The purpose of this study is to determine the fulfilment level of general aims of Turkish National Education according to the opinions of prospective teachers. For this purpose, based on the general objectives of the Turkish National Education the ‘Educational Objectives Scale’ was developed by researcher, validity and reliability were tested, and used as data collection tool. The research was in the quantitative research design and survey model. The sample group was 259 undergraduate students. The sample group was determined by using cluster sampling technique. The results show that the goals such as ‘to raise citizens who adopt national values and who love their homeland and nation’ fulfilled at a higher level than other sub-dimensions. The findings also show that the aims of the National Education System in ‘good human development’ sub-dimension include ‘raising a balanced individuals who have personality and character, respectful to the human rights, and have responsibility towards the society’ fulfilled at a medium level. On the other hand, the findings show that the aims such as ‘to educate individuals who have a wide world view and free and scientific thinking power’ fulfilled at a low level, relatively. In addition, the findings show that the fulfilment level of the aims in the ‘preparation for the profession’ was quite low. The participants in the field of Guidance and Psychological Counselling find the fulfilment level of the main aims of the Turkish National Education system relatively inadequate in terms of good citizen training, good human rearing and preparing for the profession compared to the participants in other license fields.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının görüşlerine göre, Türk Millî Eğitiminin genel amaçlarının gerçekleşme düzeyini belirlemektir. Bu amaçla, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları temel alınarak ‘Eğitim Amaçları Ölçeği’ geliştirilmiş, geçerlik ve güvenirliği test edilerek veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma, nicel araştırma deseninde ve tarama modelindedir. Araştırmanın örneklem grubunu 259 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Örneklem grubu, küme örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları, millî değerleri benimseyen, vatanını ve milletini seven yurttaşlar yetiştirmeye yönelik amaçların diğer alt boyutlara oranla daha yüksek düzeyde gerçekleştiğini göstermektedir. Araştırmada, Milli Eğitim Sisteminin ‘iyi insan yetiştirme’ alt boyutunda yer alan ‘insan haklarına saygılı ve topluma karşı sorumluluk duyan, dengeli, kişilik ve karakter sahibi bireyler yetiştirir’ şeklindeki amaçlarının, ‘orta düzeyde’ gerçekleştiğini göstermektedir. Öte yandan bulgular, ‘hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip bireyler yetiştirir’ şeklindeki amaçların görece ‘düşük düzeyde’ gerçekleştiğini göstermektedir. Ayrıca sonuçlar, Milli Eğitim Sisteminin ‘mesleğe hazırlama’ alt boyutundaki amaçlarının gerçekleşme düzeyinin ‘oldukça düşük’ olduğunu göstermektedir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans alanındaki katılımcılar, Türk Milli Eğitim Sisteminin temel amaçlarının gerçekleşme düzeyini, diğer lisans alanındaki katılımcılara göre iyi vatandaş yetiştirme, iyi insan yetiştirme ve mesleğe hazırlama alt boyutlarında görece daha düşük bulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Acceptance Date | March 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 24 |