The political relations of countries affect social institutions. The various treaties signed by Turkey and Russia during the establishment process of Turkey Republic provided the legal basis of cooperation between these two countries in many areas. With these treaties, various delegations and the experts from Turkey and Russia visited one another reciprocatively, particularly the visits from political delegations have been realized. Within this framework, during Ataturk’s period, delegations and experts were sent to Russia to examine the education system of Soviet Russia. In this study, it is aimed to examine these expert’ reports about the Russian education system. This study is designed as a historical research. The data sources of the research are reports published about the Russian education system. In this research, data were analyzed with descriptive analysis method. In Atatürk’s period, various visits conducted to Russia to examine their education system. In 1926 Nafi Atuf (Kansu) and Rıdvan Nafız (Edgüer); in 1933 - 1934 a committee with members of Vildan Aşir (Savaşır) and Cevdet Kerim (İncedayı); in 1936 a committee composed of 40 teachers and chaired by Rüştü Uzel ; in 1937 Tekirdağ deputy Rahmi Apak visited to Russia. The Turkish experts reported their investigations and researchs on the Russian education system and presented these reports to the Ministry of National Education.
Ülkelerin birbirleriyle olan siyasal ilişkileri toplumsal kurumları etkilemektedir. Cumhuriyet’in kuruluş sürecinde Türkiye ve Rusya arasında imzalanan antlaşmalar iki ülke arasında birçok alanda işbirliğinin yasal zeminini oluşturmuştur. Bu antlaşmalarla birlikte siyasi heyetler başta olmak üzere, Türkiye ve Rusya’dan çeşitli heyetlerin ve uzmanların karşılıklı ziyaretleri gerçekleşmiştir. Bu çerçevede Atatürk döneminde Sovyet Rusya eğitim sistemini incelemek üzere Rusya’ya heyetler ve uzmanlar gönderilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Atatürk döneminde Sovyet Rusya’ya gönderilen uzmanların Rus eğitim sistemi hakkında hazırladıkları raporların incelenmesidir. Araştırma, tarihsel bir araştırmadır. Araştırmanın veri kaynaklarını Rusya eğitim sistemi hakkında hazırlanan raporlar oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında yer alan veriler, betimsel analiz yaklaşımına göre incelenmiştir. Atatürk döneminde, Rus eğitimini incelemek için 1926’da, Nafi Atuf (Kansu) ve Rıdvan Nafiz (Edgüer), 1933 ve 1934’te Vildan Aşir (Savaşır) ve Cevdet Kerim (İncedayı) Beylerden oluşan bir heyet, 1936’da Rüştü Uzel’in başkanlığında her öğretim derecesinden 40 kişilik öğretmen heyeti ve 1937’de Tekirdağ milletvekili Rahmi Apak Rusya’ya gönderilmiştir. Türk uzmanlar, Rus eğitim sistemi ile ilgili inceleme ve araştırmalarını raporlaştırmışlar ve bu raporlarını Milli Eğitim Bakanlığı’na sunmuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | May 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 26 |