Covid-19 has been declared as a form of pandemic that deeply affects the society, with many epidemics threatening human health in history. In this descriptive field study, which obtained qualitative and observational data, misinformation and disinformation cases that turned into crime between March 11, 2020, when the Covid-19 outbreak was detected, and June 1, 2020, when the new normal began, were discussed. 28 Twitter posts containing misinformation and disinformation were analyzed by police experts with professional experience and evaluated as a crime. The content of misinformation and disinformation, production motivation and the contribution of digital policing towards its prevention are revealed. It is seen that those who initiate and spread posts containing manipulation and provocation also lead the formation of new criminals in the real world. The new normal conditions, which are determined as the basic criteria for combating the Covid-19 epidemic, need to be adapted to the Twitter platform usage system without delay. Establishing a “Security Portal” where official institutions can be stakeholders at the interfaces of digital media is considered to be effective in combating such sharing. Making an arrangement to ensure that the messages are sent directly to the Security Portal in order to ensure that the tagged crimes related posts have the nature of notification and interact with the end user will also make the users solution partners. This arrangement, which can turn millions of users into virtual patrol operators; It will enable access to the posts that negatively affect the social life, mobilize the masses and aim to create chaos with false, falsified and deceptive information, to be accessed without delay and legal proceedings.
Tarihte insan sağlığını tehdit eden birçok salgın görülmüş, Covid-19 da toplumu derinden etkileyen bir pandemi biçimi olarak ilan edilmiştir. Kalitatif ve gözleme dayalı veriler elde edilen bu betimsel alan araştırmasında, Covid-19 salgınının tespit edildiği 11 Mart 2020 ve yeni normalin başladığı 1 Haziran 2020 tarihleri arasında, suça dönüşen misenformasyon ve dezenformasyon vakaları ele alınmıştır. 28 misenformasyon ve dezenformasyon içerikli Twitter paylaşımı, mesleki deneyime sahip polis uzmanlarınca analiz edilmiş ve suç kapsamında değerlendirilmiştir. Misenformasyon ve dezenformasyonların içeriği, üretim motivasyonu ve önlenmesine yönelik dijital polisliğin katkısı ortaya konmaktadır. Manipülasyon ve provokasyon içerikli paylaşımları başlatanların ve yayanların, gerçek dünyada yeni suçluların oluşmasına da öncülük ettikleri görülmektedir. Covid-19 salgınıyla mücadelenin temel kriteri olarak belirlenen yeni normal koşulların, gecikmeksizin Twitter platformu kullanım sistematiğine de uyarlanması gerekmektedir. Dijital ortamların ara yüzlerinde resmi kurumların da paydaş olabileceği bir “Güvenlik Portalı” oluşturulması, bu türden paylaşımlarla mücadelede etkili olacağı değerlendirilmektedir. Etiketleme yapılan suç ilintili paylaşımların ihbar niteliği taşıması ve son kullanıcıyla etkileşim sağlanması amacıyla, iletilerin doğrudan Güvenlik Portalına gönderilmesini sağlayacak şekilde bir düzenleme yapılması da kullanıcıları çözüm ortağı haline getirecektir. Milyonlarca kullanıcıyı sanal devriye operatörüne dönüştürebilecek bu düzenleme; yanlış, tahrif edilmiş ve aldatıcı bilgilerle toplumsal yaşamı olumsuz etkileyen, kitleleri mobilize eden ve kaos oluşturmayı hedefleyen paylaşımlara, gecikmeksizin ulaşılmasına ve hukuksal işlemlerin yapılmasına olanak sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | October 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 30 |