Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Pregnancy Training on The Levels of Anxiety and Depression of the Mother and Father

Yıl 2019, Cilt: 41 Sayı: 1, 23 - 30, 01.01.2019
https://doi.org/10.20515/otd.417377

Öz

The aim of the study was to determine the
anxiety and depression levels of the expectant mother and father in the
pregnancy period and to determine the effects of pregnancy education on those
levels. It was carried out 302 participants after the necessary permission was
taken. In the training group; 50 pregnant women and their husbands were made to
fill in the “Pregnant Information Form, Beck Anxiety Scale and Beck Depression
Scale”. The Scales were given again to those couples who were in their
Postpartum Day 1. The control group consisted of 101 couples. The Beck Anxiety
scale point average of the women in the training group before the training was
17.20±10.49, the average of the same test was 14.61±10.26 for the women in the
control group, and no statistically significant differences between them were
detected; however, in the training group, the scale point in the Postpartum Day
1 showed a decrease with a point of 7.86±10.85. The Beck Depression scale point
average of the women in the training group before the training was 14.14±6.92,
the average of the same test was 10.56±10.47 for the women in the control
group, and a statistically significant difference between them was detected;
the scale point in the Postpartum Day 1 in the training group showed a decrease
when compared to pre-training period with a score of 3.08±5.81. The pregnancy
period, it is important in the pregnancy training sessions which will provide
positive results on their anxiety and depression levels.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR1. Yıldız H. Gebelikte psikososyal sağlığı değerlendirme ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2011;4(1):63-74.2. Mergen H, Ongel K. Factors associated with depression among Turkish faculty of education freshmen by beck-depression inventory-II-Turkish. Zdravniski Vestnik. 2009;78(10):548-54. 3. Çakırer N, Çalışkan Z. Nevşehir ili Ağıllı köyünde gebelik, doğum ve lohusalığa ilişkin geleneksel inanç ve uygulamalar. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2010;9(4):343-8.4. Coşar F, Demirci N. Lamaze felsefesine dayalı doğuma hazırlık eğitiminin doğum algısı ve doğuma uyum sürecine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Enstitüsü Dergisi. 2012;3(1):18-30. 5. Yenal K, Okumuş H, Sevil Ü. Web ortamında interaktif-antenatal danışmanlık ile gebeliğe ilişkin bilgi gereksinimlerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010;3(1):9-14. 6. Davis DK. Myles midwifery a textbook for midwives. In: Henderson C, Macdonald S. 13th ed. London: Elsevier Limited; 2004.7. Crawford J. Myles Text for Midwives. In: Fraser DM, Cooper MA. 15th ed. London: Elsevier Limited; 2009. p.81-100.8. Dinç H, Yazıcı S, Yılmaz T, Günaydın S. Gebe eğitimi. HSP. 2014;1(1):68-76.9. Altınçelep F. Gebelerdeki prenatal distres düzeyinin belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2011.10. Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric Properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1988;56(6):893-7.11. Ulusoy M. Beck anksiyete envanteri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi]. İstanbul: Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi; 1993.12. Ulusoy M. Beck anksiyete envanteri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi]. İstanbul: Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi; 1999.13. Ulusoy M, Şahin N, Erkmen H. Turkish version of Beck Anxiety inventory: Psychometric Properties. Journal of Cognitive Psychotherapy: An international Cjuaterly. 