Research Article
BibTex RIS Cite

Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 16, 30.06.2022

Abstract

Muhasebe alanına genel olarak bakıldığı zaman, hem kamu ve özel işletmeler de hem de serbest meslek erbabı olarak istihdam alanı bulunan geniş bir yelpazeye sahiptir. Ülkemizde de bu alanlarda çalışabilecek bireylere bilgi ve yetenek kazandırılması amacı ile lise, ön lisans, li-sans ve lisansüstü eğitim olanakları bulunmaktadır. Muhasebe eğitimi temelinde hem teorik hem de uygulama içerikli dersleri içermesinin yanında analiz ve yorum yapabilme yeteneğini de öğ-renciye kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın amacı kuşakların tanınması, Z kuşağı öğ-rencilerinin muhasebe eğitimine bakış açısını ve muhasebe eğitiminden beklentilerinin analiz edilerek çıkan bulgular doğrultusunda önerilerde bulunarak eğitimde verimliliğinin arttırılmasına katkıda bulunmaktır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu Adıyaman Üniversitesi ve Adıyaman Meslek Yüksek Okullarında eğitimine devam eden veya mezun olmuş öğrenciler üze-rinde uygulanmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda katılımcıların muhasebe eğitimine ba-kış açısı genellikle olumlu olduğu görülmektedir. Katılımcıların muhasebe eğitiminden beklenti-leri ise analitik düşünme, düşüncesel yeteneklerin zenginleştirilmesi ve bilişsel düşünme kabili-yetini arttırması olduğu görülmektedir.

References

  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile orta-ya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 165-182.
  • Akdoğan, H. (2017). Geçmişten günümüze muhasebe mesleği ve öğretiminde yaşanan geliş-meler, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Ardıç, E. ve Altun, A. (2017). Dijital çağın öğreneni, Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yak-laşımlar Dergisi, 1(11), 12-30.
  • Beyers, R. N. (2009). A five dimensional model for educating the net generation, Educational Technology And Society, 12 (4), 218–227.
  • Binici, H. ve Arı, N. (2004). Mesleki ve teknik eğitimde arayışlar, Gazi Eğitim Fakültesi Der-gisi, 24(3), 383-396.
  • Büyükarıkan, B. ve Büyükarıkan, U. (2016). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan başarıla-rını etkileyen faktörlerin analizi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ens-titüsü Dergisi, 3 (5), 65-79.
  • Çaşut, H. (2019). Muhasebe derslerinde öğretme ve öğrenme sorunu: Sivas Cumhuriyet Üni-versitesi muhasebe öğretim elemanları üzerinde nitel bir araştırma. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Çoşgun, N. (2013). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin motivasyonlarının ve beklentilerinin değerlendirilmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine bağlı meslek yüksekokulla-rında bir uygulama. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversi-tesi, Çanakkale.
  • Erol, M. ve Erkan, G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik BİGA İktisadi ve İdari Birimler Fakülte-sinde bir araştırma, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araş-tırmalar Dergisi, 10(14), 284-301.
  • Işık, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin muhasebe eğitimine olan ilgilerinin araştırılması: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Ma-latya.
  • Kozache, A. N. J. (2020). İşletme lisans öğrencilerinin muhasebe eğitimine bakış açıları ve muhasebe eğitiminden beklentileri: Kerkük Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesinde bir araştırma. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kurnaz, E. (2019). Muhasebe eğitimi alan lisans öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12 (2), 237-254.
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019), Z kuşağı öğrencisini tanımak. 10 Haziran 2021 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/338394987_Z_Kusagi_Ogrencisini_Tanimak , adresinden erişildi.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eği-tim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma, Uluslara-rası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020), Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eği-tim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma, Uluslara-rası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53. Şengüleç, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin (X kuşağı), sosyal bilgiler öğretmen aday-larının (Y kuşağı) ve 8. sınıf öğrencilerinin (Z kuşağı) 21. yüzyıl becerilerine bakışı. Ya-yınlanmış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Taşlıbeyaz, E. (2019). Z kuşağı ile ilgili araştırma eğilimlerinin ve eğitime yönelik katkılarının analizi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 715-729.
  • Tosunoğlu, B., Cengiz, S. ve Anadolu, Z. (2018). Uluslararası muhasebe eğitimi standartları kapsamında muhasebe eğitiminin Türkiye’deki akademisyenler ve muhasebe meslek mensupları açısından incelenmesi, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri DERGİSİ, 5(2), 179-192.
  • Turan, E. (2019). Muhasebe eğitiminde ters yüz edilmiş sınıf yöntemi: orta dereceli eğitim ku-rumu ve Z kuşağı üzerinde bir uygulama. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Uzun, F. (2018). Muhasebe eğitimi ve ara eleman istihdam sorunu: meslek mensubunun bakış açısıyla teknik lise ve Anadolu Meslek Liseleri üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Zai̇f, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders program-larının önemi: Türkiye’de bir inceleme, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 16, 30.06.2022

