The European Union is the most important political and social integration of the 20th century. EU member countries have worked to develop common policies not only in the field of economy, but also in social, cultural, political and educational fields. In the European Union member countries, foreign language teaching is one of the most important topics in the field of education. European Union accepted Turkey as a candidate country in the enlargement process. With Turkey’s full EU membership process which started in 2005, importance of foreign language education increased in all educational institutions in Turkey. Ministry of National Education and Universities have carried out and implemented studies on pre-school language education, curriculum, language teaching methods, and foreign language teacher education within the scope of language education. Undoubtedly, academic studies on foreign language teaching play an active role for a successful language education. In this study, how Turkey's EU membership process is reflected in the doctoral theses on foreign language education published in 1987-2017 and how the research topics in doctoral theses changed with the start of the membership process were investigated. Document analysis technique was used in the research. Since the universe was used as a sample in the study, it is a study of complete inventory. 58 doctoral theses were examined. They were analyzed in terms of titles. Practical and concrete proposals related to foreign language teaching in Turkey were presented in accordance with the results obtained in the light of findings of the research. The study shows that with the effect of the Turkey’s accession process to European Union full membership, research topics in doctoral dissertations have changed and focal points in PhD theses were determined as foreign language teaching, Creative writing skills, Creative thinking skills, Understanding By Design, Mobile Multimedia Support,Web based Foreign Language Teaching,Detailing Theory, Intercultural Communication.
Avrupa Birliği, 20.yüzyılın en önemli siyasi ve sosyal entegrasyonudur. AB üyesi ülkeler, sadece ekonomi alanında değil, sosyal, kültürel ve siyasal ve eğitim alanlarında ortak politikalar geliştirmek için çalışmalar yürütmüşlerdir. Avrupa Birliği üyesi ülkelerde, yabancı dil öğretimi, eğitim alanındaki en önemli başlıklardan biridir. Avrupa Birliği genişleme sürecine Türkiye’yi de aday ülke olarak kabul etmiştir.2005 yılında başlayan AB tam üyelik süreci ile beraber Türkiye’deki tüm eğitim kurumlarında yabancı dil eğitimine önem artmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı ve Yüksek Öğretim Kurumuna bağlı Üniversiteler, dil eğitimi kapsamında, okul öncesi dil eğitimi, müfredat, dil öğretim metodları, yabancı dil öğretmeni eğitimi başlıklarında çalışmalar yapmış ve hayata geçirmişlerdir. Yabancı dil öğretimi konusunda yapılan akademik çalışmalar, hiç şüphesiz, başarılı bir dil eğitimi için etkin rol oynamaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’nin AB üyelik sürecinin Türkiye’de yabancı dil eğitimi üzerine 1987-2017 arası yapılan doktora tezlerine nasıl yansıdığı, tezlerdeki konuların üyelik sürecinin başlanması ile nasıl değişiklik gösterdiği araştırılmıştır. Araştırma’da doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmada evren, örneklem olarak kullanıldığından, araştırma bir tam sayım çalışmasıdır. 58 doktora tezi incelenmiştir. Tezler, araştırma konuları açısından incelenmiştir. Analizler doğrultusunda sonuçlar tartışılıp elde edilen bulguların ışığında Türkiye’deki yabancı dil öğretimi ile ilgili araştırma ve uygulamaya dönük somut öneriler sunulmuştur. Bu çalışma, Avrupa Birliği tam üyelik sürecinde yabancı dil öğretimi ile ilgili doktora tezlerinde araştırma alanları değişmiş ve odaklanılan konuların, yaratıcı düşünme ve yazma becerileri, Anlama temelli Tasarım, Taşınabilir Multimedia desteği, Web tabanlı Yabancı Dil Öğretimi, Ayrıntılama Teorisi, kültürlerarası iletişim olduğunu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Acceptance Date | February 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 39 |