1998;12(2):163-72.14. Eren I, Şahin M, Tunç SE, Cure E. Civi II: Psychiatric symptoms and quality of life in patients with Behçet’s disease. Neurol Psychiatr Brain Res. 2006;13:169-74.15. Beck AT, Rush AJ, Shaw BF, Emery G. Cognitive Therapy of Depression. New York: Guilford Pres; 1978. p. 229-56. 16. Hisli N. Beck Depresyon Envanteri’nin geçerliği üzerine bir çalışma. Türk Psikoloji Dergisi. 1988;6:118-26.17. Hisli N. Beck Depresyon Envanteri’nin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi. 1989;7:3-13.18. Aydemir Ö, Köroğlu E. Psikiyatride kullanılan klinik ölçekler. Hekimler Yayın Birliği. 2009;93:335.19. Turgut N, Güldür A, Çakmakçı H, Şerbetçi G, Yıldırım F, Yumru AE ve ark. Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. JAREN 2017;3(1):1-8. 20. Alioğulları A, Karabulut Ö, Abbasoğlu D. Gebe okulunda hamile kadınlara verilen eğitimin normal doğum tercihi üzerine etkisinin değerlendirilmesi. İstanbul İli Anadolu Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği 3. Hemşirelik Sempozyumu (Poster). 2015;46-7.21. Altıparmak S. Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014.22. Yüksel B, Seven A, Yıldız Y, Gözükara İ, Kucur SK, Polat M. ve ark. Vajinal doğum ve sezeryan öncesi ve sonrasında hastaların ağrı algılarına etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Turkish Journal of Clinics and Laboratory. 2015;6(4):116-20.23. Serçekuş P, Yenal K. Doğuma hazırlık sınıflarının Türkiye’deki gelişimi. Türkiye Klinikleri Journal of Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special. 2015;1(1):33-5.24. Bailey JM, Crane P, Nugent CE. Childbirth education and birth plans. Obstetrics and Gynecology Clinics Of North America. 2008;35(3):497-509. 25. Kaplan S, Bahar A, Sertbaş G. Gebelerde doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde durumluk kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007;10(1):113-21. 26. Akbaş E, Vırıt O, Kalenderoğlu A, Savaş HA, Sertbaş G. Gebelikte sosyodemografik değişkenlerin kaygı ve depresyon düzeyleriyle ilişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi. 2008;45(3):85-91. Erişim: http://www.noropsikiyatriarsivi.com/tr.27. Kılıçarslan S. Edirne şehir merkezindeki son trimester gebelerin sosyodemografik özellikleri, yaşam kaliteleri, kaygı düzeyleri [Uzmanlık Tezi]. Edirne: Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Anabilim Dalı; 2008.28. Lobel M, Devincent CJ, Kaminer A, Meyer BA. The impact of prenatal maternal stress and optimistic disposition on birth outcomes in medically high-risk women. Health Psychology. 2000;19(6):544.29. Fabian HM, Radestad IJ, Waldenström U. Childbirth and parenthood education classes in Sweden: Women’s Opinion and Possible Outcomes. Acta Obstet Gynecol Scand 2005;84(5):436-43. 30. Oh HE, Sim GS, Kim JS. The effects of prenatal education on primiparas perception of delivery experience, self-confidence and satisfaction in maternal role performance. Korean J Women Health Nurs. 2002;8(2):268-77.31. Gagnon AJ, Sandall J. Individual or group antenatal education for childbirth or parenthood or both. Cochrane Database Syst Rev 2007;(Online)3:CD002869.32. Deave T, Johnson D. The transition to parenthood: What does it mean for fathers?. J Adv Nurs. 2008;63(6):626-33.33. Iles J, Slade P, Spiby H. Posttraumatic stres symptoms and postpartum depression in couples after childbirth: The Role of Partner Support and Attachment. J Anxiety Disord. 2011;25(4):520-30.34. Greenhalgh R, Slade P, Spiby H. Fathers’ coping style, antenatasl preparation and experiences of labor and the postpartum. Birth. 2000;27(3):177-84.35. Dülgerler Ş, Engin E, Ertem G. Gebelerin ruhsal belirti dağılımlarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2005:21(1):115-26.36. Paulson JF, Bazemore SD. Prenatal and postpartum depression in fathers and its association with maternal depression: A Meta-Analysis. JAMA. 2010:303(19):1961-9.

