Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de viyola ile ilgili yazılmış lisansüstü tezleri çeşitli değişkenlere göre analiz ederek daha sonra yapılacak çalışmalara katkıda bulunmaktır. Araştırmada YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında bulunan ve tam metin erişime açılmasına izin verilen 81 adet lisansüstü tez doküman incelemesi tekniği ile analiz edilmiştir. Tezler; tür, üniversite, enstitü, konu ve yazıldıkları yıllara göre ele alınmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; tezlerin, 56’sı yüksek lisans, 19’u sanatta yeterlik ve 6’sı da doktora tezidir. Tezlerin en fazla yazıldığı üniversitelerin Gazi Üniversitesi ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi olduğu, enstitü bazında en çok Sosyal Bilimler Enstitüsünde en az ise Fen Bilimleri Enstitüsünde yazıldığı, en fazla çalışmanın 2019 yılında yapıldığı, 2017-2020 yılları arası viyola ile ilgili yazılan lisansüstü tezlerin sayısının 21 adet olduğu görülmüştür. Doktora tezlerinin hepsinin “Eğitim” konusunda olduğu ve Sanatta Yeterlik tezlerinin en fazla oranla “Eser İnceleme” konusunda olduğu saptanmıştır. Viyola literatürüne kaynak ve bakış açısı sağlayacağı düşünüldüğünden bu araştırmanın türünde çalışmaların tekrarlanması ve viyola ile ilgili yazılmış makalelerin incelenmesine yönelik çalışmaların da yapılması önerilmiştir.
Akyürek, S. (2004). Müzik tarihinde viyolanın yeri ve önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Alyörük, G. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezler: Bir bibliyografya çalışması. Balıkesir
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(35), 55-79. Doi:https://doi.org/10.31795/baunsobed.645333
Başdan, F. (2008). Keman eğitimi ve viyola eğitimi arasındaki benzerlikler ve farklılıkların karşılaştırmalı
araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Baykal, Ç. (2012). Lisansüstü programlarda keman ve viyola eğitimi veren öğretim elemanlarının çalgı
pedagojisi ders içeriğine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lsans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Benian, A.B. (2019). Viyola için bestelenmiş ve kemandan transkripsiyonu yapılmış başlıca etüt kitapları
üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Bilginer, M. (2001). Çalgı eğitiminde keman eğitimi ile viyola eğitiminin özdeşleştirilmesi. Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
Birel, A.S. ve Qader, H.M. (2017). Türkiye’de Kontrbas Konusunda Yazılmış Lisansüstü Tezler Üzerine Durum
Tespiti. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1416-1439.
Doi:http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.50
Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisanüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic
Social Science Studies, 38, 445-462. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3035
Delikara, A. (2019). Türkiye’de müzik teknolojileri alanında yazılmış lisanüstü tezler. Ekev Akademi Dergisi, 23
(79), 1-16. Doi:http://dx.doi.org/10.17753/Ekev1108
Demirbatır, R.E. (2001). Yaylı çalgılar yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19(1). 143-150. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16676/173254
adresinden erişilmiştir.
Kaptanoğlu E. ve Çanakçı. P. (2015). Türkiye’de vokal müzikte piyano eşlik alanında yapılmış yüksek lisans,
doktora ve sanatta yeterlik tezleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 198-206.
Doi:https://doi.org/10.17755/esosder.20305
Kumtepe, D.G. (2019). Keman çalan öğrencilerin viyola çalabilme durumları ve bu durumun viyola
eğitiminde kullanılabilirliği. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Ligeti, G. (2001). Sonata for solo viola. 08.08.2020 tarihinde
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3037282/mod_folder/content/0/Gyorgy%20Ligeti%20-
%20Sonata%20for%20viola%20solo.pdf?forcedownload=1 adresinden erişilmiştir.
Okay, H. ve Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve viyolada ton üretimi. JRET - Eğitim ve Öğretim Araştırma Dergisi.
2(1), 274-283. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/29a._hakan_okay.pdf adresinden erişilmiştir.
Orhan, Ş.Y. (2011). Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tezleri.
Kastamonu Eğitim Dergisi 20(2) 701-716. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/48697/619557
adresinden erişilmiştir.
