In this study; The aim of this study is to determine the effects of attitudes of students studying in differen tprograms in East Marmara Region Universities (Kocaeli University, Düzce University, Sa-karya University, Abant İzzet Baysal University, Yalova University) on their quality of life . This research was carried out on 933 undergraduate and associate students studying in different departments of 5 foundation universities in East Marmara region. Theeffect of attitudes of the university students, who constitute sportive attitude the study group, on the quality of life, werein vestigated. In the re-search sample, the effect of the attitudes of the university students, who form the study group, on their quality of life and their levels were examined. Descriptive statistical methods (Number, Percentage, Arithmetic Mean, Standard deviation) were used in the evaluation of the study data. “T-test”, ANO-VA, “Post- Hoc“ uk Tukey ”and“ Dunnett T3 ”test were applied. Data analysis was performed in SPSS 20.0 package program. Data analysis was evaluated at 95% confidence interval and p <0.05 significance level. First of all the sample group, education level, gender, age, sportive attitude, quality of life were not statistically signifi cant. It was found that it had a positive and signifi cant relation ship in al mostall parameters (p <0.05). It shows that sportive attitude explains the quality of life positively and significantly (p <0.05).
Bu araştırmada; Doğu Marmara Bölgesi Üniversitelerinde (Kocaeli Üniversitesi, Düzce Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Yalova Üniversitesi) farklı programlarda öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının yaşam kalitesi düzeyine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Doğu Marmara bölgesinde yer alan 5 Devlet üniversitesinin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan toplam 933 lisans ve ön lisans öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemin de, çalışma grubunu oluşturan üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının yaşam kalitesine etkisi incelenmiştir. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metodları (Sayı, Yüzde, Aritmetik Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır. “t-testi”, ANOVA, “Post-Hoc” “Tukey” ve “Dunnett T3” testi uygulanmıştır. Verilerin çözümlemesi SPSS 20.0 paket programında yapılmıştır. Verilerin analizi %95 güven aralığında, p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Çalışma grubunun eğitim aldığı üniversite, eğitim düzeyi, cinsiyet, yaş, sportif tutum, yaşam kalitesi, puan ortalamaları, her ne kadar istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olmasa da, hemen hemen tüm parametrelerde (p<0,05) düzeyde pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu bulunmuştur. Sportif tutumun yaşam kalitesini pozitif yönde anlamlı düzeyde (p<0,05) açıkladığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | May 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 26 |