Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Bilgisayar Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 16 Issue: 32, 4723 - 4742, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.779338

Abstract

Bu çalışma, ilkokul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin bilgisayar yeterliliklerinin (yaş, cinsiyet, öğrenim durumu, mesleki kıdem, okutulan sınıf ve sınıfında bilgisayar bulunma değişkenlerine göre) değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Adana il merkezinde görev yapan ilkokul öğretmenlerinin tamamı, örneklemini ise Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi ilkokullarda görev yapan 360 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Bu çalışmada ilkokul öğretmenlerinin, bilgisayar yeterliliklerini ortaya koymak amacıyla, “Algılanan Bilgisayar Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır.Verilerin analizinde betimsel istatistiksel analizler gerçekleştirilerek, veriler yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma şeklinde belirlenmiştir. Oluşturulan gruplar arasında puan bakımından anlamlı bir fark olup olma¬dığını test etmek için, bağımsız gruplar t-testi ve grup sayısına bağlı olarak tek yönlü var¬yans analizi kullanılmıştır.Araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin bilgisayar ile ilgili temel kavramları, kelime işlemci programlarını, Internet - World Wide Web kullanımı ve e-posta kullanımını iyi bildikleri, bilgisayarın fiziksel parçaları, işletim sistemi, hesaplama tablosu ve sunum programlarını orta düzeyde bildikleri tespit edilmiştir. Veritabanı programları ve Web sayfası geliştirme konularında ise yetersiz oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin öğrenim durumuna göre bilgisayar yeterlilik puanları incelendiğinde ön lisans ve doktora mezunları arasında doktora yapan öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.

References

  • Akgül, F., Küpeli, E. ve Kır, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar okur-yazarlık düzeylerinin belirlenmesi: Kahramanmaraş İli örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 207-219.
  • Akyürek, Ç. ve Şahin, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi, 17(57), 51-68.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 24-33.
  • Aslantaş, T. (2014). Uzaktan eğitim, uzaktan eğitim teknolojileri ve türkiye’de bir uygulama. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği ABD, Ankara. 16 Haziran 2016 tarihinde http://www.tankutaslantas.com/wp-content/uploads/2014/04/Uzaktan-Eğitim-Uzaktan-Eğitim- Teknolojileri-ve-Türkiyede-bir-Uygulama.pdf adresinden erişildi.
  • Berkant, H.G. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayara yönelik tutumlarının ve öz-yeterlik algılarının ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. TheJournal of Instructional Technologies &Teacher Education 3, 11-22.
  • Bilgin, İ., Tatar, E. ve Ay, Y. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojiye karşı tutumlarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab)’ ne katkısının incelenmesi. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi (27-30 Haziran), Niğde Üniversitesi.
  • Çelik, F., Kocaman, F. ve Önal, A.S. (2008). Burdur İli Merkez İlçe ilköğretim öğretmenlerinin bilgisayar okur- yazarlık seviyeleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1-13.
  • Gümüşdağ, H., Cerit, E., Gönülateş, S., Arslanoğlu, C., Bastık, C., Şahin, S. ve Ünlü, C. (2013). Beden Eğitimi öğretmenlerinin bilgisayar kullanım yeterlikleri ve tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(4).
  • Gürbüztürk, O., Demir, O., Karadağ, M. ve Demir, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin öz-yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, International PeriodicalfortheLanguages, Literature and History of Turkishor Turkic,10(11), 787-810.
  • Gürcan, A. (2005). Bilgisayar özyeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. EurasianJournal of EducationalResearch (EJER). Sayı 19.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, içinde( s. 59). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özden, M. Y., Çağıltay, K. ve Çağıltay, N. E. (2004). Teknoloji ve eğitim: Ülke deneyimleri ve Türkiye için dersler. Türkiye’de İnternet Kullanımı Sempozyumu, Ankara.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine birçalışma. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 19, 89-101.
  • Teo, T. (2008). Assessing the computer attitudes of students: An Asian perspective. Computers in Human Behavior, 24(4), 1634-1642.
  • Tınmaz, H. (2004). An assessment of preservice teachers’ technology perception in relation to their subject area. Unpublished Master Thesis. Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş. ve Timur, S. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 165-174.
  • Williams, H.S. ve Kingham, M. (2003). Infusion of Technology Into The Curriculum. Journal of Instructional Psychology, 30(3),178-184.
  • Yılmaz, M., Üredi, L. ve Akbaşlı, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. 9. Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, Trakya Üniversitesi, Edirne.