Abstract

References

  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile orta-ya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 165-182.
  • Akdoğan, H. (2017). Geçmişten günümüze muhasebe mesleği ve öğretiminde yaşanan geliş-meler, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Ardıç, E. ve Altun, A. (2017). Dijital çağın öğreneni, Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yak-laşımlar Dergisi, 1(11), 12-30.
  • Beyers, R. N. (2009). A five dimensional model for educating the net generation, Educational Technology And Society, 12 (4), 218–227.
  • Binici, H. ve Arı, N. (2004). Mesleki ve teknik eğitimde arayışlar, Gazi Eğitim Fakültesi Der-gisi, 24(3), 383-396.
  • Büyükarıkan, B. ve Büyükarıkan, U. (2016). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan başarıla-rını etkileyen faktörlerin analizi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ens-titüsü Dergisi, 3 (5), 65-79.
  • Çaşut, H. (2019). Muhasebe derslerinde öğretme ve öğrenme sorunu: Sivas Cumhuriyet Üni-versitesi muhasebe öğretim elemanları üzerinde nitel bir araştırma. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Çoşgun, N. (2013). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin motivasyonlarının ve beklentilerinin değerlendirilmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine bağlı meslek yüksekokulla-rında bir uygulama. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversi-tesi, Çanakkale.
  • Erol, M. ve Erkan, G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik BİGA İktisadi ve İdari Birimler Fakülte-sinde bir araştırma, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araş-tırmalar Dergisi, 10(14), 284-301.
  • Işık, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin muhasebe eğitimine olan ilgilerinin araştırılması: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Ma-latya.
  • Kozache, A. N. J. (2020). İşletme lisans öğrencilerinin muhasebe eğitimine bakış açıları ve muhasebe eğitiminden beklentileri: Kerkük Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesinde bir araştırma. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kurnaz, E. (2019). Muhasebe eğitimi alan lisans öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12 (2), 237-254.
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019), Z kuşağı öğrencisini tanımak. 10 Haziran 2021 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/338394987_Z_Kusagi_Ogrencisini_Tanimak , adresinden erişildi.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eği-tim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma, Uluslara-rası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020), Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eği-tim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma, Uluslara-rası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53. Şengüleç, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin (X kuşağı), sosyal bilgiler öğretmen aday-larının (Y kuşağı) ve 8. sınıf öğrencilerinin (Z kuşağı) 21. yüzyıl becerilerine bakışı. Ya-yınlanmış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Taşlıbeyaz, E. (2019). Z kuşağı ile ilgili araştırma eğilimlerinin ve eğitime yönelik katkılarının analizi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 715-729.
  • Tosunoğlu, B., Cengiz, S. ve Anadolu, Z. (2018). Uluslararası muhasebe eğitimi standartları kapsamında muhasebe eğitiminin Türkiye’deki akademisyenler ve muhasebe meslek mensupları açısından incelenmesi, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri DERGİSİ, 5(2), 179-192.
  • Turan, E. (2019). Muhasebe eğitiminde ters yüz edilmiş sınıf yöntemi: orta dereceli eğitim ku-rumu ve Z kuşağı üzerinde bir uygulama. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Uzun, F. (2018). Muhasebe eğitimi ve ara eleman istihdam sorunu: meslek mensubunun bakış açısıyla teknik lise ve Anadolu Meslek Liseleri üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Zai̇f, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders program-larının önemi: Türkiye’de bir inceleme, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Fatma Delice 0000-0001-9599-3954

Yasemin Ezin 0000-0001-8068-6927

Early Pub Date June 30, 2022
Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Delice, F., & Ezin, Y. (2022). Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-16.
AMA Delice F, Ezin Y. Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. June 2022;6(1):1-16.
Chicago Delice, Fatma, and Yasemin Ezin. “Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6, no. 1 (June 2022): 1-16.
EndNote Delice F, Ezin Y (June 1, 2022) Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6 1 1–16.
IEEE F. Delice and Y. Ezin, “Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 1–16, 2022.
ISNAD Delice, Fatma - Ezin, Yasemin. “Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6/1 (June 2022), 1-16.
JAMA Delice F, Ezin Y. Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022;6:1–16.
MLA Delice, Fatma and Yasemin Ezin. “Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, 2022, pp. 1-16.
Vancouver Delice F, Ezin Y. Z KUŞAĞININ MUHASEBE EĞİTİMİNE BAKIŞ AÇISI VE MUHASEBE EĞİTİMİNDEN BEKLENTİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022;6(1):1-16.