Orhan, Ş.Y. ve Tunca, B.E. (2014). Türkiye’de oda müziği alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta
yeterlik tezleri. Folklor/edebiyat, 20 (80) 207-219. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fe/issue/26057/274479
adresinden erişilmiştir.
Özay, S. (2017). Türkiye’de kabak kemane üzerine yapılmış tezlerin incelenmesi. 4. Türk Dünyası
Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 647-652.
Özkarar, G. (2017). Tarihsel süreçte gelişen viyola ekolleri. İstanbul:Hiperlink yayınları.
Öztürk, F. ve Özay, S. (2008). Keman ve viyola eğitiminde kullanılan Mazas special etudes Op.36 metodunun
sağ ve sol el teknikleri yönünden incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (3).
http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/pub/issue/6746/90702 adresinden erişilmiştir.
Puy, G. (2020). Bilimsel araştırma nedir? https://www.iienstitu.com/blog/bilimsel-arastirma-nedir
adresinden 13.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
Sonsel, Ö.B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 47. 340-359. Doi: https://doi.org/10.21764/maeuefd.403244
Şekerkaran, K. (1997). Viola. Filarmoni Sanat, 144, 31-33.
Tebiş, C. ve Okay, H. H. (2013). Türkiye’de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü
tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science
Education. 2(2), 11-20.
Toptaş, B. (2013). Türkiye’de piyano üzerine yapılmış lisansüstü çalışmalar. İnternational Journal of Social
Science Studies, 6(3), 715-728. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS710
Varış, Y.A. (2002). Viyola ve kemanın benzer ve farklı özelliklerinin fiziki ve teknik kullanım açısından
incelenmesi ve bu özelliklerin ortaya çıkardığı ilişkilerin viyola eğitimine yansıması. Yüksek lisans tezi. Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Varış, Y.A. (2012). Türkiye’de viyola üzerine yazılmış lisansüstü tezlerin analizi. The Journal of Academic Social
Science Studies, 5(8), 1247-1260. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/jasss_484
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Yılmaz, C. (2017). Viyolanın 9.yüzyıldan günümüze gelişimi ve Andrea AMATİ’nin viyola formuna getirdiği
yenilikler. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
Graduate Theses and Dissertations Written About The Viola in Turkey
Year 2020,
Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 6344 - 6361, 31.12.2020
The aim of this research is to contribute to future studies by analyzing the graduate theses and dissertations written about the Viola in Turkey according to various variables. 81 graduate theses and dissertations in CoHE Thesis Center database, which are allowed for full text access, have been analyzed using the document review technique. Theses and dissertations are handled according to the type, university, institute, subject and year they were written. According to the results of the research, 56 of the theses and dissertations are Master's Degree theses, 19 are Proficiency in Art theses and 6 are Doctoral dissertations. It was observed that the highest number of theses and dissertations were made in Gazi University and Mimar Sinan Fine Arts University, on institute basis, the most were studied in Institute of Social Sciences and the least in Institute of Science, the most were studied in 2019 and the number of graduate theses (and dissertations) written about the Viola between 2017-2020 was 21. It was determined that all doctoral dissertations were on "Education" and Proficiency in Art theses were mostly on "Work Analysis". As it is thought that it will provide a source and perspective to the Viola literature, it is suggested that studies in this type of research should be repeated and studies of examining the articles written about the Viola should also be carried out.
Akyürek, S. (2004). Müzik tarihinde viyolanın yeri ve önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Alyörük, G. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezler: Bir bibliyografya çalışması. Balıkesir
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(35), 55-79. Doi:https://doi.org/10.31795/baunsobed.645333
Başdan, F. (2008). Keman eğitimi ve viyola eğitimi arasındaki benzerlikler ve farklılıkların karşılaştırmalı
araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Baykal, Ç. (2012). Lisansüstü programlarda keman ve viyola eğitimi veren öğretim elemanlarının çalgı
pedagojisi ders içeriğine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lsans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Benian, A.B. (2019). Viyola için bestelenmiş ve kemandan transkripsiyonu yapılmış başlıca etüt kitapları
üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Bilginer, M. (2001). Çalgı eğitiminde keman eğitimi ile viyola eğitiminin özdeşleştirilmesi. Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
Birel, A.S. ve Qader, H.M. (2017). Türkiye’de Kontrbas Konusunda Yazılmış Lisansüstü Tezler Üzerine Durum
Tespiti. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1416-1439.
