The purpose of the present study is to bibliometrically investigate and evaluate the articles published on “socioscientific issues” between the years 1994 and 2019. To this end, it was attempted to determine the countries having the highest number of publications and the collaboration between them, the researchers having the highest number of publications and citations and the collaboration between them, the keywords most frequently used and the journals with the highest publication and citation. The data source of the present study consists of the articles (n: 372) found in the Web of Science (WoS) database. The analysis of the collected data was made with bibliometric mapping in VOSviewer 1.6.15 program. As a result of the study, the countries making the highest number of publications on socioscientific issues (SSI) were found to be the USA, Turkey, and Sweden, respectively. Turkey and the USA (United State of America) were found to come to the fore in terms of both the number of publications and strong cooperation. The authors Zeidler D. L. and Sadler T. D. with the highest number of publications were found to have strong links with the researchers working in the field of SSI and co-authored some articles. Moreover, the keywords found to be used the most frequently in the articles are argumentation, nature of science, science education, decision-making, environmental education, and reasoning.
Araştırmanın amacı, “sosyobilimsel konular” üzerine 1994-2019 yılları arasında yayınlanan makaleleri bibliyometrik açıdan inceleyerek değerlendirmektir. Bu amaçla en fazla yayın sayısına sahip ülkeler ve aralarındaki iş birlikleri, en fazla yayın ve atıf sayısına sahip araştırmacılar ile aralarındaki işbirlikleri, en fazla kullanılan anahtar kelimeler, en yüksek yayın ve atıf sayısına sahip dergiler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını, Web of Science (WoS) veri tabanındaki araştırmalar oluşturmaktadır. Veri analizleri ise, VOSviewer 1.6.15 programı kullanılarak bibliyometrik haritalama ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda sosyobilimsel konular alanında en fazla yayın yapan üç ülke sırasıyla Amerika, Türkiye ve İşveç’tir. Araştırma sonucunda, Amerika ve Türkiye hem yayın sayısı hem de güçlü iş birlikteliği açısından dikkat çekmektedir. En fazla yayın sayısına sahip Zeidler D. L. ve Sadler T. D isimli yazarların, sosyobilimsel konular alanında çalışan araştırmacılar ile güçlü bağlantıya sahip oldukları ve ortak yayınlar yaptığı belirlenmiştir. Ayrıca sosyobilimsel konulardaki makalelerde, sosyobilimsel konular, argümantasyon, bilimin doğası, fen eğitimi, karar verme, çevre eğitimi ve muhakeme en fazla kullanılan anahtar kelimelerdir. Sosyobilimsel konular alanında en fazla yayın, atıf ve bağlantı gücü potansiyeline “international journal of science education ve Journal of research in science teaching” isimli dergiler sahiptir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | March 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 36 |