of universities. The developed piano study
habits scale consists of a total of 32 questions and is a 5-point Likert-type
scale. Ratings were made between 1 and 5.
Cronbach's alpha
reliability coefficient of the scale was calculated as 0.940. As a result of
the factor analysis, it was found that the piano study habits scale consisted
of 7 sub-dimensions and the contribution of these eight sub-dimensions to the
total variance was 64.765%. The sub-dimensions obtained were named as
“Instrument Technique”, “Preparation and Warm-up”, “Posture and Technique”,
“Interpretation and Phrasing”, “Rhythmic Work and
Fingering”, “Post Performance Activity” and “Deciphering Technique”
All subscales were
positively correlated with each other and with the total score at 0.001
significance level. Cronbach Alpha reliability coefficients of
the subscales ranged between 0.662 and 0.883.
Bu çalışmada müzik bölümlerinde okumakta olan öğrencilerin piyano çalışma
alışkanlıklarını ölçebilmek amacıyla bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek, piyano
çalışma sürecinde formal veya informal eğitime dahil öğrencilerin piyano
çalışma alışkanlıklarının tespiti bakımından önem taşımaktadır. Geliştirilen
ölçek, üniversitelerin müzik ile ilgili farklı programlarında okumakta olan
toplam 188 öğrenciye uygulanmıştır. Geliştirilen piyano çalışma alışkanlıkları
ölçeği toplam 32 sorudan oluşmakta olup, 5’li likert tipinde bir ölçektir.
Puanlamalar 1 ve 5 arasında yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenilirlik
katsayısı 0.940 olarak hesaplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda piyano
çalışma alışkanlıkları ölçeğinin 7 alt boyuttan oluştuğu ve bu sekiz alt
boyutun toplam varyansa katkısının %64.765 olduğu sonucu bulunmuştur. Elde
edilen alt boyutlar “Çalgı Tekniği”, “Ön Hazırlık ve Isınma”, “Postür ve
Teknik”, “Yorumlama ve Cümleleme”, “Ritmik Çalışma ve Parmaklandırma”,
“Performans Sonrası Etkinlik” ve “Deşifre Tekniği” olarak isimlendirilmiştir.
Tüm alt ölçekler birbirleriyle ve toplam puanla 0.001 anlamlılık düzeyinde
pozitif ilişki içindedir. Alt ölçeklerin Cronbach Alfa güvenilirlik katsayıları
ise 0.662 ve 0.883 arasında değişmektedir.
Piyano çalışma alışkanlığı Piyano performansı başarısı Piyano eğitimi Piyano çalışma yöntemleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |