Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evalution of Extra-curricular Activities Implemented in High Schools According to Teachers' Opinions

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 29, 1810 - 1848, 30.09.2020
https://doi.org/10.26466/opus.749109

Öz

Experiences acquired through extracurricular activities are an important component of the educational process. Therefore, educators need to consider not only classroom variables but also other variables out of classroom affecting students throughout all day to create a positive learning environment.The purpose of this study is to evaluate the extra-curricular activities implemented in schools by teacher opinions. In the study, case study design, which is one of the qualitative research models, was employed. The study was carried out with twelve teachers working in different high schools in a district in Burdur province in fall term of 2019-2020 academic year. The study group was specified through the criterion and maximum variation sampling techniques. The data were collected by using semi-structured interview forms developed by the researchers. The data were coded with content analysis, one of the qualitative data analysis techniques, and categories and themes were reached from the codes. Some of the major results of the sduy are as follows: (a) The number and variety of the extra-curricalar activites implemented in schools are quite limited, (b) Teachers atribute high importance to extra-curricular activites, although they face some difficulties and (c) extra-curricular activites contribute into the versatile development of the students.

Kaynakça

  • Akın, F. (2012). Okul içi ve sınıf dışı öğrenmelerin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Arı, Ç. (2010). Müze bilinci öğrenme alanı etkinliklerinin gerçekleşebilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aybek, A., İmamoğlu, O. ve Taşmektepligil, M. Y. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersi ve ders dışı etkinliklerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 51-59.
  • Apaydinli, K. ve Şentürk, N. (2012). Ders dışı sosyal (müziksel) etkinliklerin genel lise öğrencilerinin kural dışı davranış gösterme eğilimlerine etkileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(1), 67-79.
  • Bartkus, K. R., Nemelka, B., Nemelka, M. ve Gardner P. (2012). Clarifying the meaning of extracurricular activity: A literature review of definitions. American Journal of Business Education, 5(6), 693-704.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cooper, H., Valentine, J. C., Nye, B. ve Lindsay, J. J. (1999). Relationships between five after-school activities and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 91(2), 369–378.
  • Creswell. J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. (Çev. Ed. H. Özcan). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell. J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. Baskı) (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir).Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çengelci, T. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1823-1841.
  • Çifçi, T., ve Dikmenli, Y. (2016). Coğrafya öğretmenlerinin sınıf dışı coğrafya öğretimine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 363–382.
  • Demir, Ö. (2019). Eğitimde program dışı etkinlikler. N. Köksal ve Z. Ayvaz Tuncel (Ed.), Eğitimde Program Dışı Etkinlikler içinde(s. 20-38).Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinçer, M. G. (2009). Müzik dersi ve ders dışı müzikal etkinliklerin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin sosyalleşmelerine etkisi.Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Ekici, S., Bayrakdar, A. ve Uğur, A. O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneticilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklere bakış açılarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 430-444.
  • Ekinci, N. (2019). Temel Kavramlar. N. Köksal ve Z. Ayvaz Tuncel (Ed.), Eğitimde program dışı etkinlikler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ergül, O. K. (2017). 12-14 yaş grubu ergenlerde “ders dışı etkinlikler ve egzersiz kapsamında” uygulanan fiziksel aktivite programının ilköğretim öğrencilerinin yaşam kalitesi üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Erkoç, Y. (2019). Ortaokul ve lise kademelerindeki ders dışı müzik etkinliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fredricks, J. A. ve Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental psychology, 42(4), 698-713.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (5. Baskı). (Çev. Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kılınç, H. H. (2015). Ortaokullarda sosyal kulüp etkinlikleri kapsamında yapılan toplum hizmeti çalışmalarına ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (3), 495-512.
  • Görkem, D. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal etkinliklere katılma durumlarının akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haensly, P. A., Lupkowski, A. E. ve Edlind, E. P. (1985). The role of extracurricular activities in education. The High School Journal, 69(2), 110-119.
  • Hill, R. E. (2010). Extracurricular activities: An examination of student achievement in the Lee’s Summit school district. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Baker University.
  • Haegele, J. A., Aigner, C., ve Healy, S. (2020). Extracurricular activities and bullying among children and adolescents with disabilities. Maternal and child health journal, 24, 310–318
  • Holloway, J. H. (2002). Extracurricular activities and student motivation. Educational Leadership, 60(1), 80–81.
  • Jansen, L. (2016). The academic impact of extracurricular activities on middle school students. Doktora Tezi, ProQuest Dissertations & Theses Global, UMI No. 1862184961).
  • Karakaş-Özür, N. ve Şahin, S. (2017). Sosyal Bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 324-347.
  • Karakuş, U., Aksoy, B. ve Gündüz, İ. (2012). Dokuzuncu sınıf Coğrafya derslerinde ders dışı etkinliklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 489-513.
  • Karaküçük, S. (1999). Okul yöneticilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 51-62.
  • Köse, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklerini tercih etme nedenleri. Atatürk Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 46-61.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336-353.
  • Lemmon, L. J. (2019). Benefits of participation in arts-based extracurricular activities for youth. Doktora Tezi, University of Alabama Libraries.
  • Mahoney, J. L. ve Cairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout?. Developmental psychology, 33(2), 241.
  • Malkoç, S. ve Kaya, E. (2015). Sosyal Bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095.
  • Marsh, H. W., ve Kleitman, S. (2002). Extracurricular school activities: The good, the bad, and the nonlinear. Educational Review, 72, 464–514.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği (Haziran 8, 2017). Resmi Gazete. Sayı: 30090. 21.09.2019 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/06/20170608-5.htm adresinden erişilmiştir.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim vizyonu. 21.09.2019 tarihinde http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Meadows, A. (2019). The impact of participation in extracurricular activities on elementary school students. Journal of Interdisciplinary Undergraduate Research, 11(1), 2.
  • Moriana, J. A., Alós, F., Alcalá, R., Pino, M. J., Herruzo, J. ve Ruiz, R. (2006). Extra-curricular activities and academic performance in secondary students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 35-46.
  • Okur-Berberoğlu, E. ve Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişiminin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 32-42.
  • Onay, İ. ve Gelen, İ. (2013). İlköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkililiğine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşlerinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 615-647.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (2. Baskı). (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Posner, G. J. (1992). Analyzing the curriculum. McGraw-Hill Humanities Social.
  • Reeves, D. B. (2008). The learning leader/the extracurricular advantage. Educational Leadership, 66(1), 86- 87.
  • Sarı, M. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklere katılımının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 72-89.
  • Seow, P. S. ve Pan, G. (2014). A literature review of the impact of extracurricular activities participation on students’ academic performance. Journal of Education for Business, 89(7), 361-366.
  • Soytürk, M. ve Tepeköylü-Öztürk, Ö. (2020). Ders dışı sporla ilgili oyunların lise öğrencilerinin davranış örüntülerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 45 (202), 327-343
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, Y. (2015). Sınıf içi öğrenmeleri destekleyen okul dışı aktif öğrenmeler: Bir meta-sentez çalışması. Yayınlanmamış doktora tezi. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • TEDMEM. (2019). 2018 Eğitim değerlendirme raporu. 18.09.2019 tarihinde https://tedmem.org/yayin/2018- egitim-degerlendirme-raporu adresinden erişilmiştir.
  • Tetik, V. (2008). Genel liselerde sosyal etkinliklerin uygulanmasında okul yöneticilerinin etkililiği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Vural, C. (2018). Öğretmen ve yöneticilerin sosyal kulüp çalışmalarına yönelik tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N. (2008). Ortaöğretim kurumlarında uygulanan öğrenci kulüplerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları. (Çev. İ. Günbayı). Ankara: Nobel Yayınları.