Gebe Eğitiminin Anne ve Babanın Anksiyete, Depresyon Düzeylerine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 41 Sayı: 1, 23 - 30, 01.01.2019
https://doi.org/10.20515/otd.417377

Öz

Gebelik sürecinin her anlamda
sağlıklı devam etmesini sağlayabilmek için uygun çözüm önerilerinin anne babaya
birlikte sunulması gerekmektedir. Bu çalışmada, gebelik döneminde anne ve baba
adaylarının anksiyete ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi ile bu düzeylere
gebe eğitimin etkisini belirlemek amaçlandı.
Araştırma, kontrol
gruplu deneysel bir tasarım düzeni ile planlanarak gerekli izinler alındıktan
sonra
26 Kasım
2016 ile 26 Mart 2017
tarihleri arasında Eskişehir Devlet Hastanesi’nde
yapıldı. Eğitim grubunda; 50 gebe ve eşi, gebe okuluna kayıt yaptırdıktan sonra
Gebe bilgi formu, Beck Anksiyete Ölçeği ve Beck Depresyon Ölçeği doldurtuldu.
Sonrasında çiftlere eğitim verildi. Postpartum 1. Günlerinde Beck Anksiyete
Ölçeği ve Beck Depresyon Ölçeği tekrar doldurtuldu. Kontrol grubunu; 101 çift oluşturdu. Bu çiftlere Gebe
bilgi formu, Beck Anksiyete Ölçeği ve Beck Depresyon Ölçeği doldurtuldu.
Verilerin analizinde IBM SPSS
Statistics 22 paket programı kullanıldı.
Çalışmamıza katılan eğitim grubundaki kadınların eğitim öncesi Beck
Anksiyete Ölçeği puan ortalaması 17.20±10.49, kontrol grubundaki kadınların
14.61±10.26 olup aralarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunamadı
(p>0.05); ancak eğitim grubunda postpartum 1. Gündeki ölçek puanı 7.86±10.85
ile eğitim öncesine göre düşüş gösterdi. Eğitim grubundaki kadınların eğitim
öncesi Beck Depresyon Ölçeği puan ortalaması 14.14±6.92, kontrol grubundaki
kadınların 10.56±10.47 olup aralarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık
bulundu (p=0.002); eğitim grubunda postpartum 1. Gündeki ölçek puanı 3.08±5.81
ile eğitim öncesine göre düşüş gösterdi. Benzer şekilde babalarda da eğitim
grubunda doğumdan sonraki 1. Günde ölçek puanları eğitim öncesine göre düşüş
gösterdi. Günümüzde yaygınlaşan gebelik eğitimlerine anne ve babaların birlikte
katılması anksiyete ve depresyon düzeyleri üzerinde olumlu sonuçlar
sağlamaktadır.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR1. Yıldız H. Gebelikte psikososyal sağlığı değerlendirme ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2011;4(1):63-74.2. Mergen H, Ongel K. Factors associated with depression among Turkish faculty of education freshmen by beck-depression inventory-II-Turkish. Zdravniski Vestnik. 2009;78(10):548-54. 3. Çakırer N, Çalışkan Z. Nevşehir ili Ağıllı köyünde gebelik, doğum ve lohusalığa ilişkin geleneksel inanç ve uygulamalar. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2010;9(4):343-8.4. Coşar F, Demirci N. Lamaze felsefesine dayalı doğuma hazırlık eğitiminin doğum algısı ve doğuma uyum sürecine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Enstitüsü Dergisi. 2012;3(1):18-30. 5. Yenal K, Okumuş H, Sevil Ü. Web ortamında interaktif-antenatal danışmanlık ile gebeliğe ilişkin bilgi gereksinimlerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010;3(1):9-14. 6. Davis DK. Myles midwifery a textbook for midwives. In: Henderson C, Macdonald S. 13th ed. London: Elsevier Limited; 2004.7. Crawford J. Myles Text for Midwives. In: Fraser DM, Cooper MA. 15th ed. London: Elsevier Limited; 2009. p.81-100.8. Dinç H, Yazıcı S, Yılmaz T, Günaydın S. Gebe eğitimi. HSP. 2014;1(1):68-76.9. Altınçelep F. Gebelerdeki prenatal distres düzeyinin belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2011.10. Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric Properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1988;56(6):893-7.11. Ulusoy M. Beck anksiyete envanteri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi]. İstanbul: Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi; 1993.12. Ulusoy M. Beck anksiyete envanteri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi]. İstanbul: Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi; 1999.13. Ulusoy M, Şahin N, Erkmen H. Turkish version of Beck Anxiety inventory: Psychometric Properties. Journal of Cognitive Psychotherapy: An international Cjuaterly. 1998;12(2):163-72.14. Eren I, Şahin M, Tunç SE, Cure E. Civi II: Psychiatric symptoms and quality of life in patients with Behçet’s disease. Neurol Psychiatr Brain Res. 2006;13:169-74.15. Beck AT, Rush AJ, Shaw BF, Emery G. Cognitive Therapy of Depression. New York: Guilford Pres; 1978. p. 229-56. 