Doi:http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.50
Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisanüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic
Social Science Studies, 38, 445-462. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3035
Delikara, A. (2019). Türkiye’de müzik teknolojileri alanında yazılmış lisanüstü tezler. Ekev Akademi Dergisi, 23
(79), 1-16. Doi:http://dx.doi.org/10.17753/Ekev1108
Demirbatır, R.E. (2001). Yaylı çalgılar yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19(1). 143-150. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16676/173254
adresinden erişilmiştir.
Kaptanoğlu E. ve Çanakçı. P. (2015). Türkiye’de vokal müzikte piyano eşlik alanında yapılmış yüksek lisans,
doktora ve sanatta yeterlik tezleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 198-206.
Doi:https://doi.org/10.17755/esosder.20305
Kumtepe, D.G. (2019). Keman çalan öğrencilerin viyola çalabilme durumları ve bu durumun viyola
eğitiminde kullanılabilirliği. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Ligeti, G. (2001). Sonata for solo viola. 08.08.2020 tarihinde
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3037282/mod_folder/content/0/Gyorgy%20Ligeti%20-
%20Sonata%20for%20viola%20solo.pdf?forcedownload=1 adresinden erişilmiştir.
Okay, H. ve Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve viyolada ton üretimi. JRET - Eğitim ve Öğretim Araştırma Dergisi.
2(1), 274-283. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/29a._hakan_okay.pdf adresinden erişilmiştir.
Orhan, Ş.Y. (2011). Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tezleri.
Kastamonu Eğitim Dergisi 20(2) 701-716. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/48697/619557
adresinden erişilmiştir.
Orhan, Ş.Y. ve Tunca, B.E. (2014). Türkiye’de oda müziği alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta
yeterlik tezleri. Folklor/edebiyat, 20 (80) 207-219. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fe/issue/26057/274479
adresinden erişilmiştir.
Özay, S. (2017). Türkiye’de kabak kemane üzerine yapılmış tezlerin incelenmesi. 4. Türk Dünyası
Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 647-652.
Özkarar, G. (2017). Tarihsel süreçte gelişen viyola ekolleri. İstanbul:Hiperlink yayınları.
Öztürk, F. ve Özay, S. (2008). Keman ve viyola eğitiminde kullanılan Mazas special etudes Op.36 metodunun
sağ ve sol el teknikleri yönünden incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (3).
http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/pub/issue/6746/90702 adresinden erişilmiştir.
Puy, G. (2020). Bilimsel araştırma nedir? https://www.iienstitu.com/blog/bilimsel-arastirma-nedir
adresinden 13.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
Sonsel, Ö.B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 47. 340-359. Doi: https://doi.org/10.21764/maeuefd.403244
Şekerkaran, K. (1997). Viola. Filarmoni Sanat, 144, 31-33.
Tebiş, C. ve Okay, H. H. (2013). Türkiye’de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü
tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science
Education. 2(2), 11-20.
Toptaş, B. (2013). Türkiye’de piyano üzerine yapılmış lisansüstü çalışmalar. İnternational Journal of Social
Science Studies, 6(3), 715-728. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS710
Varış, Y.A. (2002). Viyola ve kemanın benzer ve farklı özelliklerinin fiziki ve teknik kullanım açısından
incelenmesi ve bu özelliklerin ortaya çıkardığı ilişkilerin viyola eğitimine yansıması. Yüksek lisans tezi. Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Varış, Y.A. (2012). Türkiye’de viyola üzerine yazılmış lisansüstü tezlerin analizi. The Journal of Academic Social
Science Studies, 5(8), 1247-1260. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/jasss_484
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Yılmaz, C. (2017). Viyolanın 9.yüzyıldan günümüze gelişimi ve Andrea AMATİ’nin viyola formuna getirdiği
yenilikler. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
Özay, S. (2020). Türkiye’de Viyola Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezler. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 6344-6361. https://doi.org/10.26466/opus.784467