Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Sürecinde Gösterdikleri Dönüt ve Düzeltme Davranışları

Year 2020, Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 6150 - 6166, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.825157

Abstract

Öğretim sürecinin verimli bir şekilde sürdürülmesinin ana sorumlusu olan öğretmen ve öğretmen davranışlarının niteliği kritik önem taşımaktadır. Öğretim süreci başarıya odaklanmayı gerektiren planlı ve profesyonel bir süreçtir. Öğretmenin bu süreci profesyonel şekilde yürütmesi ve ortaya çıkabilecek öğretimsel sorunlarla başa çıkabilmesi için sergilemesi gereken davranışlardan biri de dönüt ve düzeltme davranışlarıdır. Bu davranışlar, yanlış ve eksik öğrenmelerin zamanında belirlenip giderilerek sonraki öğrenmelerin niteliği açısından önemlidir. Bu araştırma, sınıf öğretmeni adaylarının bakış açısından sınıf öğretmenlerinin dönüt ve düzeltme davranışlarını hangi durumlarda ve nasıl gösterdiklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Söz konusu amaç doğrultusunda tasarlanan araştırma, 2018-2019 bahar döneminde açık uçlu 2 sorudan oluşan anket ile 22 sınıf öğretmeni adayından elde edilen verilere dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Betimsel araştırma yöntemlerinden tarama yönteminin benimsendiği araştırmada elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin genel olarak dönüt ve düzeltme davranışlarını gösterme eğiliminde olduğu belirlenmiştir. Ancak sınıfların kalabalık olması, konuların yoğunluğu ve öğrencilerden kaynaklı özel durumların öğretmenlerin süreç organizasyonunu zorlaştırdığı belirlenmiş, ulaşılan sonuçlara dayalı bazı öneriler sunulmuştur.

References

  • Beydoğan, H. Ö. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik dönüt-düzeltme algı ölçeği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 297-314.
  • Bloom, B. S. (2016). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Pegem.
  • Cole, P. G. ve Chan, L. K. S. (1994). Teaching principles and practice. Australia: Prentice Hall.
  • Çalışkan, M. (2015). Etkili dönüt verme yolları. Turkish Studies, 11 (10), 417-430.
  • Demirel, Ö. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Erişen, Y. (1997). Öğretim elemanlarının dönüt ve düzeltme davranışlarını yerine getirme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(3), 45-61.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım.
  • Gökalp, M. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Gözütok, F. D. (2000). Öğretmenliğimi geliştiriyorum. Ankara: Siyasal.
  • Hoşgörür, V. (2006). İletişim. Sınıf Yönetimi . (Ed: Z. Kaya), 149-179. Ankara: Pegem
  • Kuran, K. (2005). Sınıfta öğrenme-öğretme sürecinin yönetimi. Sınıf Yönetimi (Ed: M. Şişman ve S. Turan), 77- 101. Ankara: Pegem.
  • Ocak, G. (2017). Doğrudan öğretim için öğretim stratejileri. Etkili Öğretim Yöntemleri. (Çev. Ed: M. B. Acat), 252-283. Ankara: Nobel.
  • Oral, B. (2000). Öğretmen adaylarının algılarına göre ilköğretim sınıf öğretmenlerinin dönüt ve düzeltme davranışları. Eğitim Araştırmaları, 2, 59-64.
  • Özçelik, D. A. (1987). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: ÖSYM Yayınları No: 8.
  • Öztürk, H. K. (2019). Araştırma modelleri ve türleri. Eğitimde Araştırma Yöntemleri. (Ed: K. Yılmaz ve R. S. Arık), 75-100. Ankara: Pegem.
  • Sarıtaş, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin dönüt ve düzeltme davranışlarını kullanma düzeyleri. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Bildiri Özetleri, 322-354. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Sönmez, V. (1994). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
  • Topal, T. (1999). İlköğretim birinci kademe öğrenme-öğretme sürecinde öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme tekniklerini etkin kullanabilme düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.

Feedback And Correctıon Behavıor Of The Classroom Teachers During The Teachıng Process From The Perspective Of The Teacher Candidates

Year 2020, Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 6150 - 6166, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.825157

Abstract

The quality of teacher and teacher behavior, which is the main responsibility for the efficient maintenance of the teaching process, is of critical importance. The teaching process is a planned and professional process that requires a focus on success. One of the behaviors that the teacher must exhibit in order to carry out this process professionally and to cope with the instructional problems that may arise is feedback and correction behavior. These behaviors are important in terms of the quality of subsequent learning by identifying and eliminating incorrect and incomplete learning on time. This study aims to determine in which situations and how classroom teachers show their feedback and correction behavior from the perspective of prospective classroom teachers. The research, designed in line with the aforementioned purpose, was carried out based on the data obtained from 22 classroom teacher candidates with a questionnaire consisting of 2 open-ended questions in the spring term of 2018-2019. The data obtained in the research, in which the scanning method, one of the descriptive research methods, was adopted, was analyzed through descriptive and content analysis.
As a result of the research, it was determined that classroom teachers generally tend to show feedback and correction behaviors. However, it was determined that the crowded classes, the density of the subjects and the special situations caused by the students made the process organization of the teachers difficult, and some suggestions were made based on the results.

References

  • Beydoğan, H. Ö. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik dönüt-düzeltme algı ölçeği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 297-314.
  • Bloom, B. S. (2016). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Pegem.
  • Cole, P. G. ve Chan, L. K. S. (1994). Teaching principles and practice. Australia: Prentice Hall.
  • Çalışkan, M. (2015). Etkili dönüt verme yolları. Turkish Studies, 11 (10), 417-430.
  • Demirel, Ö. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Erişen, Y. (1997). Öğretim elemanlarının dönüt ve düzeltme davranışlarını yerine getirme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(3), 45-61.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım.
  • Gökalp, M. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Gözütok, F. D. (2000). Öğretmenliğimi geliştiriyorum. Ankara: Siyasal.
  • Hoşgörür, V. (2006). İletişim. Sınıf Yönetimi . (Ed: Z. Kaya), 149-179. Ankara: Pegem
  • Kuran, K. (2005). Sınıfta öğrenme-öğretme sürecinin yönetimi. Sınıf Yönetimi (Ed: M. Şişman ve S. Turan), 77- 101. Ankara: Pegem.
  • Ocak, G. (2017). Doğrudan öğretim için öğretim stratejileri. Etkili Öğretim Yöntemleri. (Çev. Ed: M. B. Acat), 252-283. Ankara: Nobel.
  • Oral, B. (2000). Öğretmen adaylarının algılarına göre ilköğretim sınıf öğretmenlerinin dönüt ve düzeltme davranışları. Eğitim Araştırmaları, 2, 59-64.
  • Özçelik, D. A. (1987). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: ÖSYM Yayınları No: 8.
  • Öztürk, H. K. (2019). Araştırma modelleri ve türleri. Eğitimde Araştırma Yöntemleri. (Ed: K. Yılmaz ve R. S. Arık), 75-100. Ankara: Pegem.
  • Sarıtaş, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin dönüt ve düzeltme davranışlarını kullanma düzeyleri. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Bildiri Özetleri, 322-354. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Sönmez, V. (1994). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
  • Topal, T. (1999). İlköğretim birinci kademe öğrenme-öğretme sürecinde öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme tekniklerini etkin kullanabilme düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Temel Topal 0000-0002-6210-816X

Publication Date December 31, 2020
Acceptance Date December 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı

Cite

APA Topal, T. (2020). Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Sürecinde Gösterdikleri Dönüt ve Düzeltme Davranışları. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 6150-6166. https://doi.org/10.26466/opus.825157