16. Hisli N. Beck Depresyon Envanteri’nin geçerliği üzerine bir çalışma. Türk Psikoloji Dergisi. 1988;6:118-26.17. Hisli N. Beck Depresyon Envanteri’nin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi. 1989;7:3-13.18. Aydemir Ö, Köroğlu E. Psikiyatride kullanılan klinik ölçekler. Hekimler Yayın Birliği. 2009;93:335.19. Turgut N, Güldür A, Çakmakçı H, Şerbetçi G, Yıldırım F, Yumru AE ve ark. Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. JAREN 2017;3(1):1-8. 20. Alioğulları A, Karabulut Ö, Abbasoğlu D. Gebe okulunda hamile kadınlara verilen eğitimin normal doğum tercihi üzerine etkisinin değerlendirilmesi. İstanbul İli Anadolu Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği 3. Hemşirelik Sempozyumu (Poster). 2015;46-7.21. Altıparmak S. Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014.22. Yüksel B, Seven A, Yıldız Y, Gözükara İ, Kucur SK, Polat M. ve ark. Vajinal doğum ve sezeryan öncesi ve sonrasında hastaların ağrı algılarına etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Turkish Journal of Clinics and Laboratory. 2015;6(4):116-20.23. Serçekuş P, Yenal K. Doğuma hazırlık sınıflarının Türkiye’deki gelişimi. Türkiye Klinikleri Journal of Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special. 2015;1(1):33-5.24. Bailey JM, Crane P, Nugent CE. Childbirth education and birth plans. Obstetrics and Gynecology Clinics Of North America. 2008;35(3):497-509. 25. Kaplan S, Bahar A, Sertbaş G. Gebelerde doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde durumluk kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007;10(1):113-21. 26. Akbaş E, Vırıt O, Kalenderoğlu A, Savaş HA, Sertbaş G. Gebelikte sosyodemografik değişkenlerin kaygı ve depresyon düzeyleriyle ilişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi. 2008;45(3):85-91. Erişim: http://www.noropsikiyatriarsivi.com/tr.27. Kılıçarslan S. Edirne şehir merkezindeki son trimester gebelerin sosyodemografik özellikleri, yaşam kaliteleri, kaygı düzeyleri [Uzmanlık Tezi]. Edirne: Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Anabilim Dalı; 2008.28. Lobel M, Devincent CJ, Kaminer A, Meyer BA. The impact of prenatal maternal stress and optimistic disposition on birth outcomes in medically high-risk women. Health Psychology. 2000;19(6):544.29. Fabian HM, Radestad IJ, Waldenström U. Childbirth and parenthood education classes in Sweden: Women’s Opinion and Possible Outcomes. Acta Obstet Gynecol Scand 2005;84(5):436-43. 30. Oh HE, Sim GS, Kim JS. The effects of prenatal education on primiparas perception of delivery experience, self-confidence and satisfaction in maternal role performance. Korean J Women Health Nurs. 2002;8(2):268-77.31. Gagnon AJ, Sandall J. Individual or group antenatal education for childbirth or parenthood or both. Cochrane Database Syst Rev 2007;(Online)3:CD002869.32. Deave T, Johnson D. The transition to parenthood: What does it mean for fathers?. J Adv Nurs. 2008;63(6):626-33.33. Iles J, Slade P, Spiby H. Posttraumatic stres symptoms and postpartum depression in couples after childbirth: The Role of Partner Support and Attachment. J Anxiety Disord. 2011;25(4):520-30.34. Greenhalgh R, Slade P, Spiby H. Fathers’ coping style, antenatasl preparation and experiences of labor and the postpartum. Birth. 2000;27(3):177-84.35. Dülgerler Ş, Engin E, Ertem G. Gebelerin ruhsal belirti dağılımlarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2005:21(1):115-26.36. Paulson JF, Bazemore SD. Prenatal and postpartum depression in fathers and its association with maternal depression: A Meta-Analysis. JAMA. 2010:303(19):1961-9.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES
Yazarlar

Dilek Şayık 0000-0001-9614-0363

Semahat Arı Bu kişi benim 0000-0002-2065-8235

Yeliz Kaya 0000-0002-2065-8235

Emine Kaya Usta Bu kişi benim 0000-0002-0526-9266

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 41 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Şayık D, Arı S, Kaya Y, Kaya Usta E. Gebe Eğitiminin Anne ve Babanın Anksiyete, Depresyon Düzeylerine Etkisi. Osmangazi Tıp Dergisi. 2019;41(1):23-30.


13299        13308       13306       13305    13307  1330126978