Ortaöğretim Okullarında Uygulanan Program Dışı Etkinliklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 29, 1810 - 1848, 30.09.2020
https://doi.org/10.26466/opus.749109

Öz

Program dışı etkinlikler yoluyla edinilen deneyimler eğitim sürecinin önemli bir bileşenidir. Bu nedenle, eğitimcilerin olumlu bir sınıf ortamı oluşturmak için sadece sınıf içi değişkenleri değil, aynı zamanda gün boyunca öğrenciyi etkileyen diğer değişkenleri de göz önünde bulundurmaları gerekir. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında uygulanmakta olan program dışı etkinlikleri öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Bu araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma, 2019-2020 Güz yarıyılında Burdur ilinde bulunan bir ilçede farklı lise türlerinde görev yapan on iki öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu oluşturulurken, maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi ile kodlanmış, kodlardan kategorilere ve temalara ulaşılmıştır. Araştırmada ulaşılan temel sonuçlardan bazıları şöyledir: (a) Okullarda yürütülen program dışı etkinlikler sayı ve tür bakımından oldukça sınırlıdır, (b) Öğretmenler her ne kadar bazı zorluklarla karşılaşsalar da, program dışı etkinlikleri önemli görmektedirler ve (c) Bu tür etkinlikler öğrencilerin çok yönlü gelişimine olumlu katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Akın, F. (2012). Okul içi ve sınıf dışı öğrenmelerin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Arı, Ç. (2010). Müze bilinci öğrenme alanı etkinliklerinin gerçekleşebilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aybek, A., İmamoğlu, O. ve Taşmektepligil, M. Y. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersi ve ders dışı etkinliklerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 51-59.
  • Apaydinli, K. ve Şentürk, N. (2012). Ders dışı sosyal (müziksel) etkinliklerin genel lise öğrencilerinin kural dışı davranış gösterme eğilimlerine etkileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(1), 67-79.
  • Bartkus, K. R., Nemelka, B., Nemelka, M. ve Gardner P. (2012). Clarifying the meaning of extracurricular activity: A literature review of definitions. American Journal of Business Education, 5(6), 693-704.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cooper, H., Valentine, J. C., Nye, B. ve Lindsay, J. J. (1999). Relationships between five after-school activities and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 91(2), 369–378.
  • Creswell. J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. (Çev. Ed. H. Özcan). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell. J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. Baskı) (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir).Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çengelci, T. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1823-1841.
  • Çifçi, T., ve Dikmenli, Y. (2016). Coğrafya öğretmenlerinin sınıf dışı coğrafya öğretimine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 363–382.
  • Demir, Ö. (2019). Eğitimde program dışı etkinlikler. N. Köksal ve Z. Ayvaz Tuncel (Ed.), Eğitimde Program Dışı Etkinlikler içinde(s. 20-38).Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinçer, M. G. (2009). Müzik dersi ve ders dışı müzikal etkinliklerin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin sosyalleşmelerine etkisi.Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Ekici, S., Bayrakdar, A. ve Uğur, A. O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneticilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklere bakış açılarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 430-444.
  • Ekinci, N. (2019). Temel Kavramlar. N. Köksal ve Z. Ayvaz Tuncel (Ed.), Eğitimde program dışı etkinlikler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ergül, O. K. (2017). 12-14 yaş grubu ergenlerde “ders dışı etkinlikler ve egzersiz kapsamında” uygulanan fiziksel aktivite programının ilköğretim öğrencilerinin yaşam kalitesi üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Erkoç, Y. (2019). Ortaokul ve lise kademelerindeki ders dışı müzik etkinliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fredricks, J. A. ve Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental psychology, 42(4), 698-713.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (5. Baskı). (Çev. Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kılınç, H. H. (2015). Ortaokullarda sosyal kulüp etkinlikleri kapsamında yapılan toplum hizmeti çalışmalarına ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (3), 495-512.
  • Görkem, D. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal etkinliklere katılma durumlarının akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haensly, P. A., Lupkowski, A. E. ve Edlind, E. P. (1985). The role of extracurricular activities in education. The High School Journal, 69(2), 110-119.
