Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 111 - 122, 30.06.2020

Abstract

Korsan ürünlerin üretimi ve kullanımı dünya genelinde olduğu gibi Türkiye’de de yaygındır. Bu araştırmada korsan ürünlerden biri olan korsan yazılım ele alınmıştır. Araştırmanın amacı korsan yazılım ve orijinal yazılım için belirlenen fiyatlar baz alınarak tüketicilerin tutumlarını ve orijinal yazılımı tercih etme potansiyellerini ortaya koymaktır. Veriler, Mersin İli’nde ikamet eden toplam 261 katılımcıdan senaryo yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarında tüm katılımcılar bazında, katılımcıların farklı demografik kategorilere göre korsan ve orijinal yazılım kullanma tutumları ve orijinal yazılımı tercih etmedeki fiyat düzeyleri belirlenmiştir.

References

  • Ang, S. H., Cheng, P. S., Lim, E. A., ve Tambyah, S. K. (2001). Spot the difference: Consumer responses towards counterfeits. Journal of Consumer Marketing, 18(3), 219-235.
  • Bloch, P. H., Bush, R. F., ve Campbell, L. (1993). Consumer “Accomplices” in product counterfeiting: A demand side investigation. Journal of Consumer Marketing, 10(4), 27-36.
  • Cheung, W. L., ve Prendergast, G. (2006). Exploring the materialism and conformity motivations of chinese pirated product buyers. Journal of International Consumer Marketing, 18(3), 7-31.
  • Chiu, W., ve Leng, H. K. (2016). Consumers’intention to purchase counterfeit sporting goods in Singapore and Taiwan. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28(1), 23-36.
  • Cordell, V. V., Wongtada, N., ve Kieschnick Jr, R. L. (1996). Counterfeit purchase intentions: Role of lawfulness attitudes and product traits as determinants. Journal of Business Research, 35(1), 41-53.
  • Hamelin, N., Nwankwo, S., ve El Hadouchi, R. (2013). ‘Faking brands’: Consumer responses to counterfeiting. Journal of Consumer Behaviour, 12(3), 159-170.
  • Karahan, M. O. (2018). Dijital korsanlıkta planlı davranış teorisi ve etik kavramının etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Karakaya, M., ve Ulutürk, B. (2011). ABD ve Avrupa Birliği’ne kıyasla Türkiye’deki korsan yazılım kullanım oranı ve farklılıkların analizi. Polis Bilimleri Dergisi, 13(3), 39-60.
  • Karakuş, Ö., ve Sever, M. (2013). Fikir ve sınai mülkiyet suçları ile ödeme odaklı mücadele stratejisi: Kriminolojik bir yaklaşım. Uluslararası Güvenlik ve Terörizm Dergisi, 4(2), 33-52.
  • Karip, F. (2015). Öğretmen adaylarının korsan üretime ilişkin metaforik algıları. Current Research in Education, 1(1), 13-22.
  • Key, T. M., Boostrom Jr, R. E., Adjei, M. T., ve Campbell, D. A. (2013). Watch out: Themes in timepiece communities of counterfeit consumption. Journal of Consumer Behaviour, 12(4), 307-317.
  • Kozar, J. M., ve Marcketti, S. B. (2011). Examining ethics and materialism with purchase of counterfeits. Social Responsibility Journal, 7(3), 393-404.
  • Liu, L. P., ve Fang, W. C. (2003). Ethical decision-making, religious beliefs and software piracy. Asia Pacific Management Review, 8(2), 185-200.
  • Matos, C. A., Ituassu, C. T., ve Rossi, C. A. V. (2007). Consumer attitudes toward counterfeits: A review and extension. Journal of Consumer Marketing, 24(1), 36-47.
  • Norum, P. S., ve Cuno, A. (2011). Analysis of the demand for counterfeit goods. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 15(1), 27-40.
  • Penz, E., Schlegelmilch, B. B., ve Stöttinger, B. (2008). Voluntary purchase of counterfeit products: Empirical evidence from four countries. Journal of International Consumer Marketing, 21(1), 67-84.
  • Phau, I., Prendergast, G., ve Chuen, L. H. (2001). Profiling brand-piracy-prone consumers: An exploratory study in Hong Kong's clothing industry. Journal of Fashion Marketing and Management, 5(1), 45-55.
  • Sancar, İ. V. (2016). Üniversite öğrencileri, mezunları ve öğretim elemanlarının korsan yazılım kullanma eğilimleri ve açık kaynak kodlu yazılımlar hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. Swinyard W. R., Rinne H., ve Kau A. K. ( 1990). The morality of software piracy: A cross-cultural analysis. Journal of Business Ethics, 9(8), 655–664.
  • Tom, G., Garibaldi, B., Zeng, Y., ve Pilcher, J. (1998). Consumer demand for counterfeit goods. Psychology & Marketing, 15(5), 405-421.
  • Uysal, S. E. (2006). Korsan yayıncılığın türk müzik endüstrisine olan etkilerinin popüler kültür açısından değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Veloutsou, C., ve Bian, X. (2008). A cross‐national examination of consumer perceived risk in the context of non‐deceptive counterfeit brands. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 7(1), 3-20.
  • Yaman, E., Erdoğan, Y., ve Ekşi, H. (2008). Bilgisayar kullanıcılarının korsan/kaçak yazılım kullanımı hakkındaki görüşleri. İş Ahlakı Dergisi, 1(2), 61-79.
  • https://www.statista.com/chart/4710/where-the-worlds-fake-goods-originate/
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 111 - 122, 30.06.2020

