Healthy
nutrition is adequate and balanced nutrition, and there are also differences in
the society when the age, gender, economic structure and physiological
condition of the individual are taken into consideration. For a healthy and productive
generation, all nutrients needed are supplied in sufficient quantities. One of the most important aspects of
maintaining health and getting a life away from the disease is eating habits.
Nutritional habits are faced with many situations that negatively affect life
that are especially obesity, heart diseases and psychiatric diseases in
unconscious societies. In societies with good eating habits, a life far from
these negative effects is maintained. In this study, it was aimed to determine
the eating habits of students of Medical Faculty at Sakarya University. In
order to determine the eating habits in this study, the standard "Wilhom
Nutrition Questionnaire" was applied to the students of Medical Faculty in
Sakarya University and the results were evaluated statistically. A total of 173
medical students consisting of 167 persons aged 18-22 (96.53%) and 6 persons
aged 23-26 (3.47%) who were educated in the 1st, 2nd and 3rd class participated
in the survey is voluntary. The Wilhom score was evaluated with three separate
points. 65-75 points: "You know what you ate and how to feed", 40-65
points: "Be careful with this" and fewer than 40 points: "too
bad you are fed". When the Wilhom score was assessed according to sex, 96.7%
of 89 girls and 92.7% of 51 boys were found to be “one of caution” in eating
habits. Similar results were obtained when the students between the classes
were compared. In both assessments, the percentage of those who had "very
bad" nutritional habits was found at a very low level. It has been
observed that girls in the Faculty of Medicine have a statistically
insignificant increase compared to males. In the distribution according to the
classes, it was seen that as the class progressed, there was an increase in the
"attentive" ratio. However, it is thought-provoking that students in
all groups can’t reach the category "awareness of what they eat and how to
feed" (65-75 points). When eating habits are classified as
"bad", "good" and "excellent", we may think that
the eating habits of students are in the "good" class.
Sağlıklı
beslenme; yeterli ve dengeli beslenme olup bireyin yaşı, cinsiyeti, ekonomik
yapısı ve fizyolojik durumu göz önüne alındığında toplum içerisinde
farklılıklar bulunmaktadır. Sağlıklı ve üretken bir nesil için ihtiyacı olan
tüm besin öğelerinin yeterli miktarda karşılanmasıdır. Sağlığın sürdürülmesi,
hastalıklardan uzak bir yaşam elde etmenin en önemli unsurlarından birisi
beslenme alışkanlığıdır. Beslenme alışkanlıkları bozuk toplumlarda obezite,
kalp hastalıkları, psikiyatrik hastalıklar başta olmak üzere yaşamı olumsuz
etkileyen pek çok durumla karşı karşıya kalmaktadır. Beslenme alışkanlıkları
iyi olan toplumlarda ise bu sayılan olumsuz etkilerden uzak bir yaşam
sürdürülür. Bu çalışmada Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerine
öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışmada
beslenme alışkanlıklarını belirlemek amacı ile Sakarya Üniversitesi Tıp
Fakültesi öğrencilerine standart “Wilhom Beslenme Anketi” uygulanmış ve
sonuçlar istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. 1. 2. ve 3. Sınıfta eğitim
gören yaşları 18-22 arası değişen 167 kişi (%96,53) ve 23-26 arası değişen 6
kişi (%3,47) olmak üzere toplam 173 tıp
öğrencileri gönüllü olarak ankete katılmıştır. Wilhom puanı 65-75 Puan: “Ne
yediğinizin ve nasıl besleneceğinizin farkındasınız” 40-65 puan: “Bu konuda
dikkatli biri” ve 40’tan az: “Beslenmeniz çok kötü” olarak üç ayrı puan
aralıkları ile değerlendirilmiştir. Ankete katılan öğrenciler Wilhom puanı
cinsiyete göre değerlendirildiğinde 89 kızın %96,7’i ve 51 erkeğin %92,7’i
beslenme alışkanlıkları “dikkatli biri” olarak bulunmuştur. Sınıflar arası
öğrenciler karşılaştırıldığında benzer sonuçlar bulunmuştur. Her iki
değerlendirmede de beslenme alışkanlıkları “çok kötü” olanlar göz ardı edilecek
düzeyde düşük bulunmuştur. Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf
öğrencilerinde kızların erkeklere göre istatistiksel olarak önemli olmayan bir
yükselme olduğu gözlemlenmiştir. Sınıflara göre dağılımda ise sınıf
ilerledikçe “dikkatli biri” oranında bir
artış olduğu görülmüştür. Bununla birlikte tüm gruplarda öğrencilerin “ne
yediği ve nasıl besleneceği konusunda farkındalık” (65-75 Puan) kategorisine
ulaşamaması düşündürücüdür. Bu üç kategoriyi anlayacağımız şekilde “kötü”,
“iyi” ve “mükemmel” olarak sınıflayacak olursak öğrencilerin beslenme
alışkanlıkları “iyi” sınıfında olduğunu düşünebiliriz.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | May 23, 2017 |
Acceptance Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |