Erken müdahale; yaşıtlarının gelişim düzeyinden farklı gelişim gösteren, risk grubunda olarak değerlendirilen, 0-3 yaş çocuk ve ailelerine yönelik geliştirilen, multidisipliner bir yaklaşımla gelişimsel destek uygulamalarını kapsayan hizmetlerdir. Bu çalışmada; gelişimsel odaklı erken müdahale programı çerçevesinde 17 aylık bir bebeğe ev merkezli erken müdahale uygulamaları yapılmıştır ve bu uygulamaların etkisi değerlendirilmiştir. Bu çalışmada her hafta aileye çocuğun yetersiz olduğu becerilere yönelik hedefler verilmiş; ailenin evde çocukla uygulama yapmaları desteklenmiş ve her hafta aileyle birlikte programın süreci değerlendirilmiştir. Uygulamalara başlamadan önce ve sonra çocuğa Denver II Gelişim Tarama Envanteri ile Portage Gelişim Ölçeği uygulanmıştır. Gelişimsel odaklı ev merkezli erken müdahale sonucunda; çocukta sosyal, bilişsel, özbakım ve özellikle psikomotor gelişim alanlarında artış olmuştur. Erken müdahale sonunda bebeğin el sallama, bir nesneyi bir başka yere aktarabilme, göz kontağı kurarak iletişim kurma, ismine tepki verme, dikkatini gösterilen nesneye verebilme, büyük parçalı yapbozları dizme gibi uygulamaları yapmaya başladığı belirlenmiştir. Ayrıca ön değerlendirmelerde çocuğuyla nasıl oyun oynayacağını ve çocuğunun gelişimsel dönemlerde neler yapabileceği konusunda yetersiz olan anne babanın, erken müdahale uygulamaları sonunda katılımcı ve özgüvenli oldukları gözlenmiştir.
Early intervention refers to a multidisciplinary approach to developmental support services developed for children aged 0-3 who are considered to be in the risk group and tend to develop differently from their peers' development level. In this study, home-centered early intervention was applied to a 17-month-old toddler within the framework of a developmentally focused early intervention program, and the effects of these practices were evaluated respectively. Denver-II Developmental Screening Inventory and Portage Developmental Scale were applied to the child before and after the program. As a result of developmentally focused and home-based early intervention, there has been an increase in the social, cognitive, self-care, and especially psychomotor developmental domains of the child. We revealed that the toddler started to perform applications such as waving hands, transferring an object to another place, communicating by making eye contact, reacting to his name being called, being able to pay attention to the object shown, and layering the puzzles. In addition, in the preliminary evaluations, we observed that the parents who were insufficient about how to play games with their children and what their children could do during the developmental stages were found to be participatory and self-confident after the early intervention applications.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2021 |
Acceptance Date | June 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı |