Nomophobia, which is accepted as the disease of today, is defined as fear of being deprived of mobile phone. The aim of this study is to reveal the changes in the nomophobia levels of teachers according to their demographic characteristics and smartphone usage habits. The study group of the research conducted in the relational screening model consists of 290 teachers working in public and private educational institutions and organizations in Sakarya province. In the study, measuring problematic mobile phone use: Development and Preliminary Psychometric Properties of the PUMP Scale adapted by Merlo, Stone and Bibbey (2013) were used as data collection tools. According to the results of the study, there was no significant difference between the demographic characteristics of teachers such as gender, educational background, branch, institution and professional seniority, and there was a significant difference between age variable and nomophobia level. Another result is that there is no significant difference in nomophobia levels of teachers according to smart phone usage year; It was found that there was a significant difference between the range of charging and controlling smart phones and panic situations when they forgot their smart phones..
Günümüz hastalığı olarak kabul gören nomofobi, cep telefonundan mahrum kalma korkusu olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin nomofobi düzeylerinin demografik özelliklerine ve akıllı telefon kullanım alışkanlıklarına göre değişimlerini ortaya koymaktır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, Sakarya ilinde kamu ve özel eğitim kurum ve kuruluşlarında görev yapan 290 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Merlo, Stone ve Bibbey (2013) tarafından geliştirilen Problemli Akıllı Telefon Kullanımı ve Ön Psikometrik Özellikleri Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin cinsiyet, eğitim durumu, branş, çalışılan kurum ve mesleki kıdemleri gibi demografik özellikleri ile nomofobi düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı buna rağmen yaş değişkeni ile nomofobi düzeyi arasında anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Bir diğer sonuç öğretmenlerin akıllı telefon kullanım yılına göre nomofobi düzeylerinde anlamlı fark görülmezken; akıllı telefonlarını şarj etme ve kontrol etme aralığı ile akıllı telefonlarını unutunca panik olma durumları arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır.
Nomofobi akıllı telefon akıllı telefon kullanım alışkanlıkları öğretmenler demografik özellikler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Vol: 15 - Issue: 10. Year Special Issue |