Experiences acquired through extracurricular activities are an important component of the educational process. Therefore, educators need to consider not only classroom variables but also other variables out of classroom affecting students throughout all day to create a positive learning environment.The purpose of this study is to evaluate the extra-curricular activities implemented in schools by teacher opinions. In the study, case study design, which is one of the qualitative research models, was employed. The study was carried out with twelve teachers working in different high schools in a district in Burdur province in fall term of 2019-2020 academic year. The study group was specified through the criterion and maximum variation sampling techniques. The data were collected by using semi-structured interview forms developed by the researchers. The data were coded with content analysis, one of the qualitative data analysis techniques, and categories and themes were reached from the codes. Some of the major results of the sduy are as follows: (a) The number and variety of the extra-curricalar activites implemented in schools are quite limited, (b) Teachers atribute high importance to extra-curricular activites, although they face some difficulties and (c) extra-curricular activites contribute into the versatile development of the students.
Program dışı etkinlikler yoluyla edinilen deneyimler eğitim sürecinin önemli bir bileşenidir. Bu nedenle, eğitimcilerin olumlu bir sınıf ortamı oluşturmak için sadece sınıf içi değişkenleri değil, aynı zamanda gün boyunca öğrenciyi etkileyen diğer değişkenleri de göz önünde bulundurmaları gerekir. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında uygulanmakta olan program dışı etkinlikleri öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Bu araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma, 2019-2020 Güz yarıyılında Burdur ilinde bulunan bir ilçede farklı lise türlerinde görev yapan on iki öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu oluşturulurken, maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi ile kodlanmış, kodlardan kategorilere ve temalara ulaşılmıştır. Araştırmada ulaşılan temel sonuçlardan bazıları şöyledir: (a) Okullarda yürütülen program dışı etkinlikler sayı ve tür bakımından oldukça sınırlıdır, (b) Öğretmenler her ne kadar bazı zorluklarla karşılaşsalar da, program dışı etkinlikleri önemli görmektedirler ve (c) Bu tür etkinlikler öğrencilerin çok yönlü gelişimine olumlu katkı sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Acceptance Date | September 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 29 |