Sinema, toplumun içerisinde yaşayan bir sanat olarak yaşadığı toplumdaki eğilimleri, ideolojik kodları ve hassasiyetleri gösterme potansiyeline sahip, ideolojik bir sanattır. Bu perspektiften yola çıkılarak Film Sanatının içerisinde çok boyutlu şekillerde duran söylemsel kodları ve ideolojik orijinleri, sosyokültürel bağlamda, eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme fırsatı vardır. Bu noktada filmlerdeki ırkçı söylemlere de, eleştirel söylem analizi yöntemini kullanarak ve söylemsel kodları sosyokültürel bağlamda analiz ederek çözümlemeye gitmek mümkündür.Toplumun içerisinde aktif olarak üretilen “ırkçı söylem” kodlarının filmlerle de ne şekilde desteklendiğini, Fairclough’un sosyokültürel bağlamı ve çok boyutlu yorum sürecini temel alarak yol gösterdiği eleştirel söylem çözümlemesiyle “Elite” dizi filmi özelinde göstermek çalışmanın amacıdır. Filmlerdeki ideolojik ve ırkçı kodların çözümlemeleri sadece eleştirel söylem analizi kullanmakla yetinilmeyip aynı zamanda sinematik kodların da bu ırkçı söylemlere ne şekilde destek olduğunu göstermek amacıyla sinematografik analiz yöntemi de çalışmaya eklenmiştir. Etnik ayrımcılığa dayalı filmsel kodların sinematik yapının içine ne şekilde estetize edilerek eklemlendiğini bahsi geçen iki analiz yöntemiyle açığa kavuşturarak literatüre katkıda bulunmaya çalışılmıştır.
Cinema is an ideological art that has the potential to show the tendencies, ideological codes and sensitivities in the society it lives in as a living art in society. Based on this perspective, there is an opportunity to analyze the discursive codes and ideological origins in the multidimensional forms within the Film Art in a sociocultural context with a critical perspective. At this point, it is possible to go to the racist discourses in the films, by using the critical discourse analysis method and analyzing the discursive codes in a sociocultural context.It is the aim of the study to show how "racist discourse" codes produced actively in the society are supported with films, "Elite" series with critical discourse analysis based on Fairclough's sociocultural context and multidimensional interpretation process. The analysis of the ideological and racist codes in the movies was added not only to the use of critical discourse analysis, but also to the "Cinematographic Analysis" method to show how cinematic codes support these racist discourses. It has been tried to contribute to the literature by revealing how the filmic codes based on ethnic discrimination are aesthetized and articulated into the cinematic structure with the aforementioned two analysis methods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2021 |
Acceptance Date | January 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 34 |