Every book has an intended message to communicate with the audience. Messages of the books impact children's cognitive, affective, moral and personal development. That is why children's books are important in terms of the messages they bear.The works of Ibrahim Örs, who is regarded as one of the strong authors of his period with his works for children, have been recommended to our students within the scope of 100 basic Works prepared by the Ministry of National Education. The aim of this study is to analyze the educational messages of the 13 works of İbrahim Örs about children to understand what aspect of children he wants to develop in his products. With this aim in mind, document analysis method was used when analyzing his works and the messages were classified in terms of their aims. With regards to their aims, there messages can be classified as follows: 1- Educational Messages that foster personal development 2- Educational Messages that foster societal development 3- Educational Messages that foster nationalistic ideas 4- Educational Messages that foster Environmental Awareness 5- Educational Messages that foster Universal Ideas. The study revealed 776 different messages of Ibrahim Örs in 13 of his works. It is found out that 394 of the messages are related to personal development.
Her kitabın okuyucuya vermek istediği bir ileti vardır. Çocukların bilişsel, duyuşsal, ahlaki ve kişilik gelişimlerinde okudukları kitaplardan aldıkları iletiler etkili olmaktadır. Bu sebeple çocuk kitapları, içinde barındırdığı iletiler açısından önem arz etmektedir. Çocuklara yönelik olarak kaleme aldığı eserlerle döneminin güçlü yazarlarından biri olarak kabul edilen İbrahim Örs’ün eserleri Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan 100 Temel Eser kapsamında öğrencilerimize tavsiye edilmiştir. Bu çalışma, İbrahim Örs’ün çocuklara yönelik yazdığı 13 eserinde yer alan eğitsel iletilerin tespit edilip incelenerek yazarın eserlerinde çocuklara aktarmak istediği iletilerle çocukların hangi yönlerini geliştirmeyi amaçladığının ortaya çıkarılması amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla yazarın eserleri nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemiyle taranmış, eserlerde yer alan iletiler amaçlarına göre sınıflandırılmıştır. İletiler amaçlarına göre 1-Kişisel Gelişimi Destekleyen Eğitsel İletiler, 2-Toplumsal Gelişimi Destekleyen Eğitsel İletiler, 3-Ulusal Düşüncenin Gelişimini Destekleyen Eğitsel İletiler, 4-Çevre Bilinci Gelişimini Destekleyen Eğitsel İletiler, 5-Evrensel Düşüncenin Gelişimini Destekleyen Eğitsel İletiler şeklinde sınıflandırılmıştır. Araştırmanın sonunda İbrahim Örs’ün 13 eserinde 776 farklı ileti tespit edilmiştir. Bu iletilerden en çok 394 ileti sayısı ile “Kişisel Gelişimi Destekleyen” iletilere yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Acceptance Date | April 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 25 |