Abstract

References

  • Ang, S. H., Cheng, P. S., Lim, E. A., ve Tambyah, S. K. (2001). Spot the difference: Consumer responses towards counterfeits. Journal of Consumer Marketing, 18(3), 219-235.
  • Bloch, P. H., Bush, R. F., ve Campbell, L. (1993). Consumer “Accomplices” in product counterfeiting: A demand side investigation. Journal of Consumer Marketing, 10(4), 27-36.
  • Cheung, W. L., ve Prendergast, G. (2006). Exploring the materialism and conformity motivations of chinese pirated product buyers. Journal of International Consumer Marketing, 18(3), 7-31.
  • Chiu, W., ve Leng, H. K. (2016). Consumers’intention to purchase counterfeit sporting goods in Singapore and Taiwan. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28(1), 23-36.
  • Cordell, V. V., Wongtada, N., ve Kieschnick Jr, R. L. (1996). Counterfeit purchase intentions: Role of lawfulness attitudes and product traits as determinants. Journal of Business Research, 35(1), 41-53.
  • Hamelin, N., Nwankwo, S., ve El Hadouchi, R. (2013). ‘Faking brands’: Consumer responses to counterfeiting. Journal of Consumer Behaviour, 12(3), 159-170.
  • Karahan, M. O. (2018). Dijital korsanlıkta planlı davranış teorisi ve etik kavramının etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Karakaya, M., ve Ulutürk, B. (2011). ABD ve Avrupa Birliği’ne kıyasla Türkiye’deki korsan yazılım kullanım oranı ve farklılıkların analizi. Polis Bilimleri Dergisi, 13(3), 39-60.
  • Karakuş, Ö., ve Sever, M. (2013). Fikir ve sınai mülkiyet suçları ile ödeme odaklı mücadele stratejisi: Kriminolojik bir yaklaşım. Uluslararası Güvenlik ve Terörizm Dergisi, 4(2), 33-52.
  • Karip, F. (2015). Öğretmen adaylarının korsan üretime ilişkin metaforik algıları. Current Research in Education, 1(1), 13-22.
  • Key, T. M., Boostrom Jr, R. E., Adjei, M. T., ve Campbell, D. A. (2013). Watch out: Themes in timepiece communities of counterfeit consumption. Journal of Consumer Behaviour, 12(4), 307-317.
  • Kozar, J. M., ve Marcketti, S. B. (2011). Examining ethics and materialism with purchase of counterfeits. Social Responsibility Journal, 7(3), 393-404.
  • Liu, L. P., ve Fang, W. C. (2003). Ethical decision-making, religious beliefs and software piracy. Asia Pacific Management Review, 8(2), 185-200.
  • Matos, C. A., Ituassu, C. T., ve Rossi, C. A. V. (2007). Consumer attitudes toward counterfeits: A review and extension. Journal of Consumer Marketing, 24(1), 36-47.
  • Norum, P. S., ve Cuno, A. (2011). Analysis of the demand for counterfeit goods. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 15(1), 27-40.
  • Penz, E., Schlegelmilch, B. B., ve Stöttinger, B. (2008). Voluntary purchase of counterfeit products: Empirical evidence from four countries. Journal of International Consumer Marketing, 21(1), 67-84.
  • Phau, I., Prendergast, G., ve Chuen, L. H. (2001). Profiling brand-piracy-prone consumers: An exploratory study in Hong Kong's clothing industry. Journal of Fashion Marketing and Management, 5(1), 45-55.
  • Sancar, İ. V. (2016). Üniversite öğrencileri, mezunları ve öğretim elemanlarının korsan yazılım kullanma eğilimleri ve açık kaynak kodlu yazılımlar hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. Swinyard W. R., Rinne H., ve Kau A. K. ( 1990). The morality of software piracy: A cross-cultural analysis. Journal of Business Ethics, 9(8), 655–664.
  • Tom, G., Garibaldi, B., Zeng, Y., ve Pilcher, J. (1998). Consumer demand for counterfeit goods. Psychology & Marketing, 15(5), 405-421.
  • Uysal, S. E. (2006). Korsan yayıncılığın türk müzik endüstrisine olan etkilerinin popüler kültür açısından değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Veloutsou, C., ve Bian, X. (2008). A cross‐national examination of consumer perceived risk in the context of non‐deceptive counterfeit brands. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 7(1), 3-20.
  • Yaman, E., Erdoğan, Y., ve Ekşi, H. (2008). Bilgisayar kullanıcılarının korsan/kaçak yazılım kullanımı hakkındaki görüşleri. İş Ahlakı Dergisi, 1(2), 61-79.
  • https://www.statista.com/chart/4710/where-the-worlds-fake-goods-originate/
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Alaiddin Koşar 0000-0002-5481-403X

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Koşar, A. (2020). TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 111-122.
AMA Koşar A. TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. June 2020;4(1):111-122.
Chicago Koşar, Alaiddin. “TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 4, no. 1 (June 2020): 111-22.
EndNote Koşar A (June 1, 2020) TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 4 1 111–122.
IEEE A. Koşar, “TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 1, pp. 111–122, 2020.
ISNAD Koşar, Alaiddin. “TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 4/1 (June 2020), 111-122.
JAMA Koşar A. TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;4:111–122.
MLA Koşar, Alaiddin. “TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 111-22.
Vancouver Koşar A. TÜKETİCİLERİN KORSAN VE ORİJİNAL YAZILIM KULLANMA NİYETLERİNİN VE ORİJİNAL YAZILIMI TERCİH ETME POTANSİYELLERİNİN FİYAT DEĞİŞKENİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;4(1):111-22.