The Evaluation Of Primary School Teachers’ Computer Competency Concerning The Use Of Technology In Education

Year 2020, Volume: 16 Issue: 32, 4723 - 4742, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.779338

Abstract

The aim of this study was to examine the primary school teachers’ computer competency concerning the use of technology in education according to the variables: age, gender, educational background, professional seniority, class and the availability of computer in class. All the primary school teachers who work in the center of Adana province composed the universe of the study, and 360 primary school teachers who work in the official primary schools affiliated with Adana Provincial Education Directorate composed the sample of the study. This is a descriptive study in which survey model was used. “Perceived Computer Competency Scale” was used to reveal primary school teachers’ computer competency.According to the result of the study, it was identified that teachers know the basic concepts about computer, word processor programs, use of the Internet – World Wide Web and use of e-mail well; they know the physical parts of the computer, operating system, calculation table programs and presentation programs at a moderate level. However, it was seen that they are insufficient at database programs and developing a website. When teachers’ computer competency points were analyzed according to their educational background, it was identified that there was a significant difference between the associate degree and PHD graduates on behalf of the PHD.

References

  • Akgül, F., Küpeli, E. ve Kır, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar okur-yazarlık düzeylerinin belirlenmesi: Kahramanmaraş İli örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 207-219.
  • Akyürek, Ç. ve Şahin, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi, 17(57), 51-68.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 24-33.
  • Aslantaş, T. (2014). Uzaktan eğitim, uzaktan eğitim teknolojileri ve türkiye’de bir uygulama. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği ABD, Ankara. 16 Haziran 2016 tarihinde http://www.tankutaslantas.com/wp-content/uploads/2014/04/Uzaktan-Eğitim-Uzaktan-Eğitim- Teknolojileri-ve-Türkiyede-bir-Uygulama.pdf adresinden erişildi.
  • Berkant, H.G. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayara yönelik tutumlarının ve öz-yeterlik algılarının ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. TheJournal of Instructional Technologies &Teacher Education 3, 11-22.
  • Bilgin, İ., Tatar, E. ve Ay, Y. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojiye karşı tutumlarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab)’ ne katkısının incelenmesi. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi (27-30 Haziran), Niğde Üniversitesi.
  • Çelik, F., Kocaman, F. ve Önal, A.S. (2008). Burdur İli Merkez İlçe ilköğretim öğretmenlerinin bilgisayar okur- yazarlık seviyeleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1-13.
  • Gümüşdağ, H., Cerit, E., Gönülateş, S., Arslanoğlu, C., Bastık, C., Şahin, S. ve Ünlü, C. (2013). Beden Eğitimi öğretmenlerinin bilgisayar kullanım yeterlikleri ve tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(4).
  • Gürbüztürk, O., Demir, O., Karadağ, M. ve Demir, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin öz-yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, International PeriodicalfortheLanguages, Literature and History of Turkishor Turkic,10(11), 787-810.
  • Gürcan, A. (2005). Bilgisayar özyeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. EurasianJournal of EducationalResearch (EJER). Sayı 19.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, içinde( s. 59). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özden, M. Y., Çağıltay, K. ve Çağıltay, N. E. (2004). Teknoloji ve eğitim: Ülke deneyimleri ve Türkiye için dersler. Türkiye’de İnternet Kullanımı Sempozyumu, Ankara.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine birçalışma. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 19, 89-101.
  • Teo, T. (2008). Assessing the computer attitudes of students: An Asian perspective. Computers in Human Behavior, 24(4), 1634-1642.
  • Tınmaz, H. (2004). An assessment of preservice teachers’ technology perception in relation to their subject area. Unpublished Master Thesis. Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş. ve Timur, S. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 165-174.
  • Williams, H.S. ve Kingham, M. (2003). Infusion of Technology Into The Curriculum. Journal of Instructional Psychology, 30(3),178-184.
  • Yılmaz, M., Üredi, L. ve Akbaşlı, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. 9. Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Yılmaz 0000-0001-7412-6368

Lütfi Üredi 0000-0003-1705-1325

Publication Date December 31, 2020
Acceptance Date August 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 32

Cite

APA Yılmaz, M., & Üredi, L. (2020). İlkokul Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Bilgisayar Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 4723-4742. https://doi.org/10.26466/opus.779338