  • Hill, R. E. (2010). Extracurricular activities: An examination of student achievement in the Lee’s Summit school district. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Baker University.
  • Haegele, J. A., Aigner, C., ve Healy, S. (2020). Extracurricular activities and bullying among children and adolescents with disabilities. Maternal and child health journal, 24, 310–318
  • Holloway, J. H. (2002). Extracurricular activities and student motivation. Educational Leadership, 60(1), 80–81.
  • Jansen, L. (2016). The academic impact of extracurricular activities on middle school students. Doktora Tezi, ProQuest Dissertations & Theses Global, UMI No. 1862184961).
  • Karakaş-Özür, N. ve Şahin, S. (2017). Sosyal Bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 324-347.
  • Karakuş, U., Aksoy, B. ve Gündüz, İ. (2012). Dokuzuncu sınıf Coğrafya derslerinde ders dışı etkinliklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 489-513.
  • Karaküçük, S. (1999). Okul yöneticilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 51-62.
  • Köse, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklerini tercih etme nedenleri. Atatürk Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 46-61.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336-353.
  • Lemmon, L. J. (2019). Benefits of participation in arts-based extracurricular activities for youth. Doktora Tezi, University of Alabama Libraries.
  • Mahoney, J. L. ve Cairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout?. Developmental psychology, 33(2), 241.
  • Malkoç, S. ve Kaya, E. (2015). Sosyal Bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095.
  • Marsh, H. W., ve Kleitman, S. (2002). Extracurricular school activities: The good, the bad, and the nonlinear. Educational Review, 72, 464–514.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği (Haziran 8, 2017). Resmi Gazete. Sayı: 30090. 21.09.2019 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/06/20170608-5.htm adresinden erişilmiştir.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim vizyonu. 21.09.2019 tarihinde http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Meadows, A. (2019). The impact of participation in extracurricular activities on elementary school students. Journal of Interdisciplinary Undergraduate Research, 11(1), 2.
  • Moriana, J. A., Alós, F., Alcalá, R., Pino, M. J., Herruzo, J. ve Ruiz, R. (2006). Extra-curricular activities and academic performance in secondary students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 35-46.
  • Okur-Berberoğlu, E. ve Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişiminin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 32-42.
  • Onay, İ. ve Gelen, İ. (2013). İlköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkililiğine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşlerinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 615-647.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (2. Baskı). (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Posner, G. J. (1992). Analyzing the curriculum. McGraw-Hill Humanities Social.
  • Reeves, D. B. (2008). The learning leader/the extracurricular advantage. Educational Leadership, 66(1), 86- 87.
  • Sarı, M. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklere katılımının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 72-89.
  • Seow, P. S. ve Pan, G. (2014). A literature review of the impact of extracurricular activities participation on students’ academic performance. Journal of Education for Business, 89(7), 361-366.
  • Soytürk, M. ve Tepeköylü-Öztürk, Ö. (2020). Ders dışı sporla ilgili oyunların lise öğrencilerinin davranış örüntülerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 45 (202), 327-343
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, Y. (2015). Sınıf içi öğrenmeleri destekleyen okul dışı aktif öğrenmeler: Bir meta-sentez çalışması. Yayınlanmamış doktora tezi. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • TEDMEM. (2019). 2018 Eğitim değerlendirme raporu. 18.09.2019 tarihinde https://tedmem.org/yayin/2018- egitim-degerlendirme-raporu adresinden erişilmiştir.
  • Tetik, V. (2008). Genel liselerde sosyal etkinliklerin uygulanmasında okul yöneticilerinin etkililiği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Vural, C. (2018). Öğretmen ve yöneticilerin sosyal kulüp çalışmalarına yönelik tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N. (2008). Ortaöğretim kurumlarında uygulanan öğrenci kulüplerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları. (Çev. İ. Günbayı). Ankara: Nobel Yayınları.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Kocayiğit 0000-0003-0110-9422

Necla Ekinci 0000-0001-9953-5862

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 1 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Kocayiğit, A., & Ekinci, N. (2020). Ortaöğretim Okullarında Uygulanan Program Dışı Etkinliklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29), 1810-1848. https://doi.org/10.